חוש הראייה הינו אחד מהחושים המורכבים והמעניינים בגוף האדם. בתאי הרשתית יש קולטנים בעלי רגישות גבוהה לאור מה שמעודד גירוי בתאי העצב שתפקידם להוביל את המידע שאנו קולטים למוח. בתור בני אנוש, אנו מסתמכים על חוש הראייה שלנו בכדי להתמצא בעולם. למעשה, האותות החזותיים מועברים אל אזור הנקרא V1 במוח דרך סיבי עצבי הראייה כאשר הסיבים עצמם נצלבים במה שמכונה תצלובת אופטית. מדובר בתהליך מורכב ועם השנים הראייה שלנו נחלשת. כבר מגיל קטן יש כאלה שזקוקים לתיקון על ידי משקפיים. השאלה היא האם ניתן לשפר את איכות הראייה ואפילו לשמר אותה כדי שנוכל אפילו למנוע מצב עתידי של הרכבת משקפיים. בהחלט כן! אז איך עושים את זה? הנה כמה טיפים ושיטות שיסייעו לכם לשמור על הראייה שלכם חדה, חזקה וממוקדת, להתעייף פחות ואפילו להקטין את מרשם המשקפיים שלכם.

 

תרגילי עיניים

חשוב להבין, לעיניים שלנו יש את היכולת להתאים את עצמם למצבים שונים ולמעשה ברגע שאנו מאפשרים לאותה התאמה להתקיים, העין לומדת לעשות את התיקון הזה בעצמה, אותו תיקון שכביכול המשקפיים עושות עבורנו. ממש כמו שאי אפשר עם מצלמה פשוטה להגיע לפיקוס מושלם בצילום, כך גם העין לא תמיד מסוגלת לפקס את עצמה ולהתמודד עם מרחקים ומצבים שונים למשל כשהאור מוגבל. לכן, יש המון סוגים של תרגילי עיניים כאשר יש להתאים את סוג התרגיל למצב הראייה הנוכחי שלנו. במידה ואתם מרכיבים משקפיי ראייה או עדשות מגע, יש לבצע את התרגילים יחד איתם. התרגילים דורשים התמדה, נחישות והרבה אמונה שכן נמצא קשר ישיר בין המצב הנפשי שבו אתם נמצאים לבין היכולת שלכם לתקן את הראייה. קיימות גם כל מיני בעיות ראייה כמו למשל פזילה שאינה רצונית, כלומר לא נראית לעין אלא כאשר עצם מתקרב ואז ניתן לחזק שריר אחד ולגרום לו בעזרת תרגילים לאפשר לעין לפקס את עצמה בצורה טובה יותר.

 

1.       תרגיל עם עיפרון/עט - קחו עיפרון או עט עם שפיץ ושבו זקוף על כיסא. העט מהווה מוקד קרוב כאשר עליכם להחליט גם על מוקד רחוק כמו תמונה או אפילו הנוף שמחוץ לחלון שלכם. כעת עליכם להחזיק בעט ולהתמקד בה במרחק סביר של 50 סנטימטרים מהעיניים שלכם. ספרו עשר שניות ועברו מיד למוקד הרחוק כאשר תוך כדי אתם מבצעים כיווץ של שריר העיניים וסופרים עוד עשר שניות. המשיכו במעבר הזה במשך כמה פעמים ובכל כמה ימים הגדילו את משך הזמן. העין היא שריר ומה שקורה בתרגיל הזה הוא שהשריר מתחזק וכך העין לומדת להתאמץ ולהתמודד עם מרחקים. לאחד 3 חודשים שאתם מבצעים את התרגיל הזה, גשו שוב לאופטימטריסט, יכול מאוד להיות שהמספר שלכם ישתנה לטובה ואם תתמידו ממש, יש גם סיכוי שתיפטרו לחלוטין מהמשקפיים שלכם.

2.       תוכנות תלת מימד - קיימות תוכנות תלת מימד מיוחדות אותן ניתן לרכוש ברשת ולהתקין על המחשב. בעזרת משקפיים מיוחדים, תוכלו לבצע אינספור תרגילים שיסייעו לכם לשפר מאוד את הראייה שלכם.

3.       יוגה לעיניים - ניתן לצפות ביוטיוב באינספור תרגילים המכונים ״יוגה לעיניים״. תרגילים אלו מסייעים לשפר את הראייה כאשר בין תרגיל לתרגיל כדאי לעצום את העיניים בכדי לתת להם לנוח.

 

 

הפסקות מול המחשב

רבים מהאנשים נמצאים מול המחשב מה שבטווח הארוך פוגע להם בראייה מבלי שהם בכלל שמים לב. אחת ל-20 דקות מומלץ מאוד לעשות הפסקה מהמחשב או מהמסמכים הכתובים, להסתכל במשך דקה שלמה על נקודה אחת ספיציפית רחוקה ורק אז להמשיך.

 

תזונה לעיניים

יש מזונות שהוכחו במחקרים כבריאים מאוד לעיניים ואף מסייעים להפחית את הסיכוי למחלות עיניים. מזונות עשירים בנוגדי חמצון כמו למשל ירקות ירוקים ופירות עשירים בויטמין C וויטמין E מסייעים במלחמה נגד הרדיקלים החופשיים ועוזרים לשמור על העיניים שלנו. בנוסף, עלים ירוקים כמו עלי תרד ועלי קייל עשירים בשני חומרים - לוטאין וזיאקסנטין - פיגמנטים שנחשבים גם הם לנוגדי חמצון סופר חשובים המסייעים בהגנה על מרכז הראייה שלנו. גם מזונות העשירים בויטמין A כמו אבוקדו ואפרסמון מסייעים למנוע את הפגיעה בתאים של העיניים.

 

לסיכום, שמרו על העיינים שלכם, השקיעו בהן זמן ותראו איך הראייה שלכם משתפרת פלאים.