הצמח וולריאן הוא צמח מרפא עתיק שנים, אשר גדל בעיקר באזורים קרים, לרבות אירופה ואסיה. כיום אנו יכולים למצוא אותו גם בסין, ארה"ב ומדינות רבות אחרות, בזכות איכויותיו הבריאותיות.

שמו של הוולריאן מקורו מהשפה הלטינית, כאשר הפירוש מתייחס לחוזק או בריאות.

אנו נהנים משימוש בצמח זה כבר למעלה מ- 4000 שנה; וולריאן ידוע ביכולתו לסייע ולהקל על תופעות כגון לחץ, חרדה, עומס, עצבנות ובעיקר נדודי שינה.

סגולות הוולריאן עתיק היומין

מסייע לנו להירגע

הוולריאן הוא צמח מרפא בעל שפע איכויות מרגיעות, בזכות הרכיבים הפעילים הרבים שיש בו.

ראשית, הוא מכיל ססקוויטרפינים הייחודיים למשפחת הצמחים הוולריאנים. הם ידועים ביכולתם לסייע ולהקל על לחץ, עומס, חרדה ואף נדודי שינה, על ידי ויסות הפעילות של מערכת העצבים שלנו.

להזמנה ישירה של ולריאן - לחצו כאן

שנית, צמח הוולריאן מכיל נוגדי חמצון רבים ממשפחת הפלבנואידים – נוגדי חמצון עזים, בעלי מספר סגולות מרפא:

  • הפלבנואידים מסייעים לייעל את הפעילות של מחזור הדם שלנו ולנקות אותו מסוכרים ושומנים לא בריאים.
  • הפלבנואידים הם אנטי-דלקתיים, אנטי-בקטריאליים ואנטי-פטרייתיים. כתוצאה מכך, הם מסייעים לגונן על גופנו מפני פולשים ואף לחזק את גופנו, כך שנוכל לשמור על תפקוד אופטימלי ביום-יום.
  • הפלבנואידים מסייעים ללחום בדלקתיות-יתר ובתופעת הרדיקלים החופשיים (חמצון יתר של גופנו) ועל ידי כך לא רק למנוע היווצרות של מחלות מנוונות וסופניות, אלא לשמר את התפקוד החיוני של כלל המערכות בגופנו ולהשרות עלינו תחושות של רוגע, שלווה ונינוחות.

    ולריאן אף מכיל חלבונים משמעותיים רבים ולרבות GABA, גלוטמין וארגינין, אשר חיוניים להרכב של מוליכים עצביים רבים בגופנו ולרבות GABA וגלוטמין בפני עצמם.

    גלוטמין הוא המוליך העצבי הנפוץ ביותר בגופנו, אשר דואג לעוררות התאים במערכת העצבים שלנו כלומר, אם אנו עצבניים, בתנועה מתמדת, ערניים מאוד ואנרגטיים – עלינו להודות לגלוטמין. עם זאת, רמות גבוהות של גלוטמין אינן בריאות לגופנו, בדומה לכל דבר אחר, לכן הן עשויות להביא לנדודי שינה, עצבנות, לחץ, התכווצויות שרירים, כאבי ראש ועוד.

    GABA הוא המוליך העצבי שתפקידו הוא למנוע מצבים כאלו; תפקידו הוא לעכב את הפעילות של הגלוטמין, כך שמוחנו ואנחנו נוכל ליהנות משלווה, שקט, רוגע ונינוחות. רמות נמוכות של GABA אף הן מסוכנות לגופנו ועלולות לתרום לפעילות-יתר במוחנו, שתוביל לתחושות של עומס וחרדה.

    החלבונים שמכיל הצמח ולריאן מסייעים לשמור על איזון בין GABA והגלוטמין: כאשר לגופנו יש די חלבונים כדי לייצר כמויות יפות של שני המוליכים, המוח שלנו מתפקד באופן אופטימלי ומתון; לא לחוץ מדי ולא עייף או רגוע מדי.

    אף נוגדי החמצון שמכיל הוולריאן מסייעים לעכב אנזימים, שמטרתם היא לפרק את GABA בשגרה. כתוצאה מכך אנו נהנים מיותר גאבא כלומר, יותר תחושות של רוגע ושלווה. הם אף מסייעים להרגיע את הפעילות של האמיגדלה – אזור במוחנו שאחראי על רגשות כגון לחץ, חרדה או פחד.

    מדהים כי צמח מרפא טבעי וכה ותיק, מכיל בתוכו כל כך הרבה רכיבים איכותיים, שמסייעים להקל באופן משמעותי על חרדה ועל לחץ. אף קיימים מחקרים שמעידים כי צמח ולריאן עשוי לסייע ולהקל על תופעות פסיכולוגיות רציניות ולרבות OCD.

תורם לשינה ערבה ועמוקה באופן מוכח מחקרית

הוולריאן מכיל תרכובות בריאותיות רבות וביניהן, את נוגדי החמצון ממשפחת הפלבנואידים; הספרידין ולינרין
(Hesperidin and linarin), אשר נמצא כי הן מקלות משמעותית על נדודי שינה ואף תורמות לשינה עמוקה וארוכה.

בנוסף, הוולריאן טומן בחובו איכויות מרגיעות רבות, שמסייעות לנו לצלול לשינה יותר בקלות.

שינה טובה

תורם לבריאות הלב וכלי הדם

כפי שנאמר, צמח הוולריאן מכיל פלבנואידים, שהם נוגדי חמצון שמסייעים לתרום בעיקר לבריאות הלב וכלי הדם שלנו: הם מסייעים לנקות אותו מסוכרים ושומנים לא בריאים, להפחית את רמות הדלקתיות באזור מחזור הדם, כך שיוכל לתפקד ביתר-יעילות, מחזקים את שריר הלב שלנו ולוחמים ביעילות ברדיקלים החופשיים בגופנו.

להזמנה ישירה של ולריאן - לחצו כאן

מקל על כאבי מחזור

ההשפעות המרגיעות של צמח הוולריאן מתרגמות את עצמן גם לרגיעה על השרירים שלנו. הוולריאן מסייע לשמר רמות יפות של המוליך העצבי סרוטונין בגופנו, אשר תורם בעצמו לשלווה ורוגע בגופנו. זאת ועוד, הוא אף אחראי להרפיית השרירים שלנו, לרבות השרירים באזור הבטן התחתונה.

לצד נוגדי החמצון המרגיעים שהוא מכיל והשפעתו היפה של GABA, צמח הוולריאן פועל להרגעת התכווצויות השרירים מכיוונים רבים.

צמח הוולריאן מוכר לנו כבני אדם מזה שנים רבות, לכן כדאי לנו לשלב אותו בתזונה היומית שלנו בתור תוסף תזונה או בחליטות תה. הוא מכיל שפע רכיבים פעילים איכותיים, שמבססים את המוניטין המוצדק שלו כצמח מרפא מרגיע ומרדים. אם אנו מרגישים עמוסים, לחוצים או עייפים ביום שלנו, בהחלט כדאי לנו לנסות ולמצוא הקלה בטבעי.

להזמנה ישירה של ולריאן - לחצו כאן

למחקרים בנושא ולריאן

מחקר מספר 1: צמח הוולריאן מסייע להעצים את ההפרשה של GABA, במערכת העצבים שלנו – בכדי לתרום לגופנו שלווה, רוגע ושינה נעימה יותר

מחקר מספר 2: צמחה הוולריאן מסייע להקל על לחץ וחרדה

מחקר מספר 3: צמח הוולריאן מסייע להקל על נדודי שינה

מחקר מספר 4: המוסד הלאומי לבריאות - מידע נרחב ומגובה מחקרית אודות צמח הוולריאן

מחקר מספר 5: ולריאן מסייע להקל על תסמינים של המחזור הנשי

מחקר מספר 6: הסוכנות האירופאית לרפואה סוקרת את צמח הוולריאן

מחקר מספר 7: הוכחות מחקריות רבות כי צמח הוולריאן מסייע לנו ליהנות משינה עמוקה ונינוחה יותר

מחקר מספר 8: ולריאן תורם להקלה על לחץ נפשי ופיזי, על ידי ויסות רמות הסרוטונין ונוראדרנלין במערכת העצבים שלנו

מחקר מספר 9: שורש הוולריאן מסייע להקל על נדודי שינה ולשפר את איכות השינה

מחקר מספר 10: צמח הוולריאן מסייע להפחית לחץ דם

מחקר מספר 11: סקירה של צמח הוולריאן

מחקר מספר 12: פירוט מחקרים רבים שנערכו על צמח הוולריאן, בהתאם למטרה שלהם ולרמת ההצלחה שלהם

מחקר מספר 13: צמח הוולריאן מסייע לחולי סרטן להירדם יותר בקלות

מחקר מספר 14: צמח הוולריאן מסייע לחולי דלקות פרקים אוטואימוניות לישון טוב יותר