הגברת רמות האינסולין לאחר אימון

אינסולין הינו הורמון פפטידי אנאבולי אשר מופרש מתאי בטא באיי לנגרהנס הממוקמים בלבלב אל תוך מחזור הדם.

מקור האינסולין בחלבון "פרו-אינסולין", שהינו חלבון ארוך שנחתך על ידי אנזימים ספציפיים בשתי נקודות, ובכך יוצר את הורמון האינסולין.

ההורמון נאגר בתוך גרנולות בתאים ומופרש לתוך זרם הדם כאשר ישנה עלייה ברמות הגלוקוז בדם. כהורמון אנבולי (מעודד הליכי בנייה בגוף), אינסולין תורם לבניית מולקולות גדולות בגוף על בסיס מולקולות קטנות יותר.

כמו כן, אינסולין מסייע בהכנסת חומצות אמיניות לתוך התאים, במטרה לבנות באמצעותן שומנים או רכיבים אחרים על בסיס חומצות שומן. מעבר לכך, אינסולין אף מסייע לפעילותם של אנזימי בנייה מסוימים בגוף, ובמקביל - מעכב את פעילותם של אנזימים האחראיים על פירוק חלבוני שריר, ובכך, מונע הליכי פירוק (קטבוליזם) של  רקמת השריר.

לאחר אימון אינטנסיבי בחדר הכושר, תכונותיו האנבוליות של האינסולין חשובות ביותר לצמצום הנזק לרקמת השריר, לבניית רקמת השריר ולשימור ההישגים האופטימליים כתוצאה מהאימון. כיצד עושים זאת? ככל שרמת הסוכר בדם תעלה מהר יותר לאחר האימון, יופרש יותר אינסולין, אשר יסיע בידי המתאמן בהכנסת החלבון והפחמימות הנצרכים לאחר האימון באופן הטוב ביותר.

אינסולין פועל בשיתוף פעולה עם הורמונים אנאבוליים כמו הורמון הגדילה, ובכך מסייע בבניית חלבוני שריר ובאגירת גליקוגן מידית עם תום האימון, למניעת נזק לרקמת השריר.

להזנקת רמות האינסולין, יש לצרוך פחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה, שהן, בדרך כלל, פחמימות קצרות שרשרת שאינן מכילות מולקולות רבות והליך הפירוק שלהן במערכת העיכול הינו מהיר ביותר. פחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה מזניקות את רמות הסוכר בדם, ומובילות לשחרור מוגבר של אינסולין בעקבות כך.

מה הקשר בין סוכר ענבים לרמות האינסולין?

סוכר ענבים - דקסטרוז, נחשב לפחמימה בעלת הערך הגליקמי הגבוה ביותר, ועל כן,  מאפשר להגיע לשחרור רמות גבוהות במיוחד של אינסולין לאחר אימון.

השימוש בסוכר ענבים לאחר אימון נפוץ בקרב מתאמנים, והוא מאפשר ספיגה אופטימלית של החלבון בשרירים. בעזרת סוכר ענבים לאחר אימון, ניתן לקצר את הליך ההתאוששות באופן משמעותי, ובמקביל - להאיץ ולייעל את הליך הבנייה של מסת השריר.

המינון הדרוש של סוכר ענבים לקבלת אפקט אופטימלי, עומד על 0.8 דקסטרוז לכל ק"ג ממשקל גופו של המתאמן. ניתן למהול את מנת סוכר הענבים הדרושה בשייק החלבונים הנצרך לאחר אימון בחדר הכושר, וליהנות מספיגה אופטימלית של החלבון ומהישגים מרשימים.