מהי דיאטה מהירה?

החיים בעידן האינסטנט מתאפיינים בחוסר מאמץ ובנגישות גבוהה של מרבית צרכי האנושות בחיי השגרה. אם בעבר פעולות פשוטות היו כרוכות במאמץ רב, הרי שכיום, עם החידושים הטכנולוגיים המציפים אותנו, ניתן להשיג הכל, באפס זמן ומאמץ. מנגד, אם בעבר גוף מגודל בעל מראה שמן היה נחשב "בריא" הר שכיום מראה רזה הינו האופציה האסטטית והאופנתית המועדפת.

 

שילוב שתי הנחות יסוד אלו, הוא זה שאחראי לקונפליקט הדיאטה של העולם המודרני. כולם רוצים להיות רזים, אך מתקשים להשקיע את הזמן, המאמץ והשליטה העצמית הכרוכים בהרזיה, ולמעשה, הליך הרזיה אשר כרוך בשגרת פעילות גופנית קפדנית ובתפריט מצומצם, איננו מתאים לרבים המעוניינים להשיל ממשקלם קילוגרמים עודפים. מה עושים? הצורך, כידוע, הוא אבי הפתרון. הצורך בדיאטה קלה שתאפשר לחזות בתוצאות ממשיות לאחר פרק זמן קצר יצר את המושג "דיאטה מהירה".

 

דיאטה מהירה - יתרונות

 

דיאטה מהירה מובילה לתוצאות לאחר ימים עד שבועות ספורים של דיאטה. הירידה המהירה במשקל מעודדת את עורכי הדיאטה, מעניקה סיפוק רב, וממריצה לשמירה על תזונה נכונה, במטרה לשמור על הישגי המשקל ועל המראה המחמיא שהושג במהלך הדיאטה. ככלל, דיאטה מהירה מצטיירת כמשימה מרתיעה פחות, בהשוואה לדיאטות קונבנציונליות, ומהווה אלטרנטיבה מועדפת עבור אלה הנרתעים מדיאטות ממושכות ומחייבות שעתידות להגביל אותם לאורך זמן, ולמעשה, מייאשות אותם מראש. 

 

דיאטה מהירה – חסרונות

 

דיאטה מהירה מבוססת, בדרך כלל, על הוצאה של קבוצות מזון שונות מהתפריט. בעקבות כך, דיאטה מהירה עלולה לגרום לחסרים בוויטמינים, במינרלים, בסיבים תזונתיים וברכיבים חיוניים אחרים. גופי הבריאות הרשמיים אינם ממליצים על דיאטות מהירות וטוענים כי חלקן, בעיקר הקיצוניות שבהן, עלולות להגביר בטווח הרחוק את הסיכון למחלות לב, לבעיות שומנים בדם, לבעיות כליה, לסרטן, לבעיות כבד ולבעיות רפואיות אחרות.

 

בפן המעשי, הימנעות מקבוצות מזון שלמות הופכת את התפריט לחד גוני ומשעמם. עובדה זו מקשה ביותר על ההתמדה בדיאטות מהירות. מעבר לכך, במהלך דיאטה מהירה הגוף מתקשה להתמודד עם הבסיס התזונתי המצומצם, מה שעשוי ליצור סחרחורות, כאבי ראש, תשישות, בעיות עיכול, ותחושה כללית גרועה. זאת ועוד, בדיאטות מהירות רבות הירידה הראשונית והקיצונית במשקל נובעת מאיבוד נוזלים, ואיננה מפחיתה שומן. במקרים אלו, עלייה מהירה במשקל מיד עם החזרה לתפריט השגרתי צפויה בהחלט.

דיאטה מהירה – אופציות פופולאריות

 

1. דיאטת אטקינס:

 

דיאטת אטקינס פותחה על ידי ד"ר אטקינס, קרדיולוג, והיא משתייכת לקטגוריית הדיאטות העשירות בחלבונים ובשומנים, ודלות ביותר בפחמימות. במהלך הדיאטה ניתן לצרוך ללא הגבלה מאכלים עתירי שומן וחלבון, ולרדת במשקל באופן משמעותי. הגבלת צריכת הפחמימות מורידה את רמת ההפרשה של האינסולין בגוף, ובעקבות כך – מצטמצם הפוטנציאל לאחסון שומנים בגוף.

 

 

כאשר הגוף איננו צורך פחמימות במידה מספקת, הוא מחפש מקור אנרגיה אלטרנטיבי ומפרק שומני גוף כתחליף. דיאטת אטקינס נחלקת למספר שלבים, כאשר כל שלב נבדל מהשלבים האחרים ברמת הפחמימות המותרת לצריכה. במסגרת דיאטת אטקינס ניתן לצרוך מאכלים עתירי קלוריות כמו סטייקים נוטפי שומן, מרקים מוקרמים ושאר חלבונים ושומנים, ללא כל הגבלה, ובמקביל – לרדת במשקל!

 

יתרונות:

דיאטת אטקינס מתבססת על העובדה שהוכחה מחקרית: חלבונים תורמים ליצירת תחושת שובע לאורך זמן. ההגבלה היחידה הקיימת בדיאטה היא צריכת פחמימות. בניגוד לדיאטות מהירות אחרות המבוססות על תפריטים מצומצמים ביותר, הרי שהתפריט המותר בדיאטת אטקינס מגוון יחסית. בעקבות כך, נמנעת תחושת ההגבלה הקיצונית המאפיינת דיאטות מהירות וההתנהלות לאורך הדיאטה הינה נינוחה יחסית. בשבועות הראשונים של הדיאטה נצפית ירידה חדה במשקל, אשר מיוחסת בעיקר להוצאת הפחמימות מהתפריט שגורמת לאיבוד נוזלים ומעודדת את עורך הדיאטה להמשיך ולהשקיע מאמצים בהליך ההרזיה.

 

חסרונות:

 

הליך הירידה הראשוני במשקל מתאפיין בחדות ובקיצוניות בקרב חלק מעורכי הדיאטה, אך לא תמיד הירידה במשקל מהווה מדד להפחתת משקל כתוצאה מאיבוד שומנים. כמו כן, החסר בפחמימות בשלבי הדיאטה הראשונים עשוי לגרום לסחרחורות, לכאבי ראש ולתחושת תשישות מתמשכת. מעבר לכך, ההסתגלות של הגוף לתפקוד תקין תוך התבססות על צריכת פחמימות מוגבלת, עשויה לארוך זמן רב. צמצום צריכת הפחמימות עלול לגרום לחסרים בוויטמינים, במינרלים ובסיבים תזונתיים, ועל כן, חשוב לצרוך ויטמינים ומינרלים באופן שגרתי במהלך הדיאטה. כמו כן, במהלך דיאטת אטקינס קיימת צריכה גבוהה של מאכלים עתירי שומן, כמו בשר בקר אשר ידוע כעתיר כולסטרול ושומנים.

 

ההתבססות על מזונות עתירי שומן לאורך זמן עשויה לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול, ולהגדיל את הסיכון למחלות לב ולסרטן לטווח הרחוק. ככלל, צמצום צריכת הפחמימות איננו פעולה מומלצת. פחמימות הן אחד אבות המזון החיוניים ביותר לגוף, אשר מספקות לגוף אנרגיה, מינרלים ורכיבים חיוניים נוספים. הימנעות מצריכת פחמימות עלולה ליצור חסר ברכיבים החיוניים שמכילות הפחמימות, ולהוביל לנזקים עתידיים קשים לטווח הרחוק, כמו התפתחות אוסטאופורוזיס ובעיות בריאותיות אחרות.

 

חשוב לדעת:

 

דיאטת אטקינס נוגדת את ההמלצות הבסיסיות של גופי הבריאות הרשמיים, אשר דוגלים בצריכת פחמימות כחלק אינטגרלי מכל תכנית דיאטה. כמו כן, הצריכה הבלתי מוגבלת של חלבונים ושומנים מעוררת אף היא ביקורת רבה. מומחי בריאות ברחבי העולם סבורים כי דיאטת אטקינס עלולה ליצור בעיות לב, שומנים בדם, בעיות כליה ובעיות בריאותית קשות נוספות.

 

פעילות גופנית:

 

העובדה שהגוף איננו צורך פחמימות בשלב הדיאטה הראשוני, הופך את הפעילות הגופנית למשימה קשה לביצוע, וזאת בשל העובדה שהגוף חסר את הפחמימות כמקור זמין לאנרגיה. למערכות המטבוליות נדרש פרק זמן מסוים להסתגלות ליצירת אנרגיה ממקורות חלופיים, כמו חלבונים, שומנים וגופי קטון. לאחר הסתגלות המערכות, ניתן לבצע שוב פעילות גופנית.

 

2. דיאטת סאות' ביץ'

 

דיאטת סאות' ביץ' נחשבה ללהיט בראשית שנות האלפיים. במקור, הדיאטה תוכננה על ידי קרדיולוג למטופלים חולי לב. לאחר שהתברר כי הדיאטה מאפשרת להפחית כ – 4.5-6 קילוגרמים לאחר פרק זמן קצר של כשבועיים, הפכה דיאטת סאות' ביץ' לדיאטה מהירה מבוקשת במיוחד.

 

דיאטה מהירה זו נחלקת לשלושה שלבים:

 

- השלב הראשון מתפרש על פני שבועיים, ובמהלכו יש להקפיד על תפריט נטול פחמימות וסוכרים. במהלך שלב זה ניתן לצרוך גבינות רזות, עוף רזה העשוי ללא שומן וירקות ירוקים.

- בשלב השני ניתן להוסיף לתפריט שני מרכיבים נוספים, כמו פחמימות. מי שיבחר להוסיף פחמימות יוכל לצרוך שני מוצרי קמח מלא.

- השלב השלישי קפדני פחות, ואמור, למעשה, ללוות את עורכי הדיאטה לטווח הארוך. במידה ועורכי הדיאטה יסטו מהוראות הדיאטה ויעלו במשקל – יהיה עליהם לחזור לשלב הראשוני של הדיאטה.

יתרונות: הדיאטה מבוססת על תפריט מאוזן יחסית ומאפשרת ירידה מהירה במשקל.

חסרונות: שלב הדיאטה הראשוני קשה ביותר, ומתברר לרבים כבלתי אפשרי.

 

לסיכום

 

דיאטה מהירה מאפשרת, אמנם, תוצאות מהירות יחסית והישגים מרשימים ללא מאמץ רב, אך לפני עריכת דיאטה מהירה, יש לשקול את היתרונות הכרוכים בדיאטה מהירה, מול החסרונות הכרוכים בה, כולל הנזקים האפשריים לטווח הרחוק. כמו כן, חשוב לקחת בחשבון את רמת היכולת האישית לשמר את הישגי הדיאטה לאורך זמן, תוך הקפדה על מסגרת הדיאטה לטווח הארוך למשך שנים. כלל, ייעוץ עם גורם מקצועי לפני עריכת דיאטה מהירה, יסייע רבות בקבלת ההחלטה הנכונה.



Super Food Diet Banner new1