בכדי שנוכל להבין איך לבנות ביטחון עצמי אצל ילדנו או איך לשפר אותו חשוב מאוד להסביר את הבסיס. הביטחון לא רק נבנה כתוצאה מהאופי איתו הילד מגיע לעולם אלא בהרבה מאוד מובנים על ידנו ההורים, זאת משום שתפקידנו לתווך לו סיטואציות שונות, לגרום לו להבין איך להגיב למצבים מסוימים ממקום של חוזק וביטחון, איך לפתח כישורים ויכולות חברתיות וכמובן שבהרבה מאוד מקרים הילד הוא גם ההשתקפות שלנו ההורים.

 

עידוד, עידוד, עידוד

כל זריקת עידוד היא נגיעת קסם בבטחונו ועיצוב דמותו של הילד. ברגע שהילד מקבל ״טפיחה״ על השכם על כל דבר קטן שהוא עושה ממקום אמיתי וכנה, זה בונה את האישיות, את הביטחון ואת הדימוי העצמי שלו למקום חיובי. לכן, כאשר הילד מגיע עם ציור חדש מהגן זה הזמן לרדת לגובה שלו, להתרשם מהיצירה ולהגיד לו כמה היא יפה, כמה הוא מוכשר, כמה הוא מביא לידי ביטוי את עצמו, קטן ככל שיהיה הוא מבין את שפת הגוף שלנו, מקשיב למילים ולרוך שבה הדברים נאמרים ופשוט מתעצם מזה. אם נתנהג באופן שונה, נשליך את הציור לפח או אפילו לא נתייחס אליו, הדבר יפגע בילד שלנו ויגרום לו להרגיש בדיוק את ההיפך.

 

זה בסדר לבכות, איפה המקום שלך ההורה?

ילדים בדיוק כמונו ההורים מוציאים את הרגש שלהם החוצה ולעתים אפילו הרבה יותר. הסיבה לכך היא שהסביבה והעולם עדיין לא הספיקו לדכא את כל הרגשות שלהם. כשהורים אומרים לילד ״אל תבכה״ או אל ״תכעס״ או ״אל תצחק״ הם לא מבינים ואז מה שקורה הוא שהרגש נדחק החוצה או נכנס פנימה. החוכמה היא להכיל את הרגש ולהסביר לילד שזה ממש בסדר לבכות, זה טבעי, זה חלק מהחיים ולהיפך, צריך להוציא את הרגש החוצה וממש להרגיש אותו בכל הגוף. אם הילד בוכה בגלל משהו שאמרתם או עשיתם לו, אין זה אומר שעליכם להתקפל ולחזור בהחלטה שלכם אלא זה המקום שבו עליכם לחבק, להכיל, לתווך, להסביר את הסיטואציה וזה מה שבונה את הביטחון העצמי לילד שלכם.

 

הרבה סבלנות ותשומת לב

העובדה שהיום בעולם בו אנו חיים אין הרבה זמן לילדים, לפחות לא כמו פעם זה גורם לחוסר סבלנות ואז הילדים לא באמת מקבלים את תשומת הלב לה הם זקוקים באופן מעצים. גם אם מה שאתם יוכלים לתת זו שעה אחת בודדת בכל יום, בשעה הזו היו עם הילד שלכם, הוא צריך להרגיש שיש לו את המקום הבטוח, המכיל, המחבק והאוהב וזה מה שמשפיע מאוד על בניית וחיזוק הביטחון העצמי.

 

פיתוח מיומנויות

אחת הדרכים לחזק ולבנות את הביטחון העצמי אצל הילדים היא על ידי כך שנאפשר לילד שלנו לבוא במגע עם הסביבה. חוגים למשל זו דרך נפלאה לעשות זאת. גם משחק אם ילדים אחרים שאינם נמצאים במסגרת הגן היא אחת הדרכים לאפשר לילד לפתח מיומנויות וכישורים חברתיים.

 

לסיכום, בניית ביטחון עצמי אצל ילדים היא חלק ממשהו מגוון, ממכלול של תהליכים שאם רק נלמד ליישם בסבלנות, נוכל לאפשר לילד שלנו בשלב מאוחר יותר להתמודד עם כל מה שהעולם מעמיד בפנינו. מומלץ בהחלט להירשם לקורס הורות מקצועי ולקבל עוד כלים שיסייעו לנו להיות הורים מכילים, מחנכים ומהווים מודל ראוי לחיקוי