צורכים חלבון באימונים ולא יודעים מה ההבדל בין מקורות החלבון השונים? עשינו לכם סדר! הנה סוגי החלבון שאתם צריכים להכיר:

1.חלבון מי גבינה (WHEY)        

חלבון מי גבינה הינו סוג החלבון הפופולארי ביותר מנקודת מבטם של מרבית הספורטאים. מקור חלבון מי הגבינה הינו בחלב, והוא מופרד משאר מרכיבי החלב במהלך הפיכת החלב לגבינה. חלבון מי גבינה הינו החלבון המכיל את הערך האופטימלי של חומצות האמינו אשר תורמות לבניית רקמת השריר, מצמצמות את נזקי האימון לשרירים ומעודדות הליכי בניית השריר. כמו כן, חלבון מי גבינה מכיל את ריכוז הלאוצין הגבוה ביותר בהשוואה לשאר סוגי החלבון. בשל העובדה שלאוצין תורם לקיומה של סינתזת חלבוני השריר, הרי שחלבון מי גבינה נחשב כאמצעי היעיל ביותר לבניית שריר. מאפיין מובהק נוסף של חלבון מי גבינה נוגע לקצב העיכול שלו, שכן חלבון מי גבינה הינו החלבון המהיר ביותר לעיכול. קיימים מספר סוגים של חלבון מי גבינה, כאשר חלק מאבקות החלבון מבוססות על סוג אחד מתוכם, ואחרות משלבות מספר מהם. אבקת חלבון אלפא למשל משלבת חלבון מי גבינה מסוג איזולט (מבודד משומנים ופחמימות) ומי גבינה מרוכזים. 

2. חלבון קזאין

קזאין הוא חלבון חלבי אשר שווה לכשמונים אחוזים מתוך מכלול החלבונים אשר מצויים בחלב פרה. קזאין מכיל ריכוז גבוה של חומצות אמינו התורמות לסינתזת חלבון השריר, אך הוא נמוך מעט מהריכוז הקיים בחלבון מי גבינה.

חלבון קזאין מדורג, בדרך כלל, כחלבון בעל רמת יעילות משנית בהתייחס לחלבון מי גבינה. אך כיום, קיים גיבוי מדעי משמעותי לטענה כי למרות שחלבון מי גבינה ממקסם את רמת סינתזת השריר ברמה אליה חלבון קזאין איננו מגיע, הרי שחלבון קזאין יעיל בהרבה במטרה למנוע את פירוק רקמת השריר כתוצאה מהאימונים. המאפיין הבולט של חלבון קזאין הוא איטיות העיכול שלו, כך שהוא מזין את השרירים לאורך זמן, ואידיאלי לנטילה טרם שנת הלילה. הודות לכך, חלבון קאזין משמש כרכיב משמעותי באבקות חלבון רבות. קיימים מספר סוגים של חלבון קזאין. למידע נוסף על קזאין.


קראו עוד על חלבונים אחרי אימון

3. חלבון ביצה

חלבון ביצה הוא, כפשוטו, החלבון אשר קיים בביצה. כיום, ניתן לצרוך חלבון ביצה כאבקת חלבון. חלבון ביצה מהווה מקור עשיר לחומצות אמינו מסועפות ולחומצת האמינו ארגינין. ספורטאים רבים מאמינים כי חלבון ביצה יעיל ביותר למתאמנים.

4. חלבון חלב

מקור חלבון החלב הינו בחלב פרה שהופרדו ממנו הפחמימות, השומנים ומרבית המים, והוא מהווה את המקור לקאזין ולמי גבינה.