הרמב"ם המליץ להקפיד על סדר בארוחות, כלומר, לאכול תחילה את המזונות שקלים יותר לעיכול ולאחר מכן את המזונות שקשים יותר לעיכול ושמשך עיכולם ארוך יותר.המזונות שנחשבים לקלים לעיכול הם פירות וירקות, באמצע נמצאות הפחמימות ולבסוף החלבונים והשומנים.

זמן עיכול הפירות הוא מהיר ביותר - כחצי שעה. מקבוצת הפירות, האבטיח והמלון מתעכלים הכי מהר. לכן אבטיח ומלון יש לאכול בנפרד מפירות אחרים. ניתן לאכול פרי חצי שעה לפני האוכל או לפחות שעתיים לאחר ארוחה. ברגע שמקנחים עם פרי הוא תוסס ומרקיב בזמן שהוא מחכה לשאר האוכל שיתעכל, מה שיוצר גזים והצטברות של רעלים במערכת העיכול.

 

ירקות מתעכלים מהר יחסית – בין חצי שעה לשעה, והם מכילים אנזימים שעוזרים לפעולת העיכול. אם לא משלבים בארוחה ירקות טריים, הגוף ישתמש באנזימים שלו כדי לעכל את המזון, דבר שיגרום לתחושת עייפות וכבדות. לכן מומלץ להתחיל את הארוחה עם ירקות ורק אז לעבור למנה העיקרית.

 

עיכול פחמימות אורך כשעתיים - פחמימות מורכבות כמו אורז מלא, שיפון, שיבולת שועל, לחם מלא, פסטה מקמח מלא, בטטה, קינואה, מתעכלים לאט יותר מפחמימות פשוטות כגון תפוח אדמה, אורז לבן, לחם לבן וכו' ולכן משרים תחושת שובע ארוכה יותר, מה שעוזר בין השאר להימנע מהשמנה.

 

עיכול חלבונים אורך כ- 3-6 שעות - חלבונים מהצומח כגון חומוס, עדשים, שעועית ושאר הקטניות, מתעכלים מהר יותר (כשלוש שעות) מאשר חלבונים מהחי כמו דגים, עוף ובשרשמתעכלים בממוצע כשש שעות

 

עיכול השומנים הוא הארוך ביותר - כאשר אוכלים שומנים, מופרש מהקיבה הורמון המכונה בקיצור CCK, אשר גורם לקיבה להאט את פעולתה ולגרום לתחושת שובע. בקבוצת השומנים נמצאים גם השמנים: אבוקדו, אגוזים, טחינה, קוקוס ועוד.

 

הקינוח המומלץ ביותר לאחר הארוחה הוא חליטת צמחים חמה. מומלץ לחלוט צמחים המעוררים אנזימי עיכול או סופחים גזים, צמחים מומלצים לדוגמה: שיבה, קמומיל, אניס, שומר.

 

הרמב"ם ממליץ לעסוק בפעילות גופנית ממריצה כלשהי לפני האכילה כדי להכין את הגוף לפעולת העיכול- זה יכול להיות עליה במדרגות, הליכה, או כל דבר שממריץ את פעולת הנשימה.אין לעשות אמבטיה לאחר האוכל, כיוון שזה ממריץ את זרם הדם בכל הגוף על חשבון מערכת העיכול - דבר שגורם להאטה של העיכול, כפי שאומר הרמב"ם בספרו "הנהגת הבריאות": " וכל שתהא הרחצה קרובה יותר אל האוכל, כן תחליש את הכח, כמו כן תשפיע השפעה מזיקה על כלי העיכול והיציאות".

Super Food Diet Banner new1