יש הרבה הוכחות מדעיות לכך, שעשב חיטה מסייע לחיזוק מערכת החיסון, לניקוי רעלים ולטיפול פנימי במערכות שונות בגוף. הכל על הסופר פוד שחייבים להוסיף לסלט של הבוקר

בכל בוקר כשאני מוציאה מהמקרר את ערימת הירוקים לסחיטת מיץ, בולטים בראש הערימה עלי דשא מאורכים ודקיקים - מנת עשב החיטה היומית שלי. לעשב חיטה (Wheatgrass) התוודעתי לפני שנים רבות בזמן לימודי הנטורופתיה, ומאז אני משלבת אותו מדי פעם בתפריט המיצים המשפחתי.

מיץ עשב חיטה נסחט מגבעולי חיטה  (Triticum aestivum) רכים, בהגיעם לגובה של 18-25 ס"מ. לא כולם מתחברים לטעמו הדומיננטי של העשב הזה, ולמאמץ הכרוך בסחיטת המיץ. אז חיפשתי דרך להציע אותו לבני משפחה אחרים ולמטופלים בקליניקה. לשמחתי גיליתי את אבקת מיץ עשב חיטה שיובשה בקור וכך נשמרים ערכי הבריאות של המיץ, וגם את כמוסות מיץ עשב חיטה שמכילות מיצוי מרוכז של העשב, ללא טעמו הדומיננטי.

שיפור מהיר של מדדי הבריאות

עשב חיטה נחשב למזון-על בשל איכויותיו התזונתיות הגבוהות, ובהן רמות גבוהות של פלבנואידים, נוגדי חמצון רבי עוצמה, ותכונות נוגדות חיידקים ונוגדות דלקת. סגולות אלה מאפשרות לשפר את מדדי הבריאות בגוף תוך זמן קצר. למרות היותו נבט חיטה, אין במיץ אפילו טיפונת של גלוטן, שמצוי רק בגרעיני החיטה. בכך הוא מתאים גם לסובלים מרגישות לגלוטן.

מיץ עשב חיטה מכיל מינרלים רבים ובהם: אבץ, ברזל, סידן, מגנזיום, ויטמינים A, C, E, K וכל הוויטמינים מקבוצת B. בנוסף, הוא מכיל 17 חומצות אמינו שהן אבני הבניין של החלבונים, ו-70% כלורופיל, שנחשבת לכמות גדולה מאוד של הצבען הירוק. לכן, יש המכנים אותו אבקת שמש טהורה.

לכמוסות עשב חיטה מומלצות לחצו כאן >>
מעדיפים לצרוך עשב חיטה באבקה? לחצו כאן >>

5 סיבות חשובות ליטול עשב חיטה על הבוקר

1. הוא משפר את החמצון בתאים ומסייע להעלאת כמות הכדוריות האדומות וריכוז ההמוגלובין

הכלורופיל שבעשב החיטה קרוי גם "דם הצמחים". הוא כמעט זהה במבנה שלו לזה של ההמוגלובין בדם שלנו, שהוא החלבון בכדוריות האדומות שאליו נקשר החמצן. רק שבמרכזה של מולקולת ההמוגלובין נמצא אטום ברזל בעוד שבזו של הכלורופיל נמצא אטום של מגנזיום. כתוצאה מהדמיון הזה במבנה, הכלורופיל נספג בקלות בתאי הגוף ונקשר לחמצן, ומסייע בכך להעשרת תאי הגוף בחמצן.

במחקר שפורסם ב-2010, נמצאה עלייה של 70-83% בכמות כדוריות הדם האדומות ובריכוז ההמוגלובין בכדוריות של הנבדקים. בעקבות מחקר זה פורסם ב-2017 מחקר שהצביע על יכולתו של עשב חיטה לשפר את מצבם של הסובלים מאנמיה. לשפר את יכולת קליטת החמצן בגוף ובכך לשפר את רמות האנרגיה, הכושר הפיזי והביצועים הספורטיביים.

2. הוא מסייע לטיהור הגוף מרעלים ולהקלה על תסמינים אופייניים במחלות סרטניות

חשיפה לזיהום סביבתי מעלה את הסיכון לתחלואה. לכלורופיל שבעשב החיטה יש יכולת לספוח אליו רעלים ומתכות כבדות, ובכך הוא משמש לניקוי רעלים שמצטברים בכבד ובדם, ולטיהור הגוף ממזהמים סביבתיים המצויים במים, באוויר ובתזונה.

בנוסף, בעשב חיטה יש גם גליקופרוטאין, שהוא חלבון קשור לפחמימה, ומשמש בגוף בעיקר לייצור נוגדנים, אנזימים, הורמונים ועוד. הגליקופרוטאין שבעשב חיטה הוא ייחודי, יש לו פעילות דומה לזו של נוגדי החמצון וביכולתו לחדש את ה-RNA וה-DNA התאי.

בזכות הרכב חומרים ייחודי זה, הוכח מחקרית שהוספת עשב חיטה לתפריט תוספי התזונה של מטופלים בטיפולים כימותרפיים מקל משמעותית על תופעות הלוואי שלהם.

 

לאבקת עשב חיטה מומלצת לחצו כאן >>
למבצע על כמוסות עשב חיטה לחצו כאן >>


3. הוא מאט תהליכי הזדקנות ומקל על תופעות גיל המעבר

עשב החיטה עשיר, כאמור, בוויטמינים A, C ו-E הפועלים כנוגדי חמצון, ובכך מאטים תהליכי הזדקנות בתאי הגוף, הלב והמוח. הוא משמש כצמח מחזק - טוניק, ומקל על מצבי עייפות וחולשה. בנוסף, הוכח מחקרית שעשב חיטה מגן על הגוף מפני מחלות של מערכת הלב וכלי הדם.

עשב חיטה מועיל גם לטיפול במצבים של דלקות פרקים, אלרגיות עוריות, אובדן שיער והאפרה מוקדמת של השיער.

נמצא, שיש לו השפעה מקלה על תופעות גיל המעבר, בעיקר בשל העובדה שהוא עשיר במגנזיום. בכך הוא משפר את ייצור הורמוני המין ותורם לעיכוב תהליכי הזדקנות, האטה בתופעות הנובעות מירידה בייצור הורמונים אלה, ושיפור הפוריות.

עשב חיטה במבצע מטורף | טבע בריא

4. הוא משפיע לטובה על מערכת העיכול

עשב חיטה עשיר באנזימים חשובים לגוף, כמו עמילאז, טרנסהידרוגנז, ליפאז, אס.או.די, ציטוכרום אוקסידז ופרוטאז. בנוסף, הוא מכיל כמות גדולה של ויטמינים, נוגדי חמצון ומינרלים.

בזכות כל אלה, ובזכות כמות הסיבים הגבוהה שבו, הוא מקל ומזרז את תהליכי העיכול ומאיץ ומעודד את פעולת המעיים. ובשל יכולתו לספוח רעלים, הוא מסייע בניקוי מערכת העיכול מרעלים, ובכך מאפשר לתאי רירית המעיים להתחדש.

עשב חיטה מפצה על ירידה ברמות האנזימים בגוף שמתרחשת עם הגיל, ולכך יש השפעה על האצת פעולת המעיים בגיל מבוגר.

הסיבים התזונתיים מהווים גם מצע איכותי להשתרשותם של חיידקי מעיים ידידותיים, מה שמשפר הן את הפעילות החיסונית, ואת ייצור הוויטמינים והמוליכים העצביים בגוף - B12, ויטמין K, ויטמין A, סרוטונין ואחרים, המיוצרים ע"י חיידקים אלה.

5. הוא מאזן את רמת הסוכר בדם

התזונה המערבית דלה בסיבים תזונתיים, מה שגורם להתפתחותן של מחלות שונות, ביניהן גם סוכרת. הוכח מדעית, שלעשב החיטה השפעה על איזון רמות הסוכר בחולי סוכרת. עשב חיטה עשיר בסיבים תזונתיים שמעכבים את ספיגת הסוכר ממערכת העיכול אל הדם, ובכך מאזנים את רמות הסוכר, מקטינים את העומס על הלבלב ומונעים הפרשת יתר של אינסולין.

 

הכלורופיל עצמו נחשב גורם פעיל בהורדת רמות הסוכר, והשילוב שלו עם כמות גבוהה של סיבים תזונתיים משפיע על הורדת רמות הסוכר. בנוסף, הוכח מחקרית שפעילותם הכימית של נוגדי החמצון גורמת להורדת כמות הסוכר בגוף, ומבטיחה שיפור ברמות הסוכר.

איך לצרוך את מיץ עשב החיטה?

מקובל לצרוך את המיץ המופק מעשב החיטה באמצעות שתיית רבע כוס מיץ מיד לאחר הקימה בבוקר על קיבה ריקה, לקבלת האפקט המקסימלי. כדי לעשות זאת, צריך לקחת עשב טרי ולסחוט את העשב במסחטה מיוחדת לכך. לחלופין, אפשר לקצוץ אותו במספריים, להוסיף מים ולטחון בבלנדר. מומלץ להימנע מצריכת אוכל ושתייה למשך שעה לאחר שתיית המיץ.

לחלופין, ניתן לשתות את המיץ לאחר ארוחה לצורך שיפור העיכול, לבד או בתוספת מיצי פירות אחרים, למי שטעמו של העשב מרוכז מדי עבורו.

ניתן לצרוך  את המיץ גם באמצעות מיץ קפוא, אך באופן זה הערך התזונתי של המיץ מופחת.

לא אוהבים את המיץ של העשב? יש פתרון מצוין!

לא כולם מתחברים לטעמו הדומיננטי של העשב הזה ולמאמץ הכרוך בסחיטתו, אז חיפשתי דרכים נוספות שאוכל להציע לבני משפחתי ולמטופלים בקליניקה. מצאתי שתי דרכים יעילות וקלות לצרוך מיץ עשב חיטה. האחת - אבקת מיץ עשב חיטה שיובשה בקור, וכך נשמרים גם הערכים הבריאותיים של המיץ. השנייה - כמוסות מיץ עשב חיטה שמכילות מיצוי מרוכז של העשב, ללא טעמו הדומיננטי.

אנשים רבים שואלים כיצד מומלץ יותר לצרוך את העשב – באבקה או בכמוסות. התשובה היא שאין תשובה. קפסולות עשב החיטה בעצם מכילות את האבקה אז אין בין השניים הבדל מלבד הנוחות.

חשוב מאוד לדעת - לא כל תוסף עשב חיטה מכיל את כל הטוב הזה. עשב חיטה הוא גבעול המכיל מיץ וסוג של קליפה, וכל החומרים החיוניים לנו נמצאים בעיקר במיץ שלו ולא בקליפה. למעשה, לצריכת הגבעול או הקליפה של עשב חיטה אין שום השפעה בריאותית משמעותית על הגוף.

משום כך, כשבוחרים תוסף תזונה של עשב חיטה חשוב מאוד לרכוש רק אבקה או קפסולות שעשויות מהמיץ של עשב החיטה.

איך נדע? על התווית יהיה כתוב במפורש שמדובר בתוסף העשוי ממיץ עשב חיטה, אז הקפידו לרכוש רק מוצר כזה.

לסיכום - אם אתם רוצים להיות בריאים, ולהאט את תהליכי ההזדקנות בגוף שלכם, תפתחו את הבוקר עם כמוסות עשב חיטה. בזכות הרמות הגבוהות של נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים, אנזימים וסיבים תזונתיים, הוא ישפיע לטובה על מערכות רבות בגופכם.

למבצע על כמוסות עשב חיטה מומלצות לחצו כאן >>
מעדיפים עשב חיטה באבקה? למבצע לחצו כאן >>

מחקרים נוספים על עשב חיטה

הרכב החומרים הייחודי של עשב החיטה

השפעה נוגדת חמצון של הכלורופיל המצוי בעשב חיטה

ההשפעה המגינה של נוגדי החמצון כנגד מחלות כולל מחלות לב

השפעה על תאי לוקמיה

ההשפעה במטופלות בכימותרפיה על רקע סרטן השד

ניסוי על תאי קרצינומה של תאי קשקש (גידול בעור)

ההשפעה של עשב חיטה על רמות סוכר בדם

השפעת נוגדי החמצון על רמות הסוכר

______________________________________________________________

עמרית בן סירה (N.D, C.Ac, Re.Na) היא מומחית לנטורופתיה ורפואה טבעית, ובעלת קליניקה לרפואה טבעית בגישה אינטגרטיבית (משולבת) 360º גוף-נפש כבר למעלה מעשרים שנה. בנוסף, היא מרצה ומנחה סדנאות בריאות inside-out על תזונה ואנטי-אייג'ינג בארץ ובעולם