איך לבחור אבקות חלבון בזול ובקלות

אבקות חלבון מאוד פופולאריות מסיבות שונות

מהי אבקת חלבון? למידע נוסף - לחצו כאן.

• נוח יותר ממזונות עתירי חלבון כמו בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב.

• מכיל שומן ללא כולסטרול או מכיל רק חלק קטן של השומן וכולסטרול נמצא במזונות עתירי חלבון.

• חיסכון בכסף בהשוואה למזונות עתירי חלבון כמו בשר ודגים

• מועיל גם מעבר לתוספת חלבון.

• טעם נפלא ויכול להיות בשימוש על ידי כל המשפחה.

רבים מתקשים למיין את כל האפשרויות ולבחור את אבקת החלבון המתאימה. לא עוד!  הנה הסבר קצר  שיעזור לכם להכיר את הסוגים השונים של אבקות חלבון, מה ההבדלים העיקריים ביניהם ויעזרו לכם להתמקד במוצר הספציפי שמתאים לכם.

יש מאות סוגים של אבקות חלבון בעולם, המיועדות בעיקר (אך לא רק) למפתחי גוף וספורטאים. כולם מוצרים טובים וכולם עובדים במובן הזה שהם יעשו עבודה טובה בהשלמת חלבון בתזונה שלך. אז באמת שאין אחד שלא נכון לבחור, הכי נכון לעשות הוא לנסות כמה סוגים שונים במשך כמה חודשים, עד למציאת אחד שהכי אוהבים.

החשש הנפוץ ביותר שאנשים מעלים אחרי שהם מסתכלים בתווית של אבקת חלבון הן אלרגיות למרכיבי חלבון כגון לקטוז, סויה, קזאין או ביצים. דאגה נוספת ושכיחה מתייחסת למרכיבים מלאכותיים, שחלק רוצים להימנע. בשני המקרים, יש שפע של חלופות לבחירה.למרות המגוון הרחב של אבקות חלבון זמינות, ההבדלים מסתכמים בכמה מאפיינים:

סוגי אבקות חלבון

• מבחר טעמים וממתיקים

• עלות למנה או לגרם של חלבון

• חומרים נוספים המשמשים לשיפור יתרונות המוצר.

סוגי החלבון שבאבקות החלבון

את הסוגים של החלבון המשמשים באבקות חלבון ניתן לחלק לשתי קטגוריות: חלבונים ממקור חי וחלבונים ממקור צמחי. חלבוני מקור חי כוללים נגזרות חלבון חלב כמו גבינה וקזאין, חלב עזים וחלבון ביצה. חלבונים מהמקור צמחי כוללים חלבוני סויה, אורז ואפונה.

מבחינה תזונתית וגם מבחינת טעם, חלבונים מן החי עדיפים על חלבונים מן הצומח והרבה יותר פופולאריים. מסוגי החלבון מן החי, הפופולארי ביותר הוא חלבון מי גבינה. מסוגי החלבון הצמחיים, הסויה היא הפופולארית ביותר. רוב האנשים שמשתמשים באבקת חלבון צמחית עושים זאת כחלק מאורח חיים צמחוני או טבעוני.

חלבון מי גבינה

אבקות חלבון מומלצות הן חלבון מי גבינה מחלב. חלבון החלב מהווה 20% חלבון מי גבינה וכ -80% חלבון קזאין. מי גבינה היא ללא ספק הסוג הנפוץ ביותר של חלבון המשמש באבקת חלבון. עבור רוב האנשים, זו הבחירה הטובה ביותר במונחים של טעם (מאותם אבקות הכי טעימות), איכות (שזה הכי גבוה) ועלות (שזה חסכוני ביותר). עוד יתרון ייחודי של חלבון מי גבינה הוא שזה מחזק את המערכת החיסונית במספר דרכים. חלבון מי גבינה מגיע בשני סוגים, תרכיז מי גבינה ומי גבינה מבודד.

היתרונות של כל אחד הם

תרכיז מי גבינה חסכוני יותר לכל גרם של חלבון. יש לו רמה נמוכה של לקטוז שהוא נסבל היטב על ידי רוב האנשים הרגישים ללקטוז. הזקוקים לאבקת חלבון ללא לקטוז, יש לו כמויות זניחות של שומן ופחמימות ביחס לצריכה הקלורית הכוללת. תרכיז מי גבינה הוא בדרך כלל בקטגוריה הנמכרת ביותר של מי גבינה.

אבקת חלבון מי גבינה מבודד הוא כמעט ללא שומן לכל מי שרוצה לחסל כמה שיותר שומן מהתזונה. בדרך כלל הוא ללא לקטוז. מי גבינה מבודד נוטה לטעם מעט יותר טוב מאשר מי גבינה, ובכל זאת הוא ללא שומן. מוצרי חלבון מי גבינה יכולים להיות עשוים מתרכיז מי גבינה, מי גבינה מבודד או תערובת של שניהם.

טיפ: השם של אבקת חלבון מסוימת עשוי או לא עשוי להצביע על מה שסוגים מסוימים של חלבון נמצאים בשימוש במוצר. ניתן לבדוק את המידע על התווית או על דף מוצר כדי לברר מה בדיוק סוג החלבון שהוא מכיל.

אבקת חלבון מומלצת המשלבת את חלבון מי הגבינה - חלבון אמריקאי המשולב בפורמולה בתנאי מעבדה ישראליים סופר מוקפדים היא אבקת חלבון אלפא. אלפא משלב חלבון מי גבינה וחלבון מי גבינה איזולט - מבודד משומנים ופחמימות, מה שמצד אחד מסייע לנו לשמור על רמת חלבון גבוהה ורמות נמוכות של פחמימות ושומנים ומצד שני מספק לגופנו חלבון המאופיין בערך ביולוגי גבוה במיוחד.

קזאין או חלבון חלב

כמו חלבון מי גבינה, חלבון קזאין הוא חלבון חלב מנגזרת אחרת. 80% מחלבון החלב הוא קזאין, במונחים "חלבון חלב" ו"חלבון קזאין" משתמשים לסירוגין. ההבדל העיקרי בין מי גבינה וקזאין מי גבינה הוא שהוא נספג במהירות במערכת העיכול, ואילו קזאין נספג לאט ובהתמדה. שניהם פחות או יותר חסרי טעם. לעתים קרובות שואלים מה עדיף, מי גבינה או קזאין? זו שאלה שקשה לענות, כי לשניהם יש יתרונות ייחודיים. מוצר נהדר שמשלב את היתרונות של שניהם מי גבינה וקזאין. או שאפשר להשתמש במוצר קזאין בלבד כגון חלבון קזאין אופטימום נוטרישן 100%.

טיפ: חלבון קזאין לא יופיע בתוויות כמו חלבון קזאין. הוא מופיע בדרך כלל כcaseinate סידן.

חלבון ביצה

חלבון הביצה הוא הסוג הנפוץ ביותר של אבקת חלבון במשך שנים רבות לפני שחלבוני חלב עלו בפופולאריות שלהם בגלל טעמם הטוב ועלות נמוכה יותר.כמו חלבוני חלב, חלבון הביצה גם כן באופן טבעי נמוך מאוד בשומן ופחמימות. חלבון ביצה לבן הוא בחירה מצוינת למי שרוצים להימנע ממוצרי חלב ללא כולסטרול.

לרכישת אבקת חלבון ביצה לחץ כאן 

חלבונים מן הצומח

בין החלבונים ממקורות צמחיים, חלבון הסויה הוא ללא ספק הפופולארי ביותר. סויה ייחודי מבין מקורות חלבון צמחיים בכך שהוא מספק את כל 8 חומצות האמינו החיוניות. ברוב החלבונים מן הצומח חסר אחד או יותר.יש לסויה יתרונות נוספים. האיזופלבונים בסויה מספקים יתרונות כמו נוגדי חמצון, מסייע לבריאות הלב ומשמש כפיתרון יעיל לתופעות גיל המעבר בנשים. לחלבון סויה יש טעם ויכול להיות קשה להסוות אותו לחלוטין גם עם טעמים וממתיקים, במיוחד כאשר סויה היא מקור החלבון היחיד באבקת החלבון.

סוגים של טעמים וממתיקים

יש ליצרנים מאות אפשרויות לבחירת תבלין והמתקת מוצרי אבקות החלבון שלהם. בחירת התבלין נכנסת לתוך 3 קטגוריות:

1. אין טעם או ממתיקים

2. מלאכותי או שילוב של טעמים וממתיקים מלאכותיים וטבעיים

3. רק חומרי טעם טבעיים וממתיקים

לתמציות הטעם והממתיקים אין השפעה כלשהי על הערך התזונתי של החלבון, הם משפיעים על הטעם בלבד. כל הטעמים והממתיקים המלאכותיים באבקות חלבון אושרו לשימוש במוצרי מזון על ידי כל הגופים והרגולטורים הרלוונטיים. לטעמים וממתיקים מלאכותיים יש יתרונות רבים על פני החלופות הטבעיות שלהם. הם נותנים גמישות ושליטה על טעמו של המוצר. הם עולים הרבה פחות, כמויות קטנות יותר נדרשות ויש להם יציבות גדולה.

מאחר ויצרנים צריכים להגן על מתכוני תמציות הטעם שלהם מלהיות מועתקים על ידי מתחרים, המרכיבים האלה פשוט מופיעים על התווית כטעמים מלאכותיים. הדבר נכון גם עבור חומרי טעם טבעיים.

בעוד שרוב הצרכנים אוהבים להשתמש באבקות חלבון המכילות שילוב של תמציות טעם וממתיקים טבעיים, חלקם עדיין מעדיפים מוצר טבעי. יש הרבה אבקות חלבון טבעיות לחלוטין ומעולות, מוצרים אלה מכילים רק חומרי טעם טבעיים ומרכיבי המתקה.

עלות

אין הבדלים גדולים בין אבקות חלבון כאשר משווים מוצרים דומים עם מרכיבים דומים. קל להשוות מחירים באבקות חלבון שמכילים רק סוג אחד של חלבון. הקושי מתעורר כאשר משווים מוצרים שהם תערובות של סוגי חלבון. חלבונים מסוימים יקרים יותר מאחרים, ובלי לדעת את הפרופורציות של כל סוג בתערובת, ההשוואה היא קשה.

חברות מסוימות מוסיפות חומרים מזנים אחרים כמו חומצות אמינו או אנזימי עיכול לחלבון שלהם, מה שהופך את השוואות המחירים אפילו לקשה יותר. אם אתם מנסים אבקת חלבון בפעם הראשונה, השתדלו לקנות את הגודל הקטן ביותר האפשרי.

לאחר שמצאת מוצר שאתם אוהבים, קנו את הגודל הגדול ביותר המציע את התמורה הטובה ביותר ונותן לכם חיסכון משמעותי על פני גדלים קטנים יותר. 2 ק"ג של אבקת חלבון אולי נראית המון, אבל היא בדרך כלל מכילה רק 23-30 מנות. אם אתם משתמשים במוצר בכל יום, זה ממש פחות מחודש אחד. חסכו לעצמכם זמן וכסף על ידי רכישת הגודל הגדול ביותר האפשרית ברגע שמצאת מוצר שאתה אוהב.

שיפורים

חוץ מחלבון, טעמים וממתיקים, יצרנים רבים אוהבים להוסיף מרכיבים אחרים כדי לשפר את הערך התזונתי או טעמו של המוצר, או כדי להפוך אותו קל יותר לשימוש.שיפור אחד נפוץ מאוד, ואחד שרוב הלקוחות מעדיפים הוא תוספת כמויות קטנות של לציטין לאבקות חלבון.

לציטין הוא שומן בריא מסויה. היא נוספה על מנת לשפר את יכולתו של ערבוב האבקה ולהפחית התגבשות. בניגוד למזונות סויה אחרים, ללציטין אין שום תרכובות פיטואסטרוגניותוזו תוספת נהדרת לשייק חלבון. צרכנים רבים מוסיפים גרגרי לציטין לשיפור לזיכרון ושיפור יתרונות לב וכלי דם.

אבקות חלבון אחרות עם תוספת אנזימי עיכול נועדו לשיפור הספיגה של מנות גדולות של חלבון. דרך נוספת לשפר אבקות חלבון היא על ידי הוספת חומצות אמינו כדי לשפר את הערך התזונתי שלה. למרות שחלבון מי גבינה מכיל את כל חומצות אמינו ההכרחיות, הוא אינו מספק אותם בכמויות שוות.

על ידי הוספת חומצות אמינו כמו גלוטמין,  BCAAוארגינין, היתרונות התזונתיים של החלבון שופרו.סוגים אחרים של שיפורים כוללים תוספת של פחמימות ושומנים תזונתיים לחלבון או תוספת של ויטמינים ומינרלים. עם זאת, כאשר חומרים אלה מתווספים, המוצרים יכולים להיקרא כבר לא במדויק אבקות חלבון. מוצרים אלה ידועים כתחליפי ארוחה או אבקות לעליה עם פחמימות.