מגנזיום ציטראט הוא צורה של מינרל המגנזיום, הנקשר לחומצה ציטרית. מחקרים מראים שהוא נספג טוב יותר בגופנו, ובפרט בגופם של מבוגרים.
למגנזיום יש שלל יתרונות בריאותיים ומשום כך הוא בחמישייה הפותחת של המינרלים החשובים ביותר בגוף. אז איך הכי נכון לצרוך אותו ומהו תוסף המגנזיום המומלץ ביותר?

מגנזיום הוא יסוד כימי ומינרל מהותי בגופנו. מקורו באדמה ודרכה הוא מגיע למזון ולמי השתייה שאנחנו אוכלים. למגנזיום יש אחריות על לא מעט תפקידים ותהליכים בגופנו:

  • משתתף בתהליכי העיכול של השומנים, הפחמימות והחלבונים בגוף שלנו.
  • לוקח חלק בתהליך ייצור חומצות הגרעין של ה- DNA, המטען הגנטי שלנו.
  • הוא חיוני לייצור אנרגיה, עקב סיוע בפירוק הפחמימות לסוכרים בתוך התא.
  • שילוב של מגנזיום וסידן יחד גורם לפעילות תקינה של השרירים והעצבים: הסידן פועל לשם כיווץ השריר, בעוד שהמגנזיום פועל להרפייתו.
  • אחראי על הפרשת האינסולין בגוף – ההורמון שבין היתר, עוזר לפרק סוכרים בגוף שלנו.
  • עוזר לווסת את ספיגת הסידן בעצמות, כך הוא מונע הצטברויות של סידן במקומות מיותרים בגוף.
  • מווסת את פעולתם של הורמונים ומוליכים עצביים שונים בגוף – מה שעוזר לנו להיות רגועים יותר ומאושרים יותר.


כיום ברוב המדינות המערביות קיים חוסר גבוה של מגנזיום בקרב התושבים, וזאת בשל תזונה לקויה ומעובדת אשר דלה במאכלים העשירים בוויטמינים ומינרלים, בשל ריסוס המזון, צריכות מים מותפלים ועוד. 
כאן תוכלו לקרוא עוד על מה שחשוב לדעת על מגנזיום.

מהו ההבדל בין מגנזיום רגיל למגנזיום ציטראט?

חומצה ציטרית, שאליה נקשר המגנזיום, היא חומצה הנמצאת באופן טבעי בפירות הדר ומופקת באופן טבעי בגוף האדם. בין תפקידיה, החומצה הציטרית משתתפת בתהליכי פירוק המזון, ובדומה למגנזיום, עוזרת גם לקשור אליה את הסידן ומונעת הצטברויות של סידן בגוף. 

כשמדובר במגנזיום ציטראט, הציטראט עוזר "להוביל" את המגנזיום למחזור הדם, לשרירים, למוח ולשאר הגוף, ומספק ספיגה טובה יותר של המינרל על ידי כך שהוא נקשר לחומצה ציטרית. מגנזיום ציטראט יכולה להיספג בגוף בסביבה שאיננה חומצית מספיק, כמו למשל אצל אנשים מבוגרים.

איזה סוג של מגנזיום ציטראט הוא הטוב ביותר

בשנים האחרונות תופסים תוספי המגנזיום הליפוזומלי את מקומם של תוספי המגנזיום הרגילים. זאת משום שמגנזיום ליפוזומלי הוכח במחקרים כיעיל ביותר מכל תוספי המגנזיום, כיוון שזמינותו הביולוגית גדולה הרבה יותר.

זמינות ביולוגית של מינרל היא בעצם היחס באחוזים בין כמות החומר הפעיל שאנו צורכים לבין הכמות האמיתית שלו שמגיעה למחזור הדם. ככל שהזמינות הביולוגית של תוסף התזונה גדולה יותר, יעילותו בגוף גדולה יותר.

כשמגנזיום רגיל נלקח דרך הפה, חלק ממנו נספג במערכת העיכול ומתפרק בה עוד לפני שהוא מגיע למחזור הדם ולתאים.

המחקרים מראים שכשמדובר במגנזיום ליפוזומלי, המעטפת של הליפוזום מגדילה בעשרות אחוזים את זמינותו הביולוגית של המגנזיום על ידי כך שהיא מונעת ממנו להתפרק במערכת העיכול. על ידי כך, יעילותו של המגנזיום הליפוזומלי עולה בעשרות מונים.

גם תוספי המגנזיום הליפוזומלי שונים זה מזה בתכולתם. מומלץ לבחור תוסף ליפוזומלי המכיל פורמולה של מגנזיום ציטראט ומגנזיום ביסגליצינאט. מחקרים מראים שמגנזיום ציטראט ומגנזיום ביסגליצינאט הם בעלי כושר הספיגה הגבוה ביותר בתאי הגוף, וריכוזם בדם הוא הגבוה ביותר.

לפרטים על מגנזיום ציטראט ליפוזומלי מומלץ לחצו כאן >> 

Shutterstock 1639993858

מה היתרונות הבריאותיים של מגנזיום ציטראט?

  • עוזר לשמור על מבנה תקין של השיניים והעצמות בגופנו.
  • מסייע להאט את תהליך ההזדקנות.
  • מפחית את הסיכוי להיווצרות של מחלות כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם. 
  • מונע מצב של התכווצות יתר של השרירים, המסייעת לשמור על מחזור דם תקין ומונעת שקיעה של שומנים בדפנות כלי הדם.
  • שומר על הלב ועל שריר הלב.
  • מפחית את רמת הלחץ הכללית בגוף על ידי וויסות פעולתם של מוליכים עצביים שונים בגוף.

להזמנת מגנזיום ציטראט מומלץ לחצו כאן >>

מדוע נוצר מצב של מחסור במינרל המגנזיום?

למצב של מחסור במינרל המגנזיום יש כמה וכמה סיבות, למשל:

  • תזונה דלה במגנזיום
  • מי השתייה שאנו שותים עוברים לרוב תהליך התפלה, הגורם להיעדרות של המינרל מהמים
  • ביצוע פעילות גופנית עצימה מעודדת הפרשה של המינרל בזיעה ובשתן
  • מלכתחילה מדובר במינרל שקשה לו להיספג בגוף, ולכן יכול להיווצר מצב של חוסר
  • אנשים הנוטלים תרופות לרוב סובלים מבעיות ספיגה של המינרל
  • בזמן הריון העובר צורך את המגנזיום שהוא זקוק לו מהאם, ולכן נשים בהריון נוטות לפתח מצב של מחסור במינרל

מחסור במגנזיום עלול לגרום למגוון של תסמינים כמו בחילות והקאות, ירידה בתיאבון, חולשה של השרירים, עייפות, מצב רוח ירוד, שינויים בלחץ הדם וכך הלאה, ואף לעיתים מייחסים למחסור הזה כמה וכמה בעיות בריאותיות כמו סוכרת, אוסטאופורוזיס, אירוע מוחי וטרשת עורקים. 

באילו מזונות יש מגנזיום?

יש לא מעט מזונות המועשרים באופן מלאכותי במגנזיום, נוסף על ויטמינים ומינרלים אחרים, כמו למשל בדגני בוקר. לעומת זאת, המינרל קיים באופן טבעי בשלל מאכלים. סובין חיטה (ללא תוספות) מכיל את הכמות הגבוהה ביותר של המינרל, ואחריו אפשר למצוא שלל גרעינים ואגוזים המהווים מקור טבעי ונהדר למגנזיום. נוסף על אלו, המגנזיום מצוי גם בירקות, בעיקר בברוקולי, שעועית, ירקות בעלי ירקות ירוקים ועוד, קקאו וקפה, וכן ממוצרים מן החי כמו מוצרי חלב ובשר. 

תוספי מגנזיום 

נוסף על מזונות המכילים באופן טבעי את המינרל, כיום ניתן למצוא שלל מוצרי מגנזיום, ובהם גם מוצרי מגנזיום ציטראט, בהרכבים ובפורמולות שונות. תוספי תזונה של מגנזיום או מגנזיום ציטראט, יכולים להינתן במקרים של חוסרים במינרל או במקרים רפואיים מסוימים. כמו כן, נטילת המינרל באופן יומיומי יכולה לספק את כמות המגנזיום הדרושה לגוף שלנו בכדי למנוע מחסור.

המחיר של מגנזיום ציטראט

בנוגע למגנזיום ציטראט, כמו במגנזיום בפורמולות אחרות, יש טווח מחירים די רחב התלוי בחברה המייצרת את התוסף, מינון, כמות וכך הלאה. המחיר הזול ביותר של התוסף הוא בדרך כלל 40 ₪, והיקרים ביותר יכולים להגיע ל-100 ₪ ואף יותר. נוסף על כך, יש חברות רבות המציעות מבצעים כגון 1+1 או "קנה 2 – קבל 1 מתנה" וכדומה. 

לסיכום, המגנזיום נמנה על המינרלים החשובים והחיוניים ביותר לגופנו, והוא מצוי באופן טבעי בשלל מזונות. תזונה לקויה, צריכת מים מותפלים, נטילת תרופות מסוימות ומצבים נוספים, עלולים להביא למצב של חוסר במינרל, והוא יכול לגרום להופעתן של בעיות בריאותיות למיניהן. ולכן, חשוב ליטול תוסף תזונה איכותי של מגנזיום ציטראט. ההמלצה היא על תוסף מגנזיום ליפוזומלי, המכיל שילוב של מגנזיום ציטראט ומגנזיום ביסגליצינאט, שזמינותם הביולוגית הוכחה מחקרית כגבוהה ביותר.

לקטגוריית המגנזיום בטבע בריא לחצו כאן >>