כל פעולה שאנו עושים במהלך היום, במנוחה או במאמץ, כולל הוצאה והכנסה של אויר - ׳שורפת אנרגיה׳. ככל שהגוף צעיר יותר כך הוא זקוק ליותר קלוריות. עם הגיל, ככל שאנו מתגברים, קצב חילוף החומרים יורד משמעותית, ואנו מתקשים לשרוף קלוריות ולרדת במשקל.

לשאלה כמה קלוריות הגוף שורף ביום, יש מספר מרכיבים המשפיעים על התוצאה, ולכן התשובה לשאלה זו היא אינדיוידאולית לחלוטין. במאמר הבא נציג בפניכם מה משפיע על שריפה מוגברת של קלוריות ביום ואיך מודדים ניתן למדוד כמה קלוריות הגוף שורף ביום.

ראשית חשוב לדעת נתון אשר נקרא בשפה המקצועית - RMR. Resting Metabolic Rate.

מה זה אומר? נתון זה משקף לנו כמה קלוריות הגוף שורף ביום, בזמן מנוחה מבלי לבצע שום פעילות גופנית מכל סוג שהוא. כאשר אנו מנסים לרדת במשקל הגוף, יש חשיבות לחישוב המאזן הקלורי ולניתוב שלו למקום שלילי, כלומר לשרוף יותר קלוריות ממה שאנחנו מכניסים.

גורמים נוספים המשפיעים על כמות הקלוריות שהגוף שלנו שורף ביום

בנוסף לכמות הקלוריות שאנו מוציאים ביום בזמן מנוחה, גם לתהליך העיכול אותו עובר המזון  שאנו אוכלים יש השפעה על שריפת הקלוריות היומית.

ככל שמערכת חילוף החומרים ׳עובדת׳ ביעילות ובמהירות, כך קל לנו יותר לרדת במשקל. גורם נוסף הלוקח חלק בתהליך שריפת הקלוריות, הוא כמובן הפעילות הגופנית אותה אנו מבצעים.

אצל אנשים שלא מתאמנים באופן קבוע, הוצאת האנרגיה בזמן מנוחה נעה בין 50%-70% מסך כל הקלוריות הנשרפות, בעוד אצל אנשים שמתאמנים באופן סדיר וקבוע, הוצאת האנרגיה בזמן מנוחה עומדת רק על 30%-40% מסך הקלוריות.

גורמים נוספים המשפיעים על כמות הקלוריות הנשרפות ביום קשורים לגיל, למין, להרכב הגוף (מסת שריר רזה), גנטיקה ותפריט התזונה שלנו. יש מגון שיטות ונוסחאות (חלקן מדוייקות יותר, חלקן פחות) באמצעותן ניתן לחשב  כמה קלוריות הגוף שורף ביום.

 3 דוגמאות לנוסחאות לשריפת קלוריות

1. נוסחת האריס בנדיקט - נוסחה פשוטה ודי מדויקת, מבוססת על נתונים קלים כמו גיל ומשקל.

2. נוסחת קאנינגהאם - מדויקת מאוד, אך דורשת לדעת את אחוזי השומן המדויקים ואת מסת הגוף.

3. נוסחת מיפלין - מדויקת אך היא לא מתחשבת בנתונים כמו אחוזי שומן ומסת גוף רזה, ולכן אם אתם מתאמנים מומלץ לבחור בנוסחה הקודמת.                                                                                                                                               

בחורה עולה במדרגות המשקל של קלוריות 

בנוסף ניתן להשתמש במחשבונים לחישוב שריפת קלוריות הנמצאים ברחבי הרשת ומספקים תוצאות די מדויקות. זכרו, בתהליך הירידה במשקל יש לקחת בחשבון מה אנחנו מכניסים לגופנו ולא רק כמה קלוריות אותו מוצר מזון מכיל.

טיפים נוספים על שריפת שומנים

דיאטת סופר פוד