אופציית הירידה במשקל הינן רבות ומגוונות. חלקן מומלצות, חלקן מומלצות פחות, וחלקן אינן מומלצות כלל.

 

דיאטה מאוזנת

 

האופציה המומלצת ביותר, היא, ללא כל ספק, דיאטה המבוססת על תפריט מאוזן ומוקפד, המורכב בהנחיית דיאטנית מוסמכת, ואשר מותאמת באופן ספציפי לגופו של המטופל, למצבו הבריאותי, להיסטוריה הרפואית שלו ולמנגנון חילוף החומרים שלו. דיאטה מסוג זה מבוססת על ירידה איטית ויציבה במשקל, ועל אימוץ אורח חיים בריא לאורך זמן. בדיאטה מסוג זה מסופקים לגוף כל אבות המזון הדרושים לו, ואספקת תצרוכת החומרים החיוניים לגוף מתוכננת באופן קפדני.


דיאטה מהירה

 

דיאטה מהירה מיועדת למעוניינים לרדת במשקל במהירות, אשר אינם מצטיינים בסבלנות יתר, ומתקשים להיצמד לתפריט בריא לאורך זמן. דיאטה מהירה מייצרת ירידה במשקל במהירות יחסית, מעניקה סיפוק, וממריצה את עורכי הדיאטה להתמיד באורח חיים בריא יחסית, במטר לשמר את הישגי הדיאטה ולהמשיך במאמצי ההרזיה שלהם.

 

באופן פסיכולוגי, דיאטה מהירה מצטיירת כאופציה בלתי מחייבת וקלילה, בהשוואה לדיאטה רגילה, ותדמית זו מאפשרת לרבים, הנרתעים ממשטר דיאטה קפדני ומחייב, להיכנס להליך הרזיה, שגם אם איננו מאוד בריא ומומלץ פחות מדיאטה קונבנציונלית, הוא עדיף מכלום, במקרים מסוימים. עם זאת, דיאטה מהירה מתבססת על התנזרות מקבוצות מזון כאלה ואחרות, ומשום שכך, עלולה לייצר חסרים תזונתיים של וויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שונים. גופי הבריאות הרשמיים ממליצים להימנע מדיאטות מהירות, כיוון שהתפריט הבלתי מאוזן המאפיין אותן עלול לגרום, בטווח הקצר או הארוך, לקשת נרחבת של בעיות בריאותיות, כמו בעיות כליה, מחלות לב, בעיות כבד, סוגי סרטן מסוימים, ועוד.

 

מעבר לכך, ההיצמדות לקבוצות מזון מוגבלות, תוך התנזרות מקבוצות מזון נרחבות אחרות, מייצרת תפריטים משעממים למדי, אשר עורכי הדיאטות מתקשים להתמיד בהם. זאת ועוד, הירידה המהירה במשקל בדיאטות מהירות הינה, במרבית המקרים, תוצר של איבוד נוזלים, מה שאומר שעם החזרה לתפריט השגרתי יחווה עורך הדיאטה עלייה מהירה במשקל, ולעיתים קרובות, יתווספו למשקלו מספר קילוגרמים נכבדים שימחקו את הישגי הדיאטה עליהם עמל. הקושי הכרוך בהסתגלות לתפריט שאיננו מכיל חלק מקבוצות המזון הינו רב, ובמרבית המקרים, יבוא לידי ביטוי בכאבי ראש, בסחרחורות, בתחושת עייפות קיצונית, בבעיות עיכול, ובתסמינים אחרים.

 

דיאטת בזק

 

דיאטות בזק דומות לדיאטות מהירות, אך הן מבוססות על תפריט מצומצם ביותר ומייצרות ירידה במשקל שהינה קיצונית. דיאטת כרוב, דיאטת קורנפלקס, דיאטת פופקורן, דיאטת אורז ושאר דיאטות בזק, מגבילות את עורך הדיאטה לתפריט מצומצם להחריד לפרק זמן מוגבל, בו הוא מתבסס על צריכת מזון מסוג אחד בלבד בתוספת מעט ירקות ומים, במקרה הטוב.

 

מטבע הדברים, צום לאורך שבוע או שבועיים בתוספת אורז או פופקורן מובילה לירידה מואצת במשקל, אך מדובר בירידה לטווח קצר בלבד, המבוססת על אובדן נוזלים בלבד, ומיד עם השיבה לתפריט השגרתי חווים עורכי הדיאטה עלייה מהירה במשקל, אשר מבטלת את הישגי הדיאטה, ובמרבית המקרים - גם מוסיפה מספר קילוגרמים נכבד מעבר למספר הקילוגרמים שהושלו במהלך דיאטת הבזק. לדעת מומחים, דיאטות בזק אסורות באופן מוחלט, והן עלולות להזיק לבריאות הן בטווח המידי והן לטווח הרחוק.


Super Food Diet Banner new1