שימוש בסטרואידים – האם יש השפעות לאורך זמן?

 

 

בתור מפתחי גוף מקצועיים או אפילו בתור אנשים המקפידים לעשות פעילות גופנית, רבים מאיתנו היינו רוצים לראות שינוי בתהליך החיטוב של הגוף תוך תקופה אותה אנו לרוב מגדירים מראש. כולנו היינו רוצים לשפר את ההישגים שלנו, את הביצועים שלנו, את היכולות הפיזיות והמנטליות שלנו. השאלה אותה כדאי לשאול בהקשר הזה היא איפה עובר הגבול, מה כדאי, מה מותר ומה אסור לצרוך כי בסופו של דבר, בשורה התחתונה אחת הסיבות העיקריות שמובילה אותנו לרצות לבצע פעילות גופנית הינה במטרה לשמור על גופנו, לתחזק אותו, לחזק אותו, לאזן אותו ולא להזיק לו.

 

כבר שנים שסטרואידים נמצאים בשימוש רפואי ומסייעים לטיפול בקשת רחבה של מחלות הקשורות במערכת העיכול, מערכת הדם, מחלות עור, מערכות השרירים והמפרקים, מערכת הנשימה ועוד. עם זאת, חשוב מאוד לעשות הפרדה בין הסטרואידים שניתנים לחולים כרוניים על ידי רופא מוסמך במטרה לטפל ואף לרפא את הבעיה או המחלה לבין סטרואידים אנאבוליים אותם אתלטים וספורטאים שונים בוחרים ליטול במטרה לשפר את החוזק והכוח השרירי שלהם, את הסיבולת וכמובן את התוצאות שלהם בזמן ואחרי האימון. לא רק  שאותם ספורטאים ״מצטיינים״ המוכרים כבר בכל רחבי העולם לאחר פרשיות מסעירות שנחשפו בכל אמצעי המדיה והתגלו כנוטלי סטרואידים אנאבוליים מעודדים את הדור הצעיר להפוך את גופם לשפן נסיונות, הם גם גורמים לנזק בלתי הפיך לגוף שלהם הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. 

 

 

מאיפה זה התחיל?

 

 

כבר בתחילת שנות ה-30 כימאי ידוע זיקק כמות מזערית של הורמון הנקרא אנדרוסטנדיון המצוי באשכים, בשחלות ובבלוטת יותרת הכליה. כמה שנים מאוחר יותר מדענים נוספים בודדו הורמונים אחרים כמו טסטוסטרון ואף הומצאו פטנטים רפואיים על התהליכים הללו. 

 

 

ניתן לחלק את סוגי הסטרואידים ל- 3 קבוצות: סטרואידים המשפיעים על מערכת השרירים ומערכת המין, סטרואידים המשפיעים על תהליכי האנרגיה בגוף וסטרואידים המשפיעים על מאזן הנוזלים. ברוב המצבים הרפואיים נהוג לעשות שימוש בסטרואידים אנאבוליים במטרה לטפל במצבים דלקתיים ולבלום את תופעות הלוואי הנגרמות כתוצאה מהם כמו אסתמה חריפה למשל. לאותם סטרואידים מהקבוצה הראשונה יש יכולת להגדיל את מסת השרירים בגוף ולמנוע מתהליכים קטבוליים להתרחש, ממש חלומו של כל אדם שמעוניין להעלות את מסת השריר ולהוריד באחוזי השומן. בפועל כאשר ההורמון הגברי טסטוסטרון קיים בגוף בצורתו הטבעית ובמינון נמוך הוא זה שגורם לכל מיני תופעות גבריות להתקיים בעיקר בגיל ההתבגרות כמו שינוי בקול, עלייה במסת השריר, צמיחת שיער בפנים ובגוף …

 

 

מה קורה בפועל?

 

כאשר אותו הורמון מוכנס לגוף באופן מלאכותי במינונים גבוהים ולאורך זמן הוא גורם לנזקים בלתי הפיכים למערכות הפנימיות של הגוף. ספורטאים מקצועיים וחובבנים רבים נופלים בפח שכן הם נוטלים את הסטרואידים וכל מה שהם רואים זה שיפור בהישגים שלהם ולכן הם מרוצים עד מאוד וממשיכים בזה. איפה הבעיה? הבעיה או נכון יותר לומר - הסכנה עלולה להופיע רק כמה שנים אחר כך. אינספור מחקרים בוצעו על השימוש בסטרואידים אנאבוליים למטרות שאינן רפואיות אלא לשיפור ההישגים ואלו מוכיחים פעם אחר פעם כי נטילת סטרואידים לא רק מעודדת היווצרות של קשת רחבה של תופעות לוואי אלא גם מגדילה בעשרות אחוזים את הסיכוי לחלות בסרטן ובמחלות לב. 

 

 

 

סטרואידים אנאבוליים - יתרונות וחסרונות

 

אז נכון, בתווך הקצר נראה שינוי ניכר במבנה גופנו, במסת השריר וגם בביצועים שלנו, אך אם נניח על כף המאזניים את היתרונות אל מול החסרונות נבין כי יש כאן חוסר שוויון גבוה ביניהם. נטילה של סטרואידים אנאבוליים לאורך זמן עלולה לגרום אצל גברים למצב של אין אונות שכן כמויות גדולות של הורמון הטסטוסטרון גורם לירידה בכמות הזרע שמיוצרת באשכים ויש אפילו גברים שהעידו על שינוי ניכר בגודלם (התכווצות). עבור נשים העושות בסטרואידים האנאבוליים שימוש קיים סיכוי להפרעה ולהיווצרות של חוסר איזון במערכת ההורמונלית (שיבוש תהליך השחרור של הביצית מהשחלה, הפסקה המחזור ועוד). אצל נשים התופעות נמצאו אפילו חמורות יותר שכן גופן אינו רגיל לסוג וכמות כזו של הורמונים ולכן מתרחשים בגוף תהליכים בכפייה. בנוסף, סטרואידים אנאבוליים מעודדים עליה ברמות לחץ הדם ובכולסטרול הרע מה שעלול להוביל להיווצרות של מחלות לב וכלי דם, פוגעים בשריר הלב מה שעלול להוביל לתעוקת חזה, מעודדים היווצרות של גידולים בכבד, פוגעים בתהליך הגדילה של העצמות, משנים באופן קיצוני את מצב הרוח ומשבשבים את האיזון במערכת ההורמונלית. בנוסף, קיים סיכוי גבוה להיווצרות של תופעות לוואי אסתטיות (הופעה של פצעי בגרות, צמיחה שד אצל גברים, התקרחות, סימני מתיחה) ועוד.

 

 

אם נבחן את שוק תוספי המזון נגלה לא מעט מוצרים איכותיים המיוצרים ממרכיבים טבעיים, מותרים לשימוש הן על ידי משרד הבריאות בישראל והן על ידי ארגוני בריאות בחו״ל, מוצרים אשר יסייעו לנו לעודד את מסת השריר הרזה, להפחית באחוזי השומן, יתמכו בתהליכים הפיזיולוגיים שהגוף עובד בזמן האימון ואף יסייעו לנו בשיפור הביצועים. אמנם לא באותה מהירות, עוצמה ומידה אך הם לא יזיקו לגוף שלנו.