חיידק הליקובקטר פילורי – מהו?

 

חיידק הליקובקטר פילורי הינו חיידק הנפוץ בקרב כשבעים וחמישה אחוזים מכלל האוכלוסייה העולמית, והוא הוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי כחיידק מסרטן לפני למעלה מעשור. סביבה חומצית מזינה את החיידק והוא נחשב לחיידק מדבק ביותר. בין היתר, נמצא קשר ישיר בין נוכחות של חיידק זה לבין בעיות לב וכלי דם, צרבות, אולקוס, ליחות, ריפלוקס, כאבים ונפיחות ברום הבטן, אנמיה, שבירת ציפורניים, אסטמה, אלרגיה, חולשה, גלאוקומה, מחסור באבץ ובברזל ,B12אלצהיימר ואורטיקריה, המתבטאת בגרד ובפריחה. החיידק נפוץ בקרב כעשרה אחוזים מהילדים עד גיל עשר, בקרב כ 40% בגילאי 30 – 20 ובקרב כשמונים אחוזים מאוכלוסיית הקשישים.

 

הטיפול הקונבנציונלי

 

הטיפול הקונבנציונלי בחיידק הליקובקטר פילוריכולל שני סוגים שונים של אנטיביוטיקה בשילוב של סותרי חומצה. התועלת של הטיפול התרופתי מוגבלת לזמן נטילת התרופות, ולעיתים, עם הפסקת הטיפול התרופתי, ניכרת החמרה בסימפטומים בשל הפרשה מוגברת של החומצות בקיבה. העיקרון העומד מאחורי הטיפול התרופתי, אשר מבוסס על חוסמי היסטמין, הוא חסימת רצפטורים של תאים המייצרים חומצות. עם זאת, נטילת תרופות אלה כרוכה, בדרך כלל, בתופעות לוואי לא קלות, משלשולים ממושכים וסחרחורות, ועד לכאבי ראש ונזק ממשי לכבד.

 

מעבר לכך, צריכה ממושכת של תרופות עלולה להוביל לסרטן בקיבה. אופציה קונבנציונלית אחרת מבוססת על תרופות אשר מפסיקות את ייצור החומצות באופן יעיל יותר, אולם השימוש בהן מותר לטווח קצר בלבד, שכן השימוש בהן עלול לפגוע בייצור הטבעי של חומצות בגוף.

 

הטיפול הטבעי

 

טיפולים טבעיים בחיידק הליקובקטר פילורי מבוססים על איזון החומציות במעיים ובקיבה,וזאת בהתבסס על הנחת היסוד שקיבה מאוזנת מבחינה חומצתית תמנע את התפתחות החיידק. אופציה נוספת לטיפול טבעי היא שימוש במי כסף ובמוצרים טבעיים אחרים אשר משמידים את החיידק ללא יצירת תופעות לוואי וללא צריכת חומרים כימיים בלתי רצויים.

 

הטיפול הנטורופתי מבוסס על אבחון אירידולוגי לבדיקת רמת החומציות של הקיבה, ועל טיפול מקיף באמצעות תזונה נכונה המותאמת אישית לכל פציינט. התכנית התזונתית מבוססת על כשבעים אחוזים מזון בסיסי וכשלושים אחוזים של מזון חומצי, תוך מתן דגש על צריכת סיבים תזונתיים, ירקות, פירות, דגנים מלאים ומזונות עשירים באומגה 3, אשר משמנת את הקיבה, נוגדת דלקת, ומשקמת את רירית הקיבה.

 

שתייה של 500 מ"ל מיץ חמוציות ללא סוכר בכל יום מומלצת אף היא. מומלץ להפחית צריכה של מזונות חומציים ושל מזונות אשר מגבירים ליחה, כמו פירות הדר, תפו"א, תותים, משקאות מוגזים, מוצרי חלב, ומוצרים רבים אחרים. כמו כן, מומלץ להפחית את מינוני הצריכה של מזונות מטוגנים, מלוחים, חמוצים וחריפים. גם לתחום הארומתרפיה פתרונות יעילים, בעיקר כמשלימי טיפול כולל בחיידק הליקובקטר פילורי. שמנים כמו שמן אקליפטוס, שהינו נוגד דלקת, שמנים אנטי בקטריאליים כמו מור ומרווה, ושמנים סופחי גזים, כמו קמומיל ונענע, עשויים להועיל רבות לטיפול. מעבר לכך, הקפדה על שגרת פעילות גופנית מסייעת לניקוי הגוף ולהמרצה של מחזור הדם, ועל כן, מומלצת ביותר.