כיצד נבנה השריר?

מיתוס נפוץ הוא כי בניית שריר מתבצעת בהתאמה לרמת הקושי אליה אנו מגיעים באימון שלנו. סברה זו נכונה באופן חלקי בלבד היות ואכן יש קשר מסויים בין גובה המאמץ לרמת פיתוח השריר אך אם לא יודעים את התמונה כולה, גם על נתון זה קשה להשפיע. אז איך בעצם נבנה שריר?

בכל פעילות גופנית מאומצת שאנו מבצעים, על השרירים לעמוד בעומס ומאמץ שאינו שגרתי להם. אותו מאמץ דוחק את תפקוד השרירים עד לקצה תוך שהם צורכים את כל החומצות, החלבונים והכלים האחרים שברשותם בבת אחת, על מנת שיוכלו לצלוח מאמץ כביר זה.

שריר לאחר מאמץ שכזה ימצא חבול וחסר אנרגיה, כעת עליו להשתקם ולבנות את עצמו. המאמץ שבו העמדנו את השריר גרם לפציעה שלו וכעת, הוא בונה עצמו תוך כדי התאוששות במצב מנוחה. השריר מחדש את המאגרים שהתרוקנו וכדי להגן על עצמו ממקרה דומה בעתיד, הוא מעלה על עצמו מעין שכבת גלד או שכפ"ץ של חומרי הגנה אם תרצו, בצורת רקמת שריר.

אדם העוסק בפעילות גופנית לבניית שריר מספר פעמים בשבוע, יצליח, הודות לתהליך שהזכרנו, להשיג בניית שריר כרצונו.

מה הקשר בין בניית שריר לתזונה?

אך מה קורה אם תזונתנו לוקה בחסר? או אז, יכנס הגוף למצב מצוקה. תאי הגוף בכלל והשריר בפרט, השואפים להתחזק, יפנו באופן אוטומטי למאגרי המזון של הגוף. חלבון, פחמימה, ושומן, בנוסף על ויטמינים ומינרלים, הם אבות המזון להם אנו זקוקים על מנת לחיות, כל שכן על מנת לתפקד בצורה תקינה ואדרבה אם אנו רוצים להביא את גופנו לרמת ביצוע ללא פגם.

גוף החסר באחד ממאגרי אבות המזון יתקשה לשקם את עצמו. כאקט של הישרדות, יפנה לאנרגיה ממקורות נחותים, היחידים הזמינים לו וההשפעה על הבריאות והתחושה הכללית תהיה בהתאם. חלבון הוא אב המזון האחראי על בניית שרירים והזנתם, בנוסף לתפקידיו האחרים.

כדי לספק תזונה בריאה לגוף, העשירה בחלבון ושתצליח לקדם אותנו לעבר בניית שרירים נכונה ואיכותית, עלינו לשלב מידה ראויה של חלבון בתפריט שלנו ורצוי מאוד גם להקפיד על צריכת חלבון איכותי ונקי, דל בפחמימה ובשומן, מיד לאחר האימון. חלבון כזה ניתן לצרוך באמצעות אבקות חלבון, למשל.

זאת העזרה הראשונה שלנו, לשריר שעבד קשה בחדר הכושר. התפריט תזונתי הנכון לבניית שרירים מתאפיין בתזונה עשירה של חלבון ממקור איכותי וטהור כמו זה הקיים באבקות החלבון המוצעות לספורטאים, כאמור, ללא חלבון השריר סובל מתת תזונה.

פחמימה מאוזנת, המספקת את האנרגיה לגוף. כלל שהפחמימה שאנו אוכלים / שותים איכותית ונקייה יותר, כך תהיה גם ההשפעה שלה על גופנו. פחמימה ריקה המורכבת סוכרים פשוטים, לא רק שלא תספק הזנה אלא גם תכניס רעלים ועודף שומנים (פחמימות מיותרות הופכות לסוכרים, סוכרים הופכים לשומן ונאגרים) למערכות שלנו ובכך אנו מפספסים את המטרה.

מאמן עושה תרגיל כוח

פעילות גופנית נכונה לבניית שריר

ומה לגבי מאמץ מופרז מדי המופעל על השרירים? ישנן שתי סיבות עיקריות אשר בעבורן כדאי להימנע משגרת אימונים מוגזמת ושאינה מתאימה לנו: הראשונה היא פסיכולוגית מיסודה. בכל תחום בחיים, מי שנותן "את כל מה שיש לו", הכי חזק, הכי מהר ומיד יגיע עד מהרה למצב של שחיקה.

בניית שרירים היא תהליך שתוצאותיו אינן מידיות ודורשות התמדה לארך זמן. מה עשינו בכך אם הגענו לתשישות כבר על ההתחלה? הסיבה השניה היא פיזיולוגית לחלוטין. שריר הסובל ממאמץ יתר, יתקשה מאוד להגיע לשיקום מלא.

שריר הפגוע ממילא, הנתקל מדי כמה ימים בבקשות חוזרות ונשנות של הגוף להגיע לתוצאות שאינו מסוגל להן, יגיע למצב של פציעת ספורט. פציעות ספורט אינן טובות לנו מפני שתקופת ההחלמה מהן ארוכה וכך, ההישגים שצברנו בעמל ויזע, ירדו לטמיון. אז שמרו על עצמכם!