בשנים האחרונות הולכת ועולה המודעות הישראלית לכך שתוספי מזון כמו ויטמינים או מינרלים ותרופות שונות, יש להחזיק במקררים מיוחדים ולא לשמור במקרר הביתי הממוקם במטבח. ישנו מגוון רחב ביותר של מקררים המתאימים לאחסון וקירור של תרופות וויטמינים. חלק מהדגמים המודרניים פועלים באמצעות סוללות ומתאימים לנסיעות או לטיסות וחלק מהדגמים ניתנים לחיבור לשקע החשמלי ברכב. בנוסף לכך, ישנם גם דגמים המתאימים לחיבור ישירות לשקע החשמל הביתי.

 

במאמר שלפניכם נפרט אודות החשיבות הרבה שיש לקירור איכותי של התרופות הוויטמינים ועל החשיבות שיש לרכישה של מקרר ייעודי.

 

הרחק מהישג ידם של הילדים

 

בדיוק כפי שאת בקבוק האקונומיקה או כל בקבוק אחר המכיל חומר מסוכן לא תמקמו באזור הנגיש לילדים, כך בדיוק אל לכם לשמור את התרופות או את תוספי המזון במקרר הביתי. מדי שנה אנחנו נחרדים לקרוא בכותרות העיתונים על מקרי הרעלה רבים מספור שאירעו בבתים בישראל. חלק ניכר ממקרי ההרעלה ניתן היה למנוע לחלוטין, פשוט על ידי הרחקת התרופות או תוספי המזון מהילדים.

 

מקרר לאחסון תרופות וויטמינים הוא בדרך כלל מקרר קטן מאוד יחסית, שלא מייצר רעש רב בזמן הפעולה שלו. אי לכך, ניתן בהחלט למקם אותו בחדר השינה של ההורים ואפילו במקום גבוה יחסית, מעל ארון הבגדים למשל. באופן כזה ניתן למזער למינימום את הסיכוי שאחד הילדים יוכל לקבל גישה לחומרים המסוכנים. שימו לב – אמנם תוספי מזון לא נחשבים לחומרים מסוכנים, אך במינונים גבוהים הם בהחלט יכולים לגרום להרעלה, בעיקר בקרב ילדים קטנים.

 

לספק לתרופות ולוויטמינים את התנאים המתאימים ביותר עבורם

 

צורת האחסון של התרופות ושל הוויטמינים משפיעה באופן משמעותי ביותר על אורך חיי המדף של המוצרים השונים ועל איכות המוצרים. ישנו מגוון רחב ביותר של תרופות שיש לשמור בקירור כשבין היתר מדובר על תרופות הורמונליות להשריית ביוץ (במסגרת של טיפולי פוריות), אינסולין, נרות מסוגים שונים ועוד. אחסון לא נאות יכול לגרום לקלקול של המוצר או התרופה, בדיוק כפי שאחסון לא נאות יכול לפגוע באיכות המזון או באורך חיי המדף של מוצר מזון.

 

אחסון לא נאות יכול לבוא לידי ביטוי בכמה מובנים להלן:

 

·         טמפרטורה לא מתאימה– הטמפרטורה השוררת בחלל הקירור של המקרר הביתי עומדת על ארבע מעלות צלזיוס בקירוב. טמפרטורה זו מתאימה עבור רוב סוגי המזון אך לא בהכרח מתאימה לאחסון של כל סוגי התרופות והוויטמינים. מקרר לאחסון תרופות וויטמינים מאפשר לכם לבחור את הטמפרטורה הרצויה, מבלי להתחשב במוצרי המזון האחרים המאוחסנים בדרך כלל במקרר.

·         זיהום התרופה או תוסף המזון– אחת הסכנות הרציניות ביותר שמהוות את מנת חלקם של אלו שלא השכילו לרכוש מקרר לאחסון תרופות וויטמינים היא זיהום התרופות או תוספי המזון במזון ואף גרוע מכך – זיהום דברי המזון בתרופות. מצד אחד המזון יכול לקלקל את התרופות ומצד שני התרופות יכולות לגרום להרעלה של המזון.

·         מעבר לכל זה התרופות ותוספי המזון השונים ירוויחו מסביבת קירור ייעודית בעלת רמת לחות קבועה, המתאפיינת ביציבות מבחינת הטמפרטורה. כל אלו ועוד אפשריים אך ורק כאשר מאחסנים את התרופות ואת הוויטמינים במקרר ייעודי.