מיהם השומנים הטובים?

כמה פעמים ביום אנחנו מתלבטים ומתחבטים עם עצמנו מה להכניס לפה ואומרים לעצמנו משפטים כמו ״זה מאוד משמין״, ״זה לא בריא״, ״מפוצץ בכולסטרול ובסוכר״ ועוד…

אז כן רובנו נלחמים באחוזי השומן שכן המודעות בהקשר זה עלתה בשנים האחרונות בעקבות העלייה במחלות כרוניות המתפתחות ונוצרות כתוצאה מעודף שומן ביניהן טרשת עורקים, כולסטרול גבוה, לחץ דם, מחלות לב וכלי דם.

יחד עם זאת,  מסתבר שלא כל השומנים הם האויבים שלנו ויש כאלה שאפילו חיוניים לנו. השומנים הטובים תורמים לנו ולוקחים חלק בפעולות פיזיולוגיות שונות המתרחשות בגופנו, תומכים בפעילות  תקינה של כלי הדם, הלב והמוח ויעילים בהפחתת רמות הטריגליצרידים בדם.

השומנים הטובים מכונים בדרך כלל אומגה 3, 6 ו-9 ולכל חומצת שומן תפקידים ויתרונות משל עצמה. הגוף, לא מסוגל לייצר את חומצות השומן הללו בעצמו ולכן אנו צורכים אותם ממקורות כמו אגוזים, אבוקדו, דגים ועוד.

אומגה 3 - שומן מצוין

אחד התפקידים של האומגה 3 הוא היותה משתתפת בתהליכים המתרחשים בלב ובמוח. לכן, לנשים בהיריון ונשים מניקות חשוב כל כך לצרוך כמות אופטימלית של אומגה 3 שכן היא תומכת בהתפתחותו התקינה של העובר ושומרת על מערכת חיסונית חזקה ויציבה של האם והעובר גם יחד.

בנוסף, היא מאזנת את הטווח בין הכולסטרול הרע לטוב ומסייעת להפחית את הקרישיות בכלי הדם. אומגה 3 גם בעלת השפעה על מוקדי דלקת בגופנו. בשמן סויה ובאגוזי מלך יש כמות מצויינת של אומגה 3.

אומגה 6- כאן חשובה הכמות

חומצות שומן הנכנסות לקבוצת אומגה 6 נחשבות גם הן לחשובות וחיוניות לגופנו אך יש לצרוך אותן בכמות המומלצת, שכן הגזמה בצריכתן תורמת לחשיפה של הגוף למחלות לב. 

שומנים טובים אומגה 6 תומכת בפעילות המייצרת הורמונים בגוף ואף מסייעת נגד דלקות וזיהומים מסוגים שונים. יחד עם זאת, צריכה של אומגה 6 מסייעת לחידוש ובנייה של קרומי התאים וחיונית לשמירה על מראה עור בריא.

מקור מצוין לצריכה של שומנים טובים כמו אומגה 3 ואומגה 6 הוא שמן זרעי פשתן, אותו ניתן לצרוך בשילוב עם מזונות אחרים.

מחקרים רבים בוצעו על האומגות השונות ונמצא קשר ישיר בין מחסור שלהן בגוף לבין התפתחות מצבים כמו בעיות קשב וריכוז, תסמיני דיכאון, בעיות עור ועוד.

ההמלצה בשנים האחרונות, זאת בעקבות אין סוף מחקרים שבוצעו בנושא הינה לצרוך תוסף אומגה 3 המסייע לשמור על איזון ברמות האומגה 3,6 ו-9 בגוף ומספק לנו את כל היתרונות של חומצות שומן חיוניות החל מאיזון רמות הכולסטרול, דרך חיזוק תהליכים קוגנטיביים ועד להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז.

יחד עם זאת, אבקת הספירולינה, עשירה באומגה 3, 6 ו-9 וניתן לשלב אותה בשייקים, תבשילים ומזונות רבים. 

באנר דיאטת סופר פוד