שייק חלבונים נחשב כיום למצרך פופולארי בקרב מתאמנים ובודי בילדרים למיניהם. בכתבה הבאה על הצורך בשייק חלבונים ועל יתרונותיו.

שייק חלבונים - הצורך

 

חלבון מהווה חומר חיוני לבניית רקמת השריר ולבנייתן של רקמות נוספות בגוף. מבנה החלבון מורכב מחומצות אמינו מסועפות, וצריכתו מאפשרת לגוף לקבל את חומצות האמינו שאיננו יכול לייצר בכוחות עצמו. לאחר פירוק החלבון בגוף, הוא נספג בזרם הדם ותורם לצמיחת רקמת השריר, כמו גם למגוון תועלות נוספות.

 

לאחר פעילות גופנית עוצמתית, אשר גורמת נזק לרקמת השריר, צריכת חלבון הינה חיונית, וזאת משום שהחלבון מאפשר לגוף להתאושש מהאימון, בולם את פירוק רקמת השריר ומעודד את צמיחתה המחודשת. את החלבון לאחר האימון מומלץ לצרוך בתוך "חלון ההזדמנויות" שהינו פרק זמן באורך כחצי שעה עד שעה, בו אספקת החלבונים לגוף הינה אפקטיבית ביותר. אחת הדרכים הנוחות ביותר לצריכת חלבון לאחר אימון היא שימוש בשייק חלבונים.

 

שייק חלבונים - יתרונות

 

שייק חלבונים מבוסס, בדרך כלל, על חלבון מי גבינה (whey), שהינו חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה ובעל כושר ספיגה מהיר במיוחד. הספיגה המהירה המאפיינת את חלבון מי הגבינה הופכת אותו לבחירה הטבעית לצריכת חלבונים אחרי אימון, וזאת משום שהוא מספק לגוף חומצות אמינו חיוניות בטווח המידי, מאפשר לו למצות את המקסימום מחלון ההזדמנויות שלאחר האימון ומאיץ את הליך ההתאוששות. אופציה נוספת לשייק חלבונים הינה שייק חלבונים המבוסס על חלבון סויה, שנחשב אף הוא לבעל ערך ביולוגי גבוה. שייק חלבונים על בסיס סויה מהווה חלופה יעילה לאלרגיים לחלב, או למעדיפים להימנע מצריכת חלבון מי גבינה מכל סיבה אחרת.

בין אבקות החלבון המומלצות ממנה ניתן להכין שייק חלבון בריאותי התומך בתהליכים הפיזיולוגיים המתרחשים בזמנים הסובבים את האימון היא אבקת חלבון אלפא. אלפא מיוצרת מחלבון מי גבינה אמריקאי איכותי אשר נספג בגוף בקלות ובולם תהליכים ההורסים ופוגעים ברקמות השריר בזמן האימון ואחריו. מנת הגשה של אלפא מספקת לנו 26 גרם חלבון איכותי וטהור התומך במגוון תהליכים דוגמת הפרשה של הורמון הגדילה, חידוש התאים ובנית מסת שריר רזה.

 

שייק חלבונים – למי?

 

שייק חלבונים מיועד למתאמנים באופן אינטנסיבי, המבצעים אימוני כוח עוצמתיים או אימוני סיבולת ממושכים. אימונים אלה מתבטאים בפירוק משמעותי של רקמת השריר, ועל כן, חובה לספק לגוף חלבון זמין, סמוך ככל האפשר לסיום האימון, במטרה לעצור את הליך פירוק רקמת השריר, לעודד את צמיחתה מחדש ולאפשר לגוף להתאושש באופן אופטימלי ממאמץ האימון. אבקת חלבונים אלפא פותחה ויוצרה במיוחד עבור מתאמנים המצבעים אימוני כוח ברמת עצימות בינונית עד גבוהה ואימוני סיבולת ממושכים. 

 

שייק חלבונים מתאים למתאמנים באופן שגרתי, אשר מתקשים לצרוך ארוחת חלבונים במינון הדרוש בטווח חלון ההזדמנויות שלאחר האימון, בשל חוסר זמן או חוסר תאבון. שייק חלבונים מהווה אלטרנטיבה מושלמת לארוחת חלבונים, משום ניתן לצרוך אותו במהירות יתירה, וקלילות המרקם שלו מאפשרת לצרוך אותו גם במצבים בהם התיאבון ירוד. כמו כן, שייק חלבונים מתאים למתקשים להגיע לצריכת החלבונים היומית הנדרשת להם, או למתאמנים שקצב פירוק השריר שלהם מהיר יחסית, ומפריע להם בבניית שרירים ובעלייה במשקל.

 

איך תבחרו שייק חלבון?

 

בבואכם לבחור שייק חלבונים, מומלץ לחפש שייק חלבונים שהרכיב העיקרי שלו הוא חלבון מי גבינה (whey). כמו כן, מומלץ להקפיד על צריכת שייק חלבונים אשר מכיל מינון מספק של פחמימות בכל מנת הגשה. מעבר לכך, שייק חלבונים שעבר הליך של הידרוליזה, יהיה מהיר יותר לספיגה, ועל כן הוא מומלץ. את המינון יש להתאים לאופי האימון ולעוצמתו. אימון בעוצמה גבוהה, כמו אימון משקולות, דורש מינון של 1.6 גרם חלבון לכל קילוגרם ממשקל הגוף, ואילו אימון מתון יותר, כמו אירובי, דורש מינון נמוך יותר, אשר עומד על 1.4 – 1.2 גרם חלבון לכל קילוגרם ממשקל הגוף. וכמובן – איכות שייק החלבונים משפיעה באופן ישיר על מידת התועלת שלו. הקפידו על צריכת שייק חלבונים איכותי, מתוצרתה של חברה אמינה ומוכרת, אשר תנאי הייצור שלה עומדים בסטנדרטים קפדניים ואשר מוצריה קיבלו את אישור משרד הבריאות.

אפשרות נוספת לצריכה חלבון לאחר אמונים ובכלל - אבקות חלבון. למידע נוסף ליחצו כאן.