כל מי שעוסק בספורט תחרותי, בעיקר אם זה כדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף, אתלטיקה קלה ועוד, יודע שאחד הנדבכים החשובים ביותר ביכולת האישית של הספורטאי הוא הניתור, ורבים מהם עוסקים רבות במהלך הקריירה שלהם בדרכים שונות על איך לשפר את הניתור על מנת להשתפר בנדבכים אחרים של המשחק בו הם מתחרים. שיפור הניתור הוא אינו משהו שתמיד שמים עליו דגש באימונים קבוצתיים והוא נדבך אשר שמים עליו דגש יותר באימונים אישיים של שיפור היכולת האישית, שאלו הם אימונים של הספורטאי מחוץ לאימוני הקבוצה שבהם הוא משפר דברים בכושר האישי וביכולת האישית שלו. לכן, החלטנו לרכז עבורכם מספר טיפים ותרגילים על איך לשפר את הניתור שיתרכזו בעיקר בכוח מתפרץ, שרירי הרגליים ולבסוף בשרירי הבטן.

חימום

כמו לפני כל אימון למעשה גם באימון הזה מומלץ מאוד להתחיל בחימום קצר על מנת להעלות את הדופק ובמקביל לעבוד על שרירי הרגליים. חימום טוב יכול לכלול גם ריצה קלה אשר משלבת דילוגים מעל מכשולים, קפיצה בחבל או אפילו עליית מדרגות. לאחר מכן, הקפידו על מתיחות בנות 10-12 שניות בכל מנח בעיקר לשרירי הרגליים.

 

תרגילים

התרגילים אשר יעזרו לכם לשפר את הניתור שלכם הם אלו שעובדים על כוח מתפרץ ועל השרירים שעוסקים במלאכת הקפיצה כאמור. השריר הראשון שנעבוד עליו הוא שריר התאומים שממנו למעשה מתחילה הקפיצה ונעבוד עליו בעזרת תרגיל המדרגה. אנו נעמוד על רגל אחת על דרגש או מדרגה כאשר הרגל השנייה באוויר ונעלה במהירות עד קצות האצבעות. כך נעשה 20 חזרות לכל רגל במשך שלוש פעמים. התרגיל השני עובד רק הוא על שריר התאומים ויש להקפיד לבצע אותו בצורה נכונה מבלי להפעיל שרירים נוספים. התרגיל מורכב משני ניתורים כאשר האחד לגובה בינוני והשני למקסימום גובה מיד לאחר הנחיתה מהניתור הראשון. יש להקפיד כי אנו מפעילים אך ורק את שריר התאומים ולא מכופפים את הברך ומערבים את שריר הארבע ראשי בניתור. מהתרגיל הזה יש לבצע עשר חזרות של ניתורים כפולים כפול שלוש פעמים כאשר בין הסטים יש מנוחה של 60 שניות. התרגיל האחרון מורכב גם הוא מניתורים אך בשונה מהתרגילים הקודמים אנו נעבוד על ניתורים קטנים אשר גם כן יפעילו את שריר התאומים לגובה קטן מאוד מהקרקע.יש לבצע 30 חזרות כפול שלוש מהתרגיל הזה גם כן.

 

לאחר האימון

לפני שניגש שוב למתיחות מומלץ לעשות עבודה על תרגילי בטן למשך כחמש דקות שכן הם מרכיבים חלק גדול משרירי הליבה של הגוף ומסייעים לגוף להימתח בניתורים לגובה. לאחר תרגילי הבטן נחזור לשלב המתיחות רק שהפעם נתעכב כעשרים שניות על כל מתיחה של הרגליים.

 

טיפים נוספים

את האימון הנ"ל יש לבצע כשלוש עד ארבע פעמים בשבוע על מנת לראות שיפור ביכולת הניתור. בימים בהם אנו לא עושים את האימון הזה או כל אימון אחר, יש להקפיד כי הגוף נמצא במנוחה מוחלטת על מנת שניתן למעשה לשרירים להחלים ולבנות את עצמם מחדש. שינה טובה גם היא דבר מאוד חיוני לספורטאי אשר מתאמן מספר פעמים בשבוע שכן הגוף זקוק לזמן שינה של לפחות שבע שעות ביממה. מומלץ גם להקפיד על תזונה נכונה בתום האימון אשר תשלב חלבון שיעזור לגוף לבנות את השריר מחדש ביחד עם פחמימה שתעזור לגוף לספוג את אותו חלבון שאנו נותנים לגוף.