מהם אנדורפינים?

 

אנדורפינים הם חלק מקבוצת חומרים כימיים המצויה במוח באופן טבעי. האנדורפינים מסייעים לשיכוך כאב ולשיפור מצב הרוח. מחקרים מצאו כי האנדורפינים אשר קשורים בתאי מערכת החיסון משפרים את פעילותה של המערכת החיסונית ומחזקים את יכולת התנגדותה למחלות שונות המאיימות על תפקודה. למעשה, קיימות הוכחות מדעיות לכך שכאשר מצב הרוח חיובי, אנו בריאים יותר, וכי מצב רוח שלילי מעלה את הסיכון לבעיות בריאותיות. מחקרים קיימים מצאו קשר בין טראומות משמעותיות בילדות, כגון אובדן של בן משפחה קרוב, לבין העלאת הסיכון ללקות במחלות מסוימות בעתיד.

 

כיצד ניתן לשפר את מצב הרוח באמצעות המזון שאנו אוכלים?

 

לשמירה על מצב רוח חיובי, התומך בתקינות מערכת החיסון, מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות, אותן ניתן למצוא במגוון מזונות, כמו לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, תפוחי אדמה, קטניות, גריסים ומזונות אחרים המכילים פחמימות מורכבות, אשר מעלות את רמות הסרוטונין במוח ומובילות לשיפור מצב הרוח בקרב אחוזים נכבדים מהאוכלוסייה.

 

אלו מזונות תורמים לחיזוק המערכת החיסונית?

 

דגים המכילים שמן דגים, כמו סלמון, סרדינים, הרינג ומקרל תורמים לשיפור תגובת המערכת החיסונית, ועל כן, מומלץ לצרוך אותם מספר פעמים בשבוע. חלבונים הם רכיב חשוב נוסף לתפקוד תקין של מערכת החיסון, אם כי אין לצרוך מהם יתר על המידה. מומלץ להעדיף מקורות חלבון דלי שומן, כגון בשר רזה, אשר מכילים וויטמין B12  וברזל ותורמים למניעת אנמיה.

 

גם ירקות ופירות אשר עשירים בסיבים ובנוגדי חמצון חשובים לתפקוד אופטימלי של המערכת החיסונית, ובייחוד שום ובצל הידועים כבעלי תרומה רבה למערכת החיסון. שתיית נוזלים מספקת חשובה אף היא, וזאת במטרה לספק לגופנו, המכיל ריכוז גבוה ביותר של מים, לתפקד באופן אופטימלי. תה מכיל ריכוז גבוה של פוליפנולים, ועל כן, מומלץ לשתות תה, בעונת החורף לכל הפחות.

 

תוספי מזון לחיזוק המערכת החיסונית מסייעים בשמירה על תפקודי המערכת החיסונית, אם כי חובה לצרוך אותם במינון המפוקח על ידי גורם רפואי מוסמך, למניעת מצב של צריכת יתר. ויטמינים כמו ויטמין C, ויטמין E, ובטא קרוטן, לצד מינרלים כגון סלניום, מנגן ואבץ, הינם משפרים איכותיים של מערכת החיסון, וצריכתם מפחיתה את הסיכון להידבקות במחלות ולבעיות בריאות שונות. במקביל, מומלץ להפחית את מינון הסוכרים בתזונה, וכן את מינון השומנים. שמן זית ושמן קנולה, בדומה לאבוקדו, אינם פוגעים במערכת החיסון ועל כן מומלץ לצרוך אותם.