בשנת 1992 הכריז האו"ם על יום המים הבינלאומי, ומאז בכל שנה מתמקד הדיון בנושא אחר הקשור למים. מדי שנה ב-22 במרץ חל יום המים הבינלאומי, שנועד למקד את תשומת לב העולמית לחשיבות המים המתוקים ולשמירתם כמשאב יקר.

טעם החיים

אפשר לשרוד במשך חודש כמעט ללא מזון, אך הגוף אינו יכול לשרוד מעבר לימים בודדים ללא מים. אנחנו יצורים שמורכבים מהרבה מים:60% מגוף האדם הם מים, יותר מ-70% ממוחנו הם מים והמים מהווים 80% מהדם שלנו.

הפרופסור היפני המפורסם מסרו אימוטו (Emoto Masaru) חוקר את השפעת המים על בריאות. הוא מסביר שגופו של תינוק מכיל בעת לידתו 80% מים, אך שאחוז זה יורד בהדרגה ל-70% ולאחר גיל 60 יש ירידה מתמשכת באחוזי המים בגוף.

ד"ר ראלף וורנהם (Ralph Vornehm), חקר את הרכב המים בכל איברי הגוף, כולל הדם ומערכת העצבים. הוא מסביר שאחוז המים הגבוה במוח מאפשר לשדר מסרים לכל האיברים במהירות מדהימה.

גם מערכת העצבים מכילה כ-90% מים, המסייעים בשידור המסרים העצביים. כשמערכת העצבים מתייבשת היא מתקשה בשידור תחושת הצמא, ולכן, באופן פרדוקסאלי, אם נפסיק לשתות לא נהיה צמאים.

רק כשהמחסור בנוזלים גורם להתייבשות מופיעים כאבים בגוף המאותתים על מצוקה. וורנהם טוען שבעת שתיית מים עם תרופות לשיכוך כאבים, לרוב המים הם שמרגיעים את הכאב ולא הכדור. לטענתו 90% מהכאבים בגוף הם מסר של הגוף שחסרים לו מים.

כמה מים ומתי?

  • יש לשתות שתי כוסות מים בבוקר מיד עם ההשכמה, כדי להפעיל את האיברים הפנימיים.
  • יש לשתות כוס מים כחצי שעה לפני כל ארוחה, כדי לסייע לעיכול.
  • יש לשתות כוס מים לפני מקלחת או אמבטיה, כדי לסייע לירידת לחץ הדם.
  • יש לשתות כוס מים לפני שינה כדי להפחית את הסיכון להתקף לב או לאירוע מוחי.
  • אנשים בריאים צריכים לצרוך 8-7 כוסות מים ביום, שהם בערך כשני ליטרים מים.

הקשר בין מים להרזיה

לאחרונה הוכח מדעית ששתיית שתי כוסות מים לפני כל ארוחה מזרזת את הירידה במשקל. הממצאים הוצגו באוגוסט 2010 בכנס האגודה האמריקאית לכימיה בבוסטון. במחקר שנעשה באוניברסיטת וירג'יניה בראשות החוקרת ברנדה דייב, נבדקו שתי קבוצות שאכלו תפריט זהה ושמרו על אותו אורח חיים.

קבוצה אחת שתתה שתי כוסות כחצי שעה לפני הארוחות וקבוצת הביקורת לא שתתה מים. הממצאים הוכיחו את ההשפעה החיובית של המים על הירידה במשקל. דייב טוענת שזה ההוכחה המדעית הראשונה לכך שאפשר לטפל בהשמנת יתר בעזרת מים.

החוקרים מסבירים את הממצאים בטענה כי שתיית מים גורמת לגוף לייצר יותר חום, להגביר את חילוף החומרים ולשרוף יותר קלוריות. הסבר נוסף הוא ששתיית מים, שאין להם ערך קלורי, מונעת שתיית משקאות מתוקים עתירי קלוריות. ידוע שמים הם המשקה הבריא ביותר.

לא מומלץ להרגיל ילדים למשקאות מתוקים, כיוון שבהמשך החיים הם לא יאהבו לשתות מים. לאלה שאינם אוהבים לשתות מים מומלץ לשתות תה צמחים לא ממותק. משקאות המכילים קפאין אינם מומלצים, כי הם גורמות להשתנה מוגברת ולאיבוד נוזלים.

עובדות פחות ידועות על מים ובריאות

  • המים הם מקור למלחים החיוניים לתפקוד התאים ולבריאות הגוף.
  • אם מונעים אספקת מים קבועה מהגוף, הוא מנסה להגן על התאים מפני התייבשות על ידי שימוש בכולסטרול. הוא עוטף את התאים בכולסטרול ומפחית את יציאת המים. מחקרים מצאו שב-90% מהמקרים אפשר להפחית את רמת הכולסטרול תוך 21 יום על ידי שתיית מים נכונה.
  • המים חיוניים לפעילות מערכת העיכול. בעת העיכול הגוף צריך זרימה נמרצת של דם. אם לא שותים מים לפני כל ארוחה, הדם נעשה סמיך יותר וגורם להוצאה של מים מאיברים חיוניים. לכן מומלץ לשתות כוס מים כחצי שעה לפני כל ארוחה. לעומת זאת, לא מומלץ לשתות בזמן הארוחה, כי הנוזלים מדללים את מיצי הקיבה ומפחיתים מיעילותם.
  • מחקרים שנערכו על תאים סרטניים מצאו שהתייבשות נוטה לשפעל מוטציה ההופכת תאים לסרטניים.
  • חוסר במים הוא אחת הסיבות לבחילות בתקופת ההיריון. זוהי דרכו של הגוף לאותת על צמא של האם ושל העובר.
  • העצמות צריכות מים כמו כל איבר אחר בגוף. הרבה מכאבי העצמות ומפריצות הדיסק בחוליות עמוד השדרה נגרמים כתוצאה מהתייבשות.
  • מחסור של מים גורם להרגשת עייפות.
  • מחקרים מצאו שלחץ דם גבוה ובעיות של כלי דם הם לעתים תוצאה של מחסור במים בגוף.
  • חשוב לציין שמחסור של 2%-3% מים בגוף עלול לגרום לבעיות בזיכרון לטווח קצר ולבעיות ריכוז.

אז לרוויה!

Super Food Diet Banner new1