אומגה 3 - התוסף המופלא שכולם מדברים עליו

 

לספורטאי הישראלי שלוקח תוספי תזונה לספורטאים, לקח לא מעט זמן להבין כי יש דבר כזה שומנים טובים ולא רק טובים - שומנים הכרחיים. אומגה 3 הפכה להיות בין המושגים המדוברים, הנשמעים והנחקרים ביותר בעולם הספורט, התזונה והבריאות. חומצות השומן מסוג אומגה 3 מהוות חלק ניכר במגוון תהליכים המתרחשים בגוף שלנו אך חשוב לזכור, לא פשוט לצרוך אותן ממקור מזון חיצוני.

 

מדוע חומצות שומן מסוג אומגה 3 חשובות כל כך לפיתוח השריר?

 

אומגה 3 מאפשרת גמישות פיזית של התאים, הגמישות מאפשרת גדילה מהירה יותר של השריר באותם מספר חזרות ומאפשרת להעלות את משקל המשקולות אותם אנו דוחקים. כולנו מבצעים מתיחות לגמישות השריר לפני האימון אך יש חשיבות עליונה בצריכת כמוסות שמן דגים.
כמו כן, אומגה 3 משמן דגים מסייעת לריכוז גבוה יותר, שינה טובה יותר, מנוחה איכותית והחשוב מכל, אומגה 3 ממקור של שמן דגים הוכחה במחקרים כמעלה את האפקט האנאבולי בזמן האימון .
 
 

אומגה 3 ותרומתה לספורטאים?

 

 

חומצות שומן מסוג אומגה 3 מסייעות לבלום תהליכים דלקתיים הנוצרים בגוף. החשיפה לפציעות ספורט אצל ספורטאים ומפתחי גוף היא גבוהה יחסית, כך שאם נקפיד לצרוך אומגה 3 באופן קבוע נתרום ונסייע במטרה להפחית משמעותית את הסיכוי להיווצרות של תהליכים דלקתיים המעודדים כמובן פציעות ספורט. בנוסף, אומגה 3 הוכחה כמשפרת תפקודים מנטליים, מעלה את ספיגתם של ויטמינים, מינרלים ובעלת תפקיד סופר חשוב בכל מה שקשור לבניית הקרום העוטף את התאים. אומגה 3 תסייע לספורטאי להתמודד עם הפעילות העצימה, תתמוך בגופו של הספורטאי ויחד עם זאת תעלה את הרגישות של הגוף לאינסולין מה שיסייע לייעל את קליטת הגלוקוז בתאים, לאזן את רמות הסוכרים בדם ויתמוך בתהליך חמצון יעיל של השומנים בגוף.




אז מי אתן אותן חומצות שומן?

 

 

אז ככה… חומצות שומן המכונות אומגה 3 הן חומצות שומן חיוניות, אותן הגוף מתקשה לייצר בעצמו. ממש כמו שיש חומצות אמינו חיוניות, אותו עיקרון. מדובר בכל מיני סוגים של חומרי גלם שאמנם הגוף יכול לקבל מהמזון, אך רק ממזונות ממש מסוימים כמו דגים ספיציים הגדלים בנורווגיה, מסוג הדברים שלא ממש נמצאים על דרך קבע במקרר או במקפיא הישראלי.

 

 

מדוע החלה להיבנות מודעות בנוגע לאומגה 3?

 

 

חוקרים מאזורים שונים בעולם הבינו שבצפון מערב אירופה למשל שם האוכלוסיה צורכת המון דגים עשירים באומגה 3, האחוז של מחלות לב וכלי דם הוא כמעט אפסי, זאת בשונה מישראל למשל. זו הסיבה שחומצות שומן מסוג אומגה 3 זכו לכינוי ״השומן הטוב שלנו״ והן הוכחו במחקרים שוב ושוב כמייעלות את תהליך הורדת הכולסטרול הרע ומעלות את רמות הכולסטרול הטוב.

 

מאיפה אני יכול לקבל אומגה 3?

 

 

למעשה יש סוגים שונים של חומצות שומן מסוג אומגה 3, אך יש חומצה אחת שנחשבת למוכרת, לנחקרת ולחיונית יותר. חומצת השומן הזו נקראת DHA והיא מרכיבה משהו כמו 20% מקליפת המוח ועוד בין  30%-60% מרשתית העין. חומצת שומן זו חשובה מאוד להתפתחות תקינה של העובר ולתפקודים מנטליים שונים.

 

הקושי שבצריכת אומגה 3 בא לידי ביטוי בעובדה שהיא נוטה להתחמצן בקלות. זו הסיבה שכאשר אתם רוכשים מוצר ״מועשר באומגה 3״ עליכם להעלות חשד. המקור הטוב ביותר לצרוך את חומצות השומן הוא מדגים הגדלים באזור סקנדינביה ולא מבריכות גידול בארץ כמו למשל סלמון, הרינג, סרדינים, הליבוט ועוד. דגים שגדלים בבריכות פה בארץ מקבלים מזון אחר ממה שאותם דגי ים צפוניים צורכים. בנוסף, הטמפרטורה של המים משפיעה על פיזור שכבות השומן. יש גם הוכחות שאותם דגים אינם נקיים וכי צריכה שלהם איננה סטרילית שכן הם מכילים מתכות.  גם אצות, ביצים, חלב, אגוזי מלך מספקים לגוף כמות מסוימת של אומגה 3, אך לרוב היא איננה מספיקה.

 

לכן, למי מאיתנו שמתקשה לצרוך כמות מספקת של אומגה 3 (ההמלצה הינה 3 דגים בשבוע) יכול לקבל אומגה 3 מכמוסות מרוכזות בהן טעם הדג איננו מורגש. מומלץ לצרוך את הכמוסה עם הארוחה ולשלב גם מרכיב שומני כך הספיגה תהיה טובה יותר.