רובנו מוצאים את עצמנו נעזרים, מתייעצים ומקשיבים לאנשים שבטוחים בדבריהם, אנשים כריזמתיים שיודעים לדבר ולהציג בפנינו את הדברים בצורה הטובה וההגיונית ביותר לא רק כי הכי נוח לנו להקשיב לאותם אנשים, אלא כי אנו באמת מאמינים שהם יודעים על מה הם מדברים והם מייצגים עבורנו סוג של ביטחון, חוזק ועוצמות שאין בכל אחד. אותם אנשים מאופיינים בביטחון עצמי גבוה. מהצד השני יש המון אנשים שלא מרוצים  מהחיים שלהם עד הסוף, היו רוצים לעשות שינוי, אך אין להם את היכולת, האומץ או החוזק הנפשי והפיזי לעשות זאת, אנשים אשר היו רוצים לשפר את בטחונם העצמי שכן הם סובלים מדימוי וביטחון עצמי נמוך. אז איך לשפר אותו? על כך ועוד בפוסט הבא!.

 

ראשית שווה לקחת צעד אחד אחורה ולהגדיר לעצמנו - מהו ביטחון עצמי. דרך מצויינת להגדיר זאת היא על ידי בחינת שני טיפוסים של אנשים.

 

אנשים עם ביטחון עצמי גבוה הם אנשים שעושים דברים שהם מאמינים בהם, אנשים שיודעים להודות בטעות, ללמוד ממנה ולהמשיך הלאה ואלו הם אנשים שמוכנים לקחת סיכון במטרה לעלות גבוה יותר. יש שני דברים המרכיבים ומאפיינים את הביטחון העצמי - נחישות גבוהה והערכה עצמית גבוהה. לעומתם, אנשים עם ביטחון עצמי נמוך מנסים בכל מעודם לרצות את הסביבה שבה הם נמצאים ואת האנשים שלוקחים חלק בחיים שלהם. אלו הם אנשים שקשה להם ואף בלתי אפשרי עבורם לצאת מאזור הנוחות שלהם שכן הם פוחדים כל הזמן להיכשל.

 

אז בכדי לבנות, לחזק ולשפר את הביטחון העצמי חשוב קודם כל להבין כי מדובר בתהליך ארוך ולא בנוסחת קסמים שתאפשר לנו לקום מחר בבוקר ולהחליט החלטות שלא חשבנו שאנו יכולים אף פעם להחליט. למרות שמדובר בעבודה קשה, לטווח הארוך כן אפשר לבנות ולחזק ביטחון עצמי.

 

איפה אני היום ולאן פניי הולכות?

אנשים עם ביטחון עצמי נמוך לרוב אינם מרוצים מההישגים שלהם והיו רוצים לעשות שינוי בחייהם. זה הזמן לקחת כמה נשימות עמוקות ופשוט לחשוב לאן הגעתם עד עכשיו בתחומים השונים של החיים - לימודים, עבודה, זוגיות, משפחה, קריירה, פרנסה ולאן פניכם פונות. זה הזמן להתפאר בדברים שהשגתם עד היום ולחשוב מה הייתם רוצים להשיג ב-20 שנים הקרובות. הרי ביטחון עצמי משפיע על ההתנהלות שלנו, על הרגשות שלנו, על התחושות ועל היכולת שלנו להתמודד עם מצבים פשוטים ומורכבים של היומיום.

 

פרופורציות אנשים, פרופורציות

בתור בני אנוש כשמשהו לא טוב קורה בחיים שלנו, יש לנו נטייה להעצים את זה ולחשוב שכל עולמנו קורס עלינו. כדאי לזכור תמיד - החיים שלנו דינמיים והמצב הלא פשוט שבו אתם נמצאים הוא מצב זמני. בין אם מדובר במחלה של אחד מבני המשפחה שלכם, הפסד כלכלי, כישלון במבחן או כל דבר אחר ששם אתכם במקום לא טוב, תזכרו שזה זמני, שזה עכשיו. כדאי תמיד לנסות ולהסתכל על התמונה הכוללת ולא לחשוב שאם כרגע אתם נמצאים במקום קשה, במקום נמוך, במקום עצוב זה יישאר ככה. ממש לא - זה תלוי בכם!. אל תמעיטו מהערך שלכם ותנסו תמיד לשים את עצמכם במקום של איזון.

 

 

קחו החלטות על החיים שלכם - רק אתם אחראיים למה שקורה

אנשים עם ביטחון עצמי גבוה הם אנשים שיודעים לקחת החלטה. ״אני עוזב את זה עכשיו ומשחרר את זה״, ״זהו מעכשיו זה כבר לא תלוי בי - מה שיהיה יהיה״. אתם מחליטים על איך החיים שלכם ייראו ולכן אם תחליטו שאתם משנים פאזה, חושבים חיובי, קמים בבוקר ומחייכים אל העולם, העולם יחייך אליכם בחזרה. 

 

מחשבה מייצרת מציאות

אצל רובנו המוח עובד שעות נוספות. אנו נוטים לחשוב על דברים בצורה שלילית ומלכתחילה שמים את עצמנו במקום פחות חיובי. במקום לחשוב האם זה יקרה לי ולפסול את האפשרויות על הסף, תחשבו על איך אתם גורמים למה שאתם רוצים שיקרה - לקרות. הכל בראש שלכם ולכן אם לא תתנו לעצמכם לחשוב על דברים שליליים, תניעו את עצמכם לפעולה חיובית, הכל ייראה אחרת. דיאלוג פנימי הוא אחד הדברים הכי חשובים לבניית ביטחון עצמי חזק.

 

בנוסף,

•    נסו לפרגן לאנשים שעומדים בדרך בכנות . . .

•    תתחדשו - תפרגנו לעצמכם במשהו חדש, זה ממש לא חייב לעלות אלפי שקלים זה יכול להיות דיסק שתמיד רציתם ולא העזתם לרכוש, חולצה חמודה או כל דבר אחר.

•    תעשו סדר…בלאגן בדברים האישיים שלכם עלול ליצור בלאגן בחיים שלכם.

•    צאו אל העולם, תחוו חוויות, תיצרו דינמיקות עם אנשים ועם הסביבה ותראו איך החיים משתנים לטובה שכן החוויות שאנו צוברים בונות אותנו ומאפשרות לנו להתמודד עם מגוון מצבים.