לא מעט בני אדם משקיעים משאבים רבים כדי לרדת במשקל, אבל ישנם כאלה שמבחינתם המטרה היא דווקא להעלות משקל, וליתר דיוק להעלות את מסת השריר.


אחד האמצעים להעלאת מסת השריר ביעילות ובמהירות הן אבקות גיינר למיניהן - אבקות הכוללות שילוב של חלבונים, פחמימות, חומצות אמינו, מינרלים, ויטמינים וחומרים חיוניים אחרים לבניית השרירים בגוף. בהתאם מדובר באחד מתוספי התזונה הפופולריים בקרב מתאמנים וספורטאים ובפרט כמובן מפתחי גוף. קהלי יעד נוספים הם אנשים שתזונתם לוקה בחסר עד כדי כך שהם נמצאים בתת תזונה או קרוב לכך ומי שרוצה פשוט להעלות במשקל.

מה כוללת אבקת הגיינר?

הבסיס של הגיינרים השונים הוא שילוב של חלבון ופחמימות - החלבון בונה את השרירים והפחמימות מספקות לגוף את האנרגיה לה הוא זקוק לצורך הפעילויות השונות ובפרט פעילות גופנית מאומצת. כמו כן מובטח אחסון יעיל במיוחד של הגליקוגן בשרירים כדי להקל עליהם את ההתאוששות לאחר האימון.

ישנן אבקות גיינר שבהן היחס בין חלבון לפחמימות הוא אחד לאחד, כלומר על כל גרם חלבון ישנו גרם פחמימה, והן מאפשרות להעלות את מסת הגוף מבלי להעלות יותר מדי את אחוזי השומן בגוף. ישנן גם אבקות עם יחס גבוה יותר, עד 5:1 ואפילו 6:1 - כלומר על כל גרם של חלבון 5-6 גרם של פחמימות. יחס גבוה יותר כבר נחשב ללא יעיל, ובכל מקרה יש להתאים את המינון בהתאם לנתוני האדם (גובה, משקל, מבנה גוף בסיסי וכו'), לתזונה שלו ולתוכנית האימונים שבה הוא בחר, וכן לוודא כי מדובר בחלבונים ופחמימות איכותיים.

בנוסף כוללת אבקת גיינר גם חומצות אמינו, שחיוניות לבניית מסת השריר: בפרט מדובר בחומצות האמינו ואלין, לאוצין ואיזולאוצין, שמפחיתות את רמת פירוק החלבונים בשרירים במהלך פעילות גופנית, ועל כן תורמות רבות לשימור מסת השריר. בנוסף מפחיתות 3 חומצות אמינו אלה את רמת העייפות שלנו במהלך פעילות פיזית ממושכת ועל כן מאפשרות אימונים יעילים יותר בדרך לשרירים מפותחים יותר ועל כן בעלי מסה גבוהה יותר.

מרכיבים נוספים בכל אבקות הגיינר הם כאמור הוויטמינים והמינרלים החשובים.

בכל מקרה כדאי להעדיף אבקת גיינר שקיבלה את אישור ה-FDA (מנהל המזון והתרופות של ארה"ב) ואת אישור משרד הבריאות.


כיצד משתמשים בגיינרים?

לכל ספורטאי או בודי בילדר מתאים כאמור גיינר אחר, וגם אופן השימוש עשוי להשתנות. ככלל כדאי לחלק את הכמות המומלצת לפעמיים ביום - כשבימים שבהם אתם מתאמנים הפעם הראשונה היא מייד לאחר האימון (כדי למצות את התועלת ממנו ולמנוע אובדן חלבונים יקרים) והפעם השנייה אחרי ארוחת הערב ולפני השינה, ובימים נטולי אימון בבוקר ובערב, לאחר הארוחות. כמו כן נדרשת התמדה של מספר חודשים (כ-3-4) על מנת למצות את האימפקט של הגיינרים.

צריכת האבקה נעשית באמצעות הוספתה לכוס מים, שייק וכו'. ברוב המקרים ניתן לבחור בין מספר טעמים ובהם שוקו, וניל, תות, בננה ועוד.

 

באנר רשימת אבקות הגיינר new1