זרעי הצ'יה מקורם במקסיקו, שם הם מוערכים מאוד בזכות סגולות המרפא שלהם. בימי קדם, המקסיקנים השוו את ערכם של הזרעים הללו לכסף. גם הלוחמים האצטקים היו ניזונים מזרעי הצ'יה כדי ליהנות מתוספת אנרגיה ועלייה ברמות הסיבולת שלהם; הם טענו כי כף אחת גדושה של הזרעים הללו סייעה לשמור עליהם עירניים וחזקים במשך 24 שעות מלאות.

זרעי הצ'יה אכן נודעו בעבר כזרעים שנאכלו בעיקר על ידי לוחמים, שליחים ואצנים, שהיה עליהם לשהות בחום ולבצע פעילות פיזית במשך שעות ארוכות.
להזמנה ישירה של זרעי צ'יה - לחץ כאן

הפירוש של המילה צ'יה הוא "כוח" ומקורו משפת המאיה העתיקה. כיום רוב האנשים הבריאים מעשירים את התזונה שלהם בזרעי צ'יה.

ערכים תזונתיים לזרעי צ'יה

זרעי הצ'יה הם בין המאכלים הבריאים ביותר עלי-אדמות. 100 גרם בלבד מכיל 4.4 גרם של חומצות אמינו, 8.6 שומנים בריאים כגון אומגה 3 (ALA 20%), 10.6 גרם סיבים תזונתיים, 0.6 מ"ג מנגן, 265 מ"ג זרחן, 177 מ"ג סידן, מיליגרם של אבץ, ברזל, מגנזיום, גופרית, מעט נחושת והרבה אשלגן (44.8 מ"ג ל- 100 גרם). הם אף מכילים שפע ויטמינים כגון ויטמין A, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין D וויטמין E.

בנוסף, זרעי הצ'יה מהווים מקור עשיר לנוגדי חמצון כגון פנולים וקוורצטין, שמסייעים לגופנו להתמודד ביעילות עם תופעת חמצון-היתר בפרט, מגוננים על גופנו מפני פולשים, אלרגיות או דלקות ומשפרים את התפקוד של מערכות שונות בגופנו, כל אחד בדרכו שלו.

4 היתרונות הבריאותיים של זרעי הצ'יה

משפרים את מראה העור ומאטים את תהליך ההזדקנות של גופנו

זרעי הצ'יה טומנים בחובם שפע נוגדי חמצון, אשר מסייעים לגופנו להתמודד ביעילות עם תופעת הרדיקלים החופשיים: תהליך חמצון מואץ של גופנו, שלאורך טווח מביא להרס של התאים. תהליך חמצון היתר מתרחש באופן טבעי בגופנו, אך כל עוד יש לנו מאזן יפה של נוגדי חמצון שיסייעו לאזן אותם, אנו נימנע מההשלכות השליליות של הרדיקלים החופשיים על התאים שלנו בפרט וגופנו בכלל; אשר כוללת בין היתר מחלות לעת זקנה (סרטן, דמנציה, בעיות לב וכלי דם, סוכרת) והאצה של תהליך ההזדקנות של הגוף.

להזמה ישירה של זרעי צ'יה - לחץ כאן

זרעי הצ'יה אף עשירים בחלבונים, ברזל, ויטמין E וחומצות שומן בריאות, שתורמים שפע בריאות לגמישות, למתיחות ולמראה הצעיר של עורנו. הם מסייעים להזין את עורנו ושיערנו בלחות, מייעלים את תהליך החידוש התאי ואת תהליך ניקוי התאים הישנים והמתים, דואגים לגונן על עורנו מפני מפגעים סביבתיים ועל ידי כך מאטים את תהליך ההזדקנות של עורנו באופן משמעותי.

אישה מכינה יוגורט עם זרעי צ'יה

תורמים לבריאות מערכת העיכול

זרעי הצ'יה עשירים בסיבים תזונתיים, סיבים תזונתיים הם סוג של פחמימה שגופנו לא מפרק כלומר, הוא לא מפיק מהם ערך תזונתי מסוים. מסיבה זו, הם לא תורמים ערך קלורי לגופנו או ערך תזונתי לתאים שלנו.

עם זאת, הם תורמים לבריאותנו שפע יתרונות: תורמים לתחושת שובע ולשימור רמות הסוכר, הכולסטרול (הטוב והרע) וחומצות השומן, משום שהם נותרים זמן רב בגופנו, בעיקר במחזור הדם שלנו, אך לא באמת מתפרקים בו.
בנוסף, הם מייעלים את תהליך העיכול עצמו ועל ידי כך, הם שומרים על מערכת עיכול אקטיבית. הם אף מסייעים לגופנו לאגור מים, כך שגופנו יוכל להיעזר בהם כדי לייעל את תהליך העיכול ותהליך הטלת הצואה.

כאשר זרעי הצ'יה מתעכלים, הם מפרישים מעין תרכובות ג'לי שמהוות מזון פריביוטי לחיידקים הפרוביוטיים בגופנו. הם מסייעים ליישר את דרכי המעיים, לנקות אותם, ללחום בפולשים, לייעל את תהליכי הספיגה של הערכים התזונתיים של גופנו מהמזון ולייעל את תהליך ניפוח והטלת הצואה.
ככל שנזין את החיידקים הפרוביוטיים ביותר מזון, כך הם יתפקדו ביתר יעילות ויוכלו לסייע לשמור על פלורת מעיים בריאה.

תורמים לבריאות הלב

זרעי הצ'יה מסייעים לנקות כולסטרול ממחזור הדם שלנו, על ידי פינוי ה- LDL מגופנו – זהו השומן, אשר תפקידו הוא להעביר כולסטרול מהכבד אל התאים, כדי לתרום לבריאותם (גופנו כן זקוק לכולסטרול במידת מה כדי לייצר הורמונים, ויטמין D ואנזימים החיוניים לתהליך העיכול. הוא אף תומך בממברנות של התאים שלנו).

רוב מחלות הלב וכלי הדם של גופנו נגרמות כתוצאה מכמות מוגזמת של LDL בגופנו, שמוביל יותר מדי כולסטרול לתאים שלנו ובמקרים חריפים יותר הצטברויות וחסימות שומניות לאורך מחזור הדם שלנו.

זרעי הצ'יה מכילים ערכים יפים של אומגה 3, אשר תורמת לגופנו HDL – תפקידו הוא להעביר כולסטרול מיותר מהתאים אל המעיים שלנו, שם הם יפורקו על ידי מיצי מרה ויופרשו כפסולת.

כדי לשמור על בריאותנו, עלינו לדאוג לאיזון בין שני השומנים הללו. מחסור ב- HDL או LDL עשוי לתרום להיווצרות של מחלות לב וכלי דם, עקב הצטברויות של שומנים במחזור הדם כתוצאה מניידות נמוכה של HDL או LDL.

אומגה 3 אף מסייעת להפחית את רמות הדלקתיות בגופנו ותורמת להקלה על תופעות כגון לחץ דם גבוה או סוכרת.

מחזק ושומר על בריאות העצמות והשיניים שלנו

זרעי הצ'יה מכילות כמויות יפות של סידן. הסידן הוא המרכיב הדומיננטי ביותר בעצמות שלנו. הוא תורם לצפיפות העצם ומוסיף לחזק אותה עד הגילאים 20-25. לאחר שלב זה גופנו ממשיך להיעזר בסידן לשם שימור בריאות העצם.

בנוסף, זרעי הצ'יה אף מכילים ויטמין D, אשר תורם בעיקר לספיגת הסידן בגוף שלנו: הוא דואג לווסת את כמות הסידן בגוף ולדאוג לכמויות גבוהות של המינרל במחזור הדם בכל עת. במקרים בהם אין די סידן במחזור הדם, ויטמין D דואג להפריש עוד חלבון למעיים, שיסייע לספוג את הסידן מחדש ולהשתמש בו, במקום לאבד אותו דרך השתן.

להזמנה ישירה של זרעי צ'יה - לחץ כאן

למחקרים בנושא זרעי צ'יה

מחקר מספר 1: סיקור זרעי צ'יה

מחקר מספר 2: העתיד המבטיח של זרעי הצ'יה

מחקר מספר 3: היתרונות המגוונים של זרעי הצ'יה

מחקר מספר 4: פירוט שיטות החקר של זרעי הצ'יה

מחקר מספר 5: סיקור מלא על זרעי הצ'יה

מחקר מספר 6: ההיבט הכימי, הביולוגי והבריאותי של זרעי הצ'יה

מחקר מספר 7: יתרונות מגובים מחקרית אודות זרעי הצ'יה

מחקר מספר 8: הסתכלות רחבה על זרעי הצ'יה והייחוד שלהם

מחקר מספר 9: ההשפעה של זרעי הצ'יה על מערכת הלב וכלי הדם

מחקר מספר 10: ההשפעה של זרעי צ'יה על התזונה, כאשר מחדירים במאכלים שונים זרעי צ'יה, כמו לחם לבן

מחקר מספר 11: מגוון מחקרים אודות זרעי הצ'יה, לפי הצלחה וכמות המחקרים

מחקר מספר 12: צ'יה כמאכל איכותי להזנת גופנו בחלבונים בפרט ולשם פיצוי על חסכים תזונתיים בכלל

מחקר מספר 13: צ'יה תורמת להתפתחות גופנית ולפעילות גופנית עוצמתית יותר

מחקר מספר 14: הפיטוכימיקלים המצויים בזרעי הצ'יה