אחת ולתמיד - תשלובת חלבונים או חלבון טהור?

מי מאיתנו לא שאל את עצמו האם עדיף לצרוך את אבקת החלבון הטהורה המוכרת לנו או שמא עדיף לצרוך תערובת/ תשלובת חלבונים.

חברות תוספי המזון ואבקות החלבון לספורטאים מייצרות שלל של מוצרים - חלקם גאים בשל היותם מספקים ללקוחותיהם אבקת חלבון טהורה המכילה 100% חלבון מאותו הסוג, בעוד האחרות טוענות כי עדיף לצרוך אבקת חלבון המשלבת כמה סוגי חלבונים. אז מה עדיף? על כך במאמר הבא…

מהי תשלובת חלבונים?

תשלובת או תערובת חלבונים זהו למעשה ערבוב של מספר סוגי חלבון, המורכבים לרוב מחלבון טהור וחלבון מבודד (שהם למעשה החלבונים העיקריים) אותם מערבבים עם רכיבים נוספים כמו חלבון ביצה, חלבון קזאין ועוד מספר חלבונים מצויינים נוספים.

תשלובות חלבונים, נעות בין ערבוב של 3 סוגי חלבון, ל- 7 סוגי חלבון - תלוי בחברה, בחומרי הגלם והגוף למעשה מקבל מעט מכל סוג חלבון.

למעשה, הטענה העיקרית לייצור אותן תשלובות מתבססת על העובדה שגופנו מקבל את כל אותם חלבונים בכמה מנגנוני ספיגה. השאלה היא האם מדובר באסטרטגיה שיוווקית או שמא באמת גופנו מצליח לחפות על חסרונותיו של חלבון אחד ביתרונותיו של האחר?. שאלה טובה…

מהו חלבון טהור?

כשמו כן הוא, צורתו הטהורה של החלבון, מגיע בשני סוגים: חלבון רגיל וחלבון מבודד.

חלבון רגיל הוא למעשה כל סוג של חלבון שאינו עובר תהליכי בידוד, אלו כל אותם החלבונים שאנו צורכים מדגים, בשר, קטניות, מוצרי חלב וכדומה. חלבון רגיל אותו כאמור אנו צורכים משלל מקורות, משלב בתוכו חומרים נוספים כמו שומנים לדוגמא.

לעומתו חלבון טהור הוא חלבון שעובר תהליכי סינון קפדניים במטרה לבודד את כל פחמימות, שומנים ושאר רכיבים ולספק לגוף חלבון נקי טהור נטו. לרוב אבקות החלבון טהורות יכילו 100% חלבון מי גבינה שנחשב לחלבון איכותי שנספג בגוף בקלות ומסייע בכל התהליכים החופפים את מטרות האימון. חלבון מי הגבינה אינו מכיל שומנים ופחמימות, אלא הגוף מקבל מנת חלבון נקייה.

אבקת חלבון אלפא למשל המיוצרת על ידי חברת נוטרי די ספורט הינה תשלובת חלבונים מהירה. למה? משום שהיא מכילה חלבון מי גבינה טהור ומבודד מפחמימות ושומנים יחד עם חלבון איזולט מבודד שעבר סינון ובעל ערך ביולוגי סופר גבוה. שילוב זה של חלבונים מבטיח ספיגה מעולה בגוף וזרימה של חומצות אמינו חיוניות לזרם הדם. 

תשלובת חלבונים: תגלית מרעישה או טרנד חולף?

עדיין אין קביעה חד משמעית, אולם מממצאים חדשים בארה"ב שהגדירו את התשלובות כ"נקניקיות" של שוק החלבונים (בגלל אי הוודאות לגבי הרכיבים), הורידו דרמתית את הביקושים בעולם.

נראה שהחברות בעולם נלחמות בכל דרך אפשרית בירידה בעיקר מכיוון שהתשלובות היו מוצר רווחי מאוד עבורם, גם מכיוון שחומרי הגלם זולים יותר מאשר אלו אשר בחלבונים הטהורים וגם מכיוון שמספר המנות בתערובות החלבונים יותר נמוכה וכך למעשה הצרכן רוכש יותר פעמים

הטענה המרכזית של אלו הטוענים להפסקת שיווק תערובות החלבונים היא שהתשלובות עושות עוול למשתמש מכיוון שהן מחייבות אותו להשתמש בכל סוגי החלבון מבלי שהוא בכלל זקוק לכך, נוצר מצב אבסורדי כך אומרים, שבמקום שנשתמש בחלבון מהיר אחרי האימון, אנו משתמשים בחלבונים איטיים שמעקבים את הספיגה ומפחיתים את יעילות האימון ומצד שני צורכים חלבונים מהירים לפני השינה במקום לצרוך חלבון בעל ספיגה איטית.

עוד על חלבונים אחרי אימון

לטענתם אין תחליף לשימוש בחלבון טהור בשעות היום בשילוב חלבון קזאין בשעות הלילה וכל שילוב כזה אינו נכון ואינו עוזר ואולי אפילו להיפך. אבל את זה ימים יגידו...