הקנאביס הוא צמח בעל איכויות חיוביות רבות אבל במקביל גם שנוי במחלוקת. נכון לתחילת 2016 השימוש בקנאביס ובמוצרים המופקים ממנו אסור בארץ (פרט לחולים במספר מחלות קשות אשר קיבלו רישיון מיוחד ממשרד הבריאות), אולם בחלק ממדינות ארה"ב המאבק למען לגליזציה כבר הצליח וכולם יכולים ליהנות מהיתרונות הרבים של הקנאביס ובפרט מהשמנים המופקים ממנו.

בישראל ישנו מוצר אחד חוקי - שמן המפ (Hemp), כשהמושג המפ, שלעתים נקרא גם קנבוס, מתייחס לסיבים שנמצאים בתוך הגבעול של אחד מזני הקנאביס, ה- Cannabis Sativa.


מעלים פסוריאזיס

אחד השימושים הנפוצים בשמן המפ הוא שיפור ניכר של מראה העור בקרב חולים במחלות עור כרוניות - ובפרט פסוריאזיס. חומצות השומן החיוניות שמכיל ההמפ אפקטיביות גם במקרים של אטופיק דרמטיטיס ונגעי עור נוספים.


שומר על הלב ועל כלי הדם

חומצות השומן הנ"ל, ובפרט האומגה 3 האיכותי שישנה בשמן קנאביס, מפחיתות את רמת הטריגליצרידים בדם, תורמות לאיזון רמות הכולסטרול ומסייעות בהורדת לחץ דם גבוה. כל אלה מהווים נדבך משמעותי בשמירה על הלב ועל כלי הדם ומפחיתים את הסיכון ללקות בשורה ארוכה של מחלות הקשורות לאיברים אלה.


משפר את תפקוד מערכת העצבים ותפקודים מוחיים

שמן המפ, כמו כל שמן קנאביס, מסייע לשמור על מעטפת המיאלין שחיונית לתפקוד מיטבי של מערכת העצבים (המיאלין עוטף את האקסונים ומאפשר הולכה מהירה יותר של אותות עצביים בתוך המערכת).

באופן דומה תורם השמן להעצמת תפקודים מוחיים, בעיקר בזכות היחס בין אומגה 3 לאומגה 6 (בין 1 ל-3 לבין 1 ל-4, יחס שנחשב אופטימלי במיוחד). בפרט מסייע זמן המפ להתפתחות מוצלחת של התפקודים הקוגניטיביים אצל ילדים, וכן הוא מסייע לטיפולים בהפרעות קשב וריכוז, בהיפראקטיביות ובהפרעות התנהגות אחרות.

 

אולי גם יעניין אתכם- שמן אורגנו


מקל על PMS ותופעות גיל המעבר

בין השאר מכיל שמן המפ חומצת שומן הנקראת גמא לינולאיק, אשר מפחיתה את עוצמת הסימפטומים הנלווים ל-PMS (תסמונת קדם וסתית) ולגיל המעבר (מנופאוזה).


מפוגג כאבים

אמנם כמות ה-THC בשמן המפ, בניגוד לשמן קנאביס, הינה נמוכה למדי, אולם גם כך הוא מסייע לפוגג כאבים ובפרט כאלה כרוניים.


מפחית מתח והפרעות שינה

שימוש חשוב נוסף בשמן המפ הוא כדי להקל על מי שסובל מחרדות, מתחים וכן הפרעות שינה (שאחת הסיבות העיקריות להן היא מתח וחרדה). מי שאחראי לכך הוא ה-THC שבשמן, שמעניק שינה איכותית ועמוקה יותר (ואשר תורמת רבות לבריאות הגוף באופן כללי).


האם כל שמן קנאביס מתאים למלחמה בסרטן?

שמן קנאביס מפורסם במיוחד נקרא שמן ריק סימפסון (RSO) ומיוחסות לו יכולות למגר סוגי סרטן שונים, כולל כאלה אגרסיביים וקטלניים במיוחד. בארץ נאסר השימוש בשמן זה או הכנתו, עקב רמת THC גבוהה. שמן ההמפ - שהפך חוקי בשנת 2004 לאחר שמשרד הבריאות קבע כי הוא אינו סם מסוכן - מכיל רמה נמוכה יותר של THC ובאופן כללי יעילותו כנגד סרטן אינה ידועה.

חולי סרטן שרוצים להשתמש בשמן קנאביס אפקטיבי יותר עבורם זקוקים לרישיון מטעם משרד הבריאות.