קנדידה היא אחד הזיהומים הפטרייתיים הנפוצים ביותר. היא נמצאת רוב הזמן תחת שליטה של מערכת החיסון וחיידקים טובים שמונעים את ההתפשטות שלה. אבל יש גורמים שעלולים להביא לשגשוגה. כך תזהו אותה ותטפלו בה נכון

קנדידה היא פטרייה הנגרמת מפטריית השמר קנדידה אלביקנס (Candida Albicans). זיהום פטרייתי זה יכול להתפתח באזורים חמים ולחים בגוף, כמו חלל פה, אברי המין, פי הטבעת ומערכת העיכול, שהיא למעשה חלק מהצמיחה הטבעית בהם. במצב רגיל, מערכת החיסון והחיידקים הטובים המעיים מווסתים את הצמיחה של הקנדידה, ועל כן היא איננה פוגעת בגוף. עם זאת, בשל מספר גורמים היא יכולה לגרום לזיהום פטרייתי, למעשה היא הגורם השכיח ביותר לזיהומים פטרייתיים בבני אדם, ורובנו נחווה תופעה זו לפחות פעם אחת במהלך חיינו.

גורמים לקנדידה

יש מספר גורמים לפטרת הנגרמת מקנדידה:

  • אנטיביוטיקה – נטילה ממושכת של תרופות אנטיביוטיות יכולה לגרום לקנדידה, משום שאנטיביוטיקה מחסלת את החיידקים הטובים במעי, ובכך הפטרייה מתפשטת ומשגשגת.
  • מערכת חיסון מוחלשת – במצבים ובמחלות שבהן מערכת החיסון בגוף נחלשת, דוגמת איידס וסוכרת, הפטרייה משגשגת וגדלה, משום שמערכת החיסון לא מרסנת אותה.
  • חוסר איזון הורמונלי – חוסר איזון הורמונלי בגוף הנגרם למשל כתוצאה מנטילת גלולות למניעת היריון או סטרואידים, עשוי לתרום להתפתחות הפטרייה בגוף.
  • מתח ולחץ – היחלשות מערכת החיסון שעשויה לגרום לשגשוג הפטרייה יכולה להיגרם כתוצאה מתקופות ממושכות של מתח וחרדה.
  • כימותרפיה והקרנות – פגיעה במח עצם הנגרמת מטיפולים כימותרפיים והקרנות, הניתנים לחולי סרטן, עשויים לגרום לפגיעה במערכת החיסון, ועל כן הסיכוי לקנדידה עולה.
  • תזונה – תזונה עשירה בסוכרים ופחמימות יכולה להגביר את הסיכוי להתפתחות של קנדידה, משום שהיא ניזונה מהפירוק של החומרים הללו.

קנדידה תסמינים – איך נדע לזהות אותה?

קנדידה יכולה להופיע בכמה אזורים שונים בגוף, כאשר יש תסמינים שונים לכל אזור ואזור. כאן נציין כמה מהתסמינים האפשריים לתופעה, אך חשוב לדעת כי הופעתם יכולה להעיד על בעיה אחרת – ועל כן בכל מקרה יש לגשת לייעוץ רפואי.

  • קנדידה בנרתיק – זיהום פטרייתי בנרתיק ובמערכת השתן יכלול גרד בנרתיק, גירוי ותחושת צריבה או שריפה, הפרשות מרובות, אדמומיות באזור, נפיחות, רגישות, דלקות בדרכי השתן, צריבה במתן שתן, הפרעות במחזור החודשי וכדומה.
  • מערכת העיכול – חלק מהתסמינים האופייניים לקנדידה במערכת העיכול הם שינויים בתפקוד המערכת ובפעולה, נפיחות בבטן, גזים, מעי רגיז, שלשולים ועצירות.
  • מערכת הנשימה – ליחה מרובה, דלקת גרון, רגישות להצטננויות ודלקות במערכת הנשימות יכולות להעיד על פטרת במערכת הנשימה.
  • מערכת העצבים המרכזית – חדירה של הפטרייה למערכת העצבים המרכזית יכולה לגרום, בין השאר, לשינויים במצב הרוח, דיכאון, עצבנות, חרדות, פגיעה בזיכרון וכאבי ראש.
  • זיהומים בעור – פטריית הקנדידה יכולה לגרום לזיהומים שונים בעור, ובעיקר במקומות לחים וחמים כמו אברי המין, ציפורניים, תחת קפלי עור, פי הטבעת, מפשעה, אחורי האוזן וכדומה.

טיפול בקנדידה | טבע בריא

קנדידה אצל גברים לעומת קנדידה אצל נשים

בקרב נשים פטרייה בנרתיק הנגרמת מקנדידה היא נפוצה, ויכולה להיגרם לפחות פעם אחת בחייהן של נשים רבות. יש נשים החוות את תופעה זו פעמים רבות במהלך חייהן בשל סיבות שונות. אף שנשים נוטות להיפגע יותר מהפטרייה, חשוב לדעת כי גם גברים עשויים לסבול מהתופעה. למעשה, רבים מהגברים הסובלים ממנה לא ירגישו בכך ולא יפתחו תסמינים. אצל חלק מהגברים התסמין העיקרי לפטרת הוא דלקת בעטרת הפין (Balanitis), הכוללת אדמומיות וגרד באזור עטרת הפין, הפרשה מהפין, נקודות קטנות אדומות באזור, כאב במתן שתן, הצטברות הפרשה מתחת לעורלה ועוד.

טיפול בקנדידה

כיום יש מגוון דרכי טיפול בקנדידה. לאחר הופעת תסמינים או חשש מפטרת, יש לגשת לרופא לצורך אבחון, הכולל דגימה של ההפרשות (אם ישנן), בדיקה חיצונית של אזור ולעיתים גם בדיקת דם. לאחר האבחון, ניתן להתחיל בתהליך טיפול בהתייעצות עם הרופא.

קנדידה טיפול טבעי

טיפול טבעי בקנדידה כולל שמירה על אורח חיים בריא ותזונה דלה בסוכרים, פחמימות, קמח לבן וכדומה, שעשויה למנוע מצב פטרייתי חוזר. כמו כן, ניתן לטפל בפטרייה בעזרת נטילת תוספי תזונה, כמו פרוביוטיקה בעת נטילת אנטיביוטיקה, יכולים לסייע ולמנוע מצבים עתידיים. כמו כן, כיום יש פתרונות נוספים כמו טיפול אלטרנטיבי בקנדידה, שלא כולל נטילת תרופות או תוספים אחרים.

קנדידה טיפול מהיר – האם ניתן להיפטר מקנדידה במהירות?

כדי להיפטר מקנדידה במהירות, יש לגשת לרופא עם הופעת התסמינים כדי לאפשר אבחון מהיר ואמין. לאחר מכן, הרופא יוכל להמליץ על טיפול תרופתי או טבעי שיוכלו לסייע לתופעה.

לסיכום

קנדידה היא אחד הגורמים הנפוצים כיום לזיהומים פטרייתיים בבני אדם. פטרייה זו מצויה אצלנו בגוף, ורוב הזמן היא נמצאת תחת שליטה של מערכת החיסון וחיידקים טובים שמונעים את ההתפשטות שלה. עם זאת, יש מספר גורמים שעלולים לפגוע בתפקוד מערכת החיסון או בצמיחת החיידקים, ולהביא לשגשוגה. יש מגוון תסמינים שיכולים להעיד על זיהום פטרייתי, שאבחון מדויק שלו יכול להיעשות בעזרת רופא, כמו גם התאמת טיפול. אך כיום שיש גם מגוון פתרונות טבעיים ואלטרנטיביים שבעזרתם ניתן לטפל בתופעה ואף למנוע הופעות עתידיות שלה. בכל דרך שתבחרו לטפל בקנדידה – חשוב להתייעץ עם רופא טרם התחלת הטיפול. בהצלחה ורק בריאות!

_________________________________________________________________
מאיה בן שושן היא כתבת בריאות במגזין טבע בריא. היא בעלת תואר שני בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב, עם ניסיון רב שנים ככותבת, עורכת ויוצרת תוכן לדיגיטל ולטלוויזיה בתחומי הבריאות, ה-wellness והלייף סטייל.