כשסיפרתי לרבים מסביבי שעשיתי את ה"שינוי" הגדול ביותר בחיי – הפכתי לטבעונית, קיבלתי תגובות שמזכירות הורים שמתבשרים כי בנם בעל נטייה הומוסקסואלית – אבל אתה תהיה לבד, לא תוכל להקים משפחה. על אותו משקל ממש היו התגובות: אבל לא יהיה לך איפה ועם מי לאכול, לא תוכלי לאכול במסעדות שום דבר חוץ מחסה, לא יהיה לך מה לקנות בסופר. מה תעשי? אבוי! אוי! ושוב אבוי!

 

ובכן, זה נכון, יש הרבה הגבלות, אבל עם יצירתיות וחוסר עצלנות נפתח בפניי עולם קולינרי שלם ועשיר וגיליתי גם כישורי בישול לא רעים בכלל שלא הייתי מוצאת בעצמי לולא הפכתי לטבעונית.

 

טבעוני טוב הוא טבעוני שיודע לבשל, אין אפס. המבחר הקולינרי שמציעות המסעדות הוא אמנם כבר טוב יותר מכפי שהיה בעבר, אבל עדיין דל יחסית. הרבה מנות גם לא ממש טעימות, אם לומר בכנות. פיצה טבעונית של אחת מהרשתות הגדולות שלא אזכיר את שמה מזכירה לי אכילה של דף A4  עם קצת רוטב עגבניות מעל. אמנם גם חנויות הטבע מציעות שלל חומרי גלם, אבל צריך להפעיל אותם, כלומר לבשל ולאפות ולעשות פעילויות בישול אקטיביות כדי שאפשר יהיה באמת לאכול אותם בצורה טעימה ומזינה. בקיצור, טבעונות זה לא בשביל מי שחי על מיקרוגל ופסט פוד. למישהו כזה יהיה מאוד קשה לשרוד בסצנה הטבעונית.

 

למרבה השמחה יש היום הרבה סדנאות בישול טבעוניות שבהן ניתן ללמוד מה לעשות עם חומרי הגלם כמו סייטן, טופו, סויה ואחיהם החלבוניים. אני למשל בקיץ האחרון הלכתי לסדנת בישול עם טופו. לא היה לי שמץ קצוץ של מושג עד שהגעתי לסדנה מה עושים עם הפלא הלבן הזה מהמזרח. לא היה לי מושג שאפשר אפילו להכין טופו ביתי לבד בבית ולא לקנות גוש קטן במחיר שערורייתי בחנות הטבע. בסדנה גיליתי שאפשר להכין שפע של ממרחים, קציצות ואפילו מאפים ביחד עם טופו.



גם אני כמו רבים עד שנכנסתי לענייני הטבעונות לא פיתחתי יחסי חיבה מיוחדים עם טופו. פה ושם נתקלתי בחיה המוזרה הזאת במסעדות יפניות, אבל למטבח שלי הוא מעולם לא נכנס. לא הבנתי מה הסיפור של הטופו הזה, ודיי נרתעתי למען האמת. אבל תדעו לכם שבסדנאות בישול טבעוניות לומדים שמדובר בחומר גלם שגלומים בו שלל אפשרויות קולינריות בלתי מוגבלות פלוס הבונוס הרציני של חלבון ובריאות מטורפת.

 

אחרי הסדנה ההיא קיבלתי תיאבון והלכתי גם לסדנאות בישול טבעוניות של בישול תאילנדי, סדנת מאפים, סדנת מתוקים ואפילו סדנה של בישול הודי. יש המון סדנאות כאלה ומומלץ להתעדכן לגביהם בקבוצות הפייסבוק ובפורומים שפעילים בהם טבעוניים. מה גם שכיף להכיר בסדנאות האלה עוד אנשים שהם בראש שלכם ולהתחבר ביחד. לפעמים יוצאים משם קשרים חברתיים מגניבים!