למי מתאימה הרזיה מהירה?

גישת הרזיה זו מבטאת גישה פופולארית בשוק הדיאטות המודרני, אשר מתאים עצמו להלך הרוח בקרב צרכני הדיאטות בשנים האחרונות. בעולם בו כל פעולה מורכבת ניתנת לביצוע בלחיצת כפתור, עריכת דיאטה שמרנית והקפדה עליה לאורך זמן, נתפסת כמשימה בלתי אפשרית עבור רבים.

 

כולם רוצים להשיג תוצאות מקסימליות באפס מאמץ ובמינימום זמן, ודיאטות הרזיה מהירות מספקות את המענה. כמובן, אין כל ספק כי הרזיה מהירה איננה מהווה תחליף מושלם לדיאטה מאוזנת בהדרכת איש מקצוע, אשר מובילה להישגים בקצב מתון אך עקבי. עם זאת, רבים מאוד בוחרים בהרזיה מהירה, ועם הזמן, נוספות דיאטות מהירות אטרקטיביות לאופציות ההרזיה המהירה העומדות לרשות המעוניינים להפחית ממשקלם.


מהם היתרונות של שיטת הרזיה זו?
 

הרזיה מהירה מאפשרת לעורכי הדיאטה להגיע לתוצאות לאחר פרק זמן קצר. התוצאות המהירות מעודדות את עורכי הדיאטה ונוסכות בהם מרץ להמשך התהליך. המשוב הטבעי מצד הסביבה למול התוצאות הניכרות בשטח מהווה אף הוא תמריץ לשמירה על הישגי המשקל הקיימים ולחתירה ליעדי משקל מרשימים יותר.

 

מבחינה זו, גם אם הרזיה מהירה איננה האופציה האופטימלית מבחינה בריאותית, הרי שכפתיח להליך ממושך של הרזיה ושמירה על המשקל, היא עשויה להיות מעולה. מעבר לכך, הרזיה מהירה נתפסת כקצרה, קלילה, ובלתי מחייבת, ומעודדת רבים, גם כאלה אשר משטר דיאטה רגיל מרתיע אותם, להיכנס להליך הרזיה אפקטיבי.


מהם החסרונות של שיטת הרזיה זו?
 

קיצורי דרך הינם האלטרנטיבה הפחות מועדפת בכל תחום, ובכל הנוגע להרזיה מהירה, הדברים נכונים עוד יותר. הרזיה מהירה מתאפשרת, במרבית המקרים, בעקבות הוצאת קבוצת מזון מסוימות אל מחוץ לתפריט. ההתנזרות מקבוצות מזון כאלה ואחרות עלולה ליצור מחסור במינרלים, בוויטמינים, בסיבים תזונתיים וברכיבי חובה אחרים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף ולבריאות איתנה.

 

מעבר לכך, הקושי של הגוף להסתגל לבסיס תזונתי מצומצם יחסית מתבטא, במקרים רבים, בתחושה כללית גרועה במהלך הדיאטה, או לכל הפחות בראשיתה. בין היתר, עורכי דיאטות המבוססות על הרזיה מהירה יסבלו מתסמינים אופייניים, כמו סחרחורות, כאבי ראש, בעיות עיכול, תשישות ועוד. ארגוני הבריאות העולמיים אינם רואים בעין יפה את המגמה צוברת התאוצה של הרזיה מהירה. לטענתם, הרזיה מהירה, בפרט כאשר מדובר בדיאטות מהירות קיצוניות, עלולה להוביל לנזקים ארוכי טווח, כמו בעיות בכבד, סרטן, בעיות כליה, מחלות לב, שומנים בדם, ולבעיות בריאותיות משמעותיות אחרות.

 

חיסרון נוסף של הרזיה מהירה נעוץ בכך שתפריטי הדיאטה הינם, ברבים מהמקרים, משעממים עד אימה, מכיוון שהם מבוססים על קבוצות מזון ספציפיות ובלתי מגוונות בעליל. במבחן התוצאה, דיאטות מהירות מתגלות כמשימה חד גונית ומשעממת שקשה להתמיד בה לאורך זמן. זאת ועוד, הירידה המואצת במשקל שמייצרות דיאטות מהירות למיניהן, היא בדרך כלל ירידה בנפח הנוזלים בגוף, ולא ברקמות השומן. אי לכך, מדובר בירידה זמנית בלבד, אשר צפויה להתבטא בעלייה מואצת במשקל עם החזרה לשגרה התזונתית של עורך הדיאטה.


להלן שתי דוגמאות אופציונליות הנחשבות לנפוצות ביותר בשוק הדיאטות המהירות:

דיאטת 17 הימים
 

דיאטת 17 הימים הינה דיאטה מהירה פופולארית, אשר נחשבת לאחת הדיאטות המהירות היותר אפקטיביות בשוק. מאחורי הדיאטה עומד ד"ר מורנו, אשר טוען כי הדיאטה שפיתח מספקת ירידה מהירה במשקל, ובמקביל - מאפשרת שמירה על ההישגים החדשים, וזאת בניגוד למרבית הדיאטות המהירות האחרות, אשר, לעיתים קרובות, אינן משמרות את הישגי המשקל החדשים לאורך זמן. הדיאטה מבוססת על ארבעה מחזורים של שבעה עשר יום, וזאת, לשיטתו של ד"ר מורנו, בשל העובדה ששבעה עשר יום הינם פרק הזמן הדרוש להליך חילוף החומרים להגיע למצב של איזון, ולהפחית שומנים שהינם תוצאה של חוסר איזון מטבולי.

 

בזוג מחזורי הדיאטה הראשונים, מומלץ להקפיד על ביצוע פעילות גופנית בכל יום למשך 17 דקות, ולהעדיף שלא לצרוך פחמימות לאחר השעה 2 בצהריים. בשני המחזורים האחרונים, מומלץ להגביר באופן הדרגתי את מינון הפעילות הגופנית עד לחמש שעות בשבוע, ולהעלות את עוצמת האימון באופן הדרגתי. 


דיאטת דוקאן

דיאטת דוקאן הינה דיאטה נוספת אשר מתיימרת לספק ירידה מהירה, ועם זאת, יציבה, במשקל. הדיאטה מבוססת על מספר שלבים, כאשר השלב הראשון מתבסס על צריכת חלבונים, ובהמשך, מוספים לתפריט מזונות נוספים. שלב הדיאטה הראשון, המתמקד בצריכת חלבונים, מכונה שלב ההתקפה. אורכו של שלב זה נקבע באופן ספציפי בהתאם לגילו של המשתמש בדיאטה, ובהתאמה לעברו בתחום הדיאטות.

 

אורכו של שלב ההתקפה בדיאטת דוקאן נע בין יומיים לשבוע ימים, במהלכם ניתן לצרוך מזונות מתוך 11 קטגוריות אפשריות. ניתן לצרוך מזונות ללא כל הגבלה ולכל אורך היום, במידה והם משתייכים לקטגוריות המותרות. בנוסף, ניתן לשלב מספר קטגוריות. מזונות שאינם כלולים בקטגוריות המותרות, אסורים בתכלית האיסור.

 

הקטגוריות המותרות כוללות: חלבונים מהצומח, כדוגמת טופו, דגים, ביצים, עופות, בשרים רזים, איברים פנימיים, הודו ועוף מעושן, מוצרי חלב דלי שומן, פירות ים, כף וחצי סובין שיבולת שועל וליטר וחצי מים ביום. שלושה ימי התקפה מיועדים למעוניינים להשיל פחות מעשרה קילוגרמים ממשקלם. למעוניינים להיפטר מעשרים קילוגרמים, יש צורך בשבוע התקפה עד עשרה ימים.

 

השלב הבא של הדיאטה מבוסס על דיאטת חלבונים מתחלפת, כאשר יום אחד מבוסס על דיאטת חלבונים טהורה, והיום שלאחריו מתבסס על דיאטת חלבונים וירקות.

 

יש לערוך שלב זה לסירוגין, עד להגעה אל משקל היעד. לאחר ההגעה אל המטרה, ניתן יהיה לצרוך ללא כל הגבלה מגוון ירקות, טריים או מבושלים, עם מספר הסתייגויות: אין לצרוך ירקות עמילניים, כמו בטטה, תפוחי אדמה, תירס, אפונה טרייה או יבשה, שעועית, גרגרי חומוס, עדשים,  וכדומה, כמו כן, יש להימנע מצריכת אבוקדו.

 

השלב השלישי, הוא שלב המעבר, המתמקד בשימור ההישגים. שלב זה אמור לארוך חמישה ימים לכל חצי קילוגרם שהופחת מהמשקל. בנקודה זו של הדיאטה, ניתן לצרוך חלבונים וירקות בחופשיות, בתוספת מנת פרי אחת בכל יום, אם כי יש להימנע מצריכת פירות יבשים, אגוזים, דובדבנים, בננות וענבים. כמו כן, ניתן לצרוך 2 פרוסות לחם מחיטה מלאה, ומנת גבינה קשה אחת בכל יום. שלב זה אף מאפשר צריכה של 2 מזונות עמילניים פעם בשבוע.

 

מעבר לכך, בשלב זה ניתן לערוך ארוחת חגיגה. בתחילתו של שלב המעבר ניתן לערוך ארוחה חגיגית אחת, ובחציו השני - שתי ארוחות חגיגיות, אולם אין לערוך אותן בסמיכות זו לזו. ארוחת חגיגה אמורה לכלול מנה ראשונה, מנה עיקרית וקינוח לסיום, אך אין להגזים בכמויות ויש להקפיד על מנות בגודל סטנדרטי ולא מעבר לכך. כמו כן, הקפדה על יום אחד קבוע שהינו על טהרת החלבונים הינה חובה גם בשלב זה של הדיאטה. השלב הראשון והרביעי של הדיאטה מתמקד בייצוב המשקל החדש.

 

בשלב זה ניתן לצרוך באופן חופשי ירקות, חלבונים, 2 פרוסות לחם מחיטה מלאה, 2 מנות של מזון עמילני ביום, 40 גרמים גבינה קשה, ושתי ארוחות חגיגיות בכל שבוע. בנוסף, יום אחד בכל שבוע מושתת על חלבונים בלבד. כמו כן, צריכת שלוש כפות של סובין שיבולת שועל בכל יום, והגברת הפעילות הגופנית מומלצים בשלב זה.

Super Food Diet Banner new1