כולנו מכירים את ההרגשה המלווה אותנו ביום שאחרי לילה ללא שינה: הגוף מתקשה לתפקד, המוח מתקשה להתרכז ואנחנו מרגישים כמו ״סמרטוט״ בלשון המעטה. נדודי שנה הם תופעה מוכרת ממנה סובלים אנשים רבים כאשר הסיבות להופעה שלהם הינן מרובות ובין השאר כוללות תקופות לחץ ומתח המלוות במחשבות, נסיעות שהופכות את השעון הביולוגי שלנו, שינויים במיקום הטבעי שלנו, גמילה, מחלות מסוגים שונים, נטילת תרופות או תוספי תזונה מעוררים, שינויים הורמונליים ועוד. נדודי שינה הם שילוב בין מספר מאפיינים:

  • קושי להירדם בלילה
  • קושי לישון לילה שלם ברציפות
  • התעוררות מוקדמת מדי
  • קושי לתזמן את השינה כמו שצריך


חשיבות השינה

בזמן השינה מתרחשים בגוף קשת רחבה של תהליכים פיזיולוגיים חשובים. בין השאר, תפקידה של השינה הוא לשמר את האנרגיה אותה ננצל ביום שאחרי, לתקן בעזרת אנזימי תיקון את התאים והרקמות, לאפשר לתהליכי גדילה וצמיחה להתקיים ועוד.

אז איך מטפלים בבעיות שינה?

ובכן, יש המון שיטות שיכולות לעזור בצורה טבעית, זאת לפני שפונים לרפואה הקונבנציונאלית ולתרופות שינה במרשם, אך הדבר החשוב ביותר בפתרון נדודי שינה הוא לשים את האצבע על המקור שמעודד את הופעתם… הנה חלק מהפתרונות הטבעיים שאפשר לנסות…

  • דמיון מודרך, מדיטציה, יוגה, תרגול נשימות
  • הקפדה על חלל שמתאים לשינה, נקי מגירויים כמו טלויזיה, אוכל, ספרים וכדומה… חדר חשוך בשעות הלילה, חדר הצבוע בצבעים מרגיעים…
  • הקפדה על שעות שינה קבועות
  • הימנעות מאכילה של ארוחה כבדה לפני השינה
  • הימנעות משתייה של משקאות אלכוהוליים או משקאות המכילים קפאין לפני השינה
  • ביצוע פעילות גופנית, אך לא בסמוך לשינה
  • שתיית תה צמחים מרגיע לפני השינה כמו למשל חליטת מליסה או קמומיל