האם מותר לשתות קפה בעת ההיריון?

תקופת ההריון היא ללא ספק אחת מהתקופות המרגשות עבור נשים וזוגות רבים. היא מלווה בהתרגשות, שאילת שאלות, מחשבות חדשות וגם בלא מעט שינויים מנטליים ופיזיולוגיים.

אחת השאלות שהכי מעסיקות נשים בהריון היא אילו מוצרי מזון ומשקאות מותר ואילו אסור לצרוך בזמן ההריון. הרי כולנו מעוניינות לאפשר לעובר להתפתח בצורה תקינה, לספק לו את כל הרכיבים להם הוא זקוק ולשמור עד כמה שאפשר על גוף בריא, מאוזן וחזק.

ידוע לכל שמוצרים כמו דגים ובשרים נאים, מוצרי חלב שלא עברו תהליך פיסטור, ממרחים ורטבים המכילים ביצים טריות ובכלל מוצרים שלא עברו בישול אסורים לאכילה בשל מגוון של זיהומים וחיידקים שעלולים להיווצר ואף לעודד מחלות כמו רעלת הריון, לפגוע בהתפתחות העובר ולהקשות על ההריון באופן כללי.

המערכת החיסונית בתקופה זו פגיעה ולכן נשים בהריון חשופות פי כמה לאותם זיהומים דוגמת ליסטריה וסלמונלה. השאלה היא מה לגבי אותם מוצרים שאינם מובנים מאליהם למשל קפה נטול קפאין בהריון.

נשים רבות רגילות לשתות בין כוס אחת לארבע כוסות במהלך ההריון כאשר צריכה של משקאות המכילים קפאין בזמן ההריון ידועה גם היא כלא מומלצת ואף עלולה לפגוע בתהליך ההתפתחות של העובר.

מחקרים מראים כי צריכה גבוהה של קפאין, בעיקר בשליש הראשון של ההריון עלולה לגרום להפלה טבעית. בנוסף, קיים קשר בין צריכה מוגברת של קפאין לבין משקל נמוך של העובר בזמן הלידה ולפגיעה בהתפתחותו.

מדוע זה קורה?

משום שבשלייה אין את האנזימים שחיוניים לתהליך חילוף חומרים תקין של קפאין ולכן העובר מתקשה להתמודד עם כמויות גדולות שלו.

אישה בהריון שותה מים

ומה לגבי קפה ללא קפאין?

קפה ללא קפאין אולי נחשב לאופציה חלופית לא רעה עבור נשים בהריון מבחינת כמות הקפאין שאיננה קיימת בו אך מבחינה בריאותית הוא איננו מומלץ. קפה נטול קפאין מכיל ריכוז גבוה של חומר הנקרא טריכלורואתילן במטרה להוציא את הקפאין מהקפה.

חומר זה הוכח כמסייע להיווצרות תאים סרטניים ונחשב לכימיקל. בנוסף, בתהליך הוצאת הקפאין מהקפה, השומנים שקיימים בקפה הרגיל עוברים תהליך חמצון המזיק לגוף.

לקטגוריית מולטי ויטמין

כמה קפה ללא קפאין וכמה קפה עם קפאין מותר לצרוך בהריון?

ההמלצה היא גם במהלך ההריון לצרוך קפה רגיל אך במתינות. הכמות המומלצת לקפה המכיל קפאין עומדת על 100 מ״ג ביום שזה בעצם כוס קפה או תה אחת ביום.

הרי גם מזונות ומשקאות אחרים כמו קולה או שוקולד, מכילים קפאין ולכן זו הכמות המומלצת. הרפואה ממליצה להימנע משתיית קפה ללא קפאין בטח ובטח לנשים בהריון.