חומצות אמינו הן אבני הבניין שמהן מייצר הגוף שלנו את החלבונים הדרושים לו. המקור העיקרי להן הוא התזונה, אולם ישנם מקרים שבהם מומלץ להשתמש גם בתוסף תזונה מתאים המכיל את חומצות האמינו ובפרט את אלה הנקראות חיוניות. בפרט חשובים תוספים שכאלה לספורטאים (מקצוענים וחובבנים גם יחד), וזאת בזכות העובדה שהם מגבירים את האימפקט של כל אימון, תורמים לבניית השרירים, משפרים את ההתאוששות לאחר האימון ומפחיתים את הסיכון לפציעות ספורט או דלקות שונות.

מהן חומצות אמינו חיוניות ומהן חומצות אמינו לא חיוניות?

בגוף שלנו יש 20 חומצות אמינו, שמתוכן 8 מוגדרות כחיוניות. הכוונה היא לא ששאר ה-12 אינן חשובות, אלא שאת אותן 8 חומצות הגוף אינו יכול לסנתז בכוחות עצמו ועל כן יש לצרוך אותן (או דרך התזונה או כתוספים), ואילו את שאר החומצות גוף האדם יכול לייצר בעצמו.

8 החומצות החיוניות הן ואלין, לאוצין, איזולאוצין, פנילאלנין, טראונין, טריפטופן, מתיונין וליזין. בנוסף ישנן עוד 5 חומצות המוגדרות כ"חצי חיוניות" שכן במצבים מסוימים הגוף לא מצליח לייצר את כל הכמות הנדרשת מהן ואז חשוב לקבל אותן ממקור חיצוני - אלו הן גלוטמין והיסטידין שהופכות לחיוניות בעיקר בקרב ספורטאים וילדים או אצל מי שמשתקם מפציעה, וארגינין, טירוזין וציסטאין שמהוות חומצות חיוניות בעיקר אצל ילדים.

ואלין, לאוצין ו-איזולאוצין נקראות גם חומצות אמינו מסועפות והן החשובות ביותר לספורטאים.


למבחר מוצרי חומצות אמינו BCAA לחצו כאן >>

 

חומצות אמינו

איך חומצות האמינו עוזרות לספורטאים?

חומצות האמינו חשובות כאמור בעיקר לספורטאים, שכן אימונים גופניים מחייבים נוכחות של אותן חומצות בגוף.

הדרכים העיקריות שבהן משפרות החומצות הנ"ל את מצבם של הספורטאים הן:

  • העברת כוח רב יותר לשרירים - כך שבכל אימון ניתן להגיע לרמות מאמץ גבוהות יותר ובהתאם הוא הופך אפקטיבי יותר.
  • פחות עייפות - בזכות חומצות האמינו אנחנו מתעייפים פחות במהלך פעילות גופנית ועל כן יכולים לבצע אותה לפרקי זמן ארוכים יותר, וגם בדרך זו האימונים הופכים יעילים יותר.
  • מניעת פירוק רקמות שריר - ביצוע פעילות גופנית מחייב אנרגיה זמינה בכמות גבוהה. כשמאגרי הגליקוגן הופכים ריקים הגוף משתמש בחומצות האמינו החיוניות (ובפרט בשלוש המסועפות) במקום לפרק רקמות שריר כך שמסת השרירים השונים נשמרת.
  • הגברת זרימת הדם, ובזכות זאת תרומה משמעותית להתאוששות אופטימלית בתום האימון (בזכות סילוק חומצת החלב וחומרים מיותרים אחרים מהשריר).

כל הפעולות הנ"ל של חומצות האמינו תורמות כמובן גם למי שעוסק בפיתוח גוף, ומשפרות גם את בריאותו של מי שאינו מקבל מספיק חומצות אמינו במסגרת התזונה.

מהם תפקידיהם העיקריים של החומצות החיוניות?

  • ואלין - מתקנת תאים בשרירים שנפגעו, עוזרת לגוף ליצור תאי שריר חדשים, מגנה על מאגרי הגלוקוז ומסייעת לשמור על מאזן החנקן.
  • לאוצין - מווסתת את רמת הסוכר, מונעת עלייה באחוזי השומן בגוף, מספקת אנרגיה לשרירים ומסייעת לשמור על רמת הורמון גדילה רצויה (תפקיד שיש לו חשיבות גם מבחינת הגברת קצב ההתפתחות של רקמות שריר).
  • איזולאוצין - תפקידה העיקרי הוא לאפשר התאוששות מהירה ומיטיבה בתום כל אימון.

3 הנ"ל מוגדרות כאמור חומצות אמינו מסועפות, והן ייחודיות בכך שהן לא עוברות בכבד אלא מגיעות הישר אל רקמות השרירים. הן מהוות כ-40% מסך החומצות הדרושות לנו. השם שניתן לשלוש חומצות אמינו אלה הוא BCAA, והן חיוניות במיוחד לפיתוח גוף.

למוצרי חומצות אמינו BCAA לחצו כאן >>

 חומצות אמינו נוספות שכדאי להכיר

  • פנילאלנין - משפרת את תפקודם של המוליכים העצביים ועל כן משפיעה על הזיכרון, על תפקודי המוח ועל מצב הרוח.
  • טראונין - נמצאת בלב, בשרירי השלד ובמערכת העצבים המרכזית, וחשובה בעיקר לשם ייצור אלסטין וקולגן, שניים מחומרי הבנייה העיקריים בגוף. כמו כן מונעת שומנים בכבד ומשפרת גם את תפקודה של המערכת החיסונית.
  • טריפטופן - מייצרת (ביחד עם ויטמין B6) מלטונין וסרוטונין, מסייעת בשיכוך כאבים ומקלה על נדודי שינה.
  • מתיונין - חומצת אמינו שמנצלת שומן ועל כן חשובה במיוחד למפתחי גוף. בנוסף לוקחת חלק בתהליכי עיכול ומסייעת להקל על דיכאון.
  • ליזין - חיונית לתפקוד מעיים תקין ולצמיחה נאותה בתקופת הילדות. בנוסף לוקחת חלק בקליטת סידן בגוף ובבניית עצמות. מחסור בה פוגם בריכוז, גורם עייפות כרונית ולעתים אף אנמיה.

לפרטים על חומצות אמינו BCAA לחצו כאן >>