השורש הצהוב-כתום שכולנו מכירים, שנמצא גם על מדף התבלינים שלנו במטבח, טומן בחובו כמה סגולות שיכולות לגרום לגופנו רק טוב. מתבלין הכורכום עצמו קשה למצות את כל הסגולות באופן מרוכז ויעיל, אבל יש דרך אחרת שבה תוכלו לקבל את כל הטוב הזה ובקלות

הכורכום הוא צמח ממשפחת הזנגביליים, ובצורתו הטבעית הוא שורש בעל צבע צהוב-כתום בוהק וריח חריף וייחודי. משורש הכורכום מופק התבלין המוכר בצורת אבקה, שהגיע אלינו מארצות המזרח ותפס מקום של כבוד במטבח הישראלי. הוא צובע את האוכל בגוון זהוב ומעניק לו טעם עדין אך מורגש, ולכן משתמשים בו במאכלים רבים. 

 

חוץ מאשר היותו תבלין חשוב ביותר במטבח שלנו, וכזה שאחראי על מטעמים רבים, לכורכום יש לא מעט סגולות בריאותיות ויתרונות הנובעים מהחומר הפעיל שבו – הכורכומין. 

יתרונותיו של שורש הכורכום הם רבים, ובהם:

  • נוגד דלקות טבעי.
  • מכיל קבוצה ייחודית של קבוצות הנקראת כורכומינואידים.
  • מעכב התפתחות של מחלות קשות.
  • מסייע במניעת היווצרות של קרישי דם, הגורמים להתקף לב.
  • מסייע לעיכול קל.

כורכום בעולם

הכורכום שאנו מכירים היום בארץ החל את דרכו לפני אלפי שנים, בתרבויות המזרח הרחוק. ההודים והסינים מכירים בתכונות היעילות ובסגולות שיש בצמח הכתום הזה, וחוץ מהשימוש הנפוץ בו בשלל תבשילים מסורתיים, הוא משמש כבר אלפי שנים בתרבויות הללו לריפוי מחלות. יתרה מזאת, התבלין הזה נחשב לאחד החשובים והנפוצים בעולם, והוא נצרך מדי יום על-ידי יותר משליש מאוכלוסיית העולם. 

השפעות הכורכום על הגוף לפי ההודים

ההודים משלבים את הכורכום עם דבש עבור שימוש חיצוני, כדי לטפל בפצעים ובמוגלות ולחטא אותם. וזאת, משום שהכורכום יעיל במניעת דלקות. בנוסף, משום שהוא מגביר תיאבון לחלשים ולאנמים וממריץ את פעילות הכבד, הוא ניתן גם כאמצעי טיפול פנימי במערכת העיכול. החומר הפעיל, הכורכומין, מסייע בסילוק ליחה, מרפא סינוסיטיס ומקל על מערכת הנשימה באנשים אסתמטיים. 

השימוש ברפואה ההודית לא מסתיים כאן – הם מטפלים באמצעותו במחלות עור שונות, בבעיות של המחזור החודשי אצל נשים וכן במחלת הסוכרת, שכן הכורכומין יכול לאזן את רמת הסוכר בגוף.  

השפעותיו של הכורכום על הגוף על פי הסינים

לפי הרפואה הסינית המסורתית (שגם במערב נוטים להשתמש בה כיום), כורכום מניע דם וצ׳י (אנרגיית החיים), שעל פי הסינים, נכללת כחלק משמעותי מתפקודו של הכבד. לצד סין, הכורכום משמש לריפוי גם בווייטנאם, קוריאה, יפן ועוד. 

הכורכום זכה לכמות יוצאת דופן של פרסומים מדעיים. מחקרים רבים ברחבי העולם, מראים כי הוא צמח אשר מונע מחלות מסוגים שונים, וזאת משום שהוא עשיר ברכיבים אנטי-אוקסידנטיים.

הכורכום משמש כנוגד דלקות טבעי שנים רבות. לפני שגילו את סגולותיו נהגו להשתמש בו באזורים טרופיים חמים כגון הודו, סין ואינדונזיה בכדי לשמר את טריותו של המזון. הוא משפר את היכולת לשמר את המזון בצורה טבעית, משום שהוא נוגד חמצון ואנטי מיקרוביאלי (פעיל נגד פולשים).

אילו עוד סגולות יש לצמח המרפא הכתום?

לחומר הפעיל שבשורש הכתום הזה, יש לא מעט סגולות בריאותיות נוספות אשר מתפקדות כמניעה של מחלות וליקויים שונים:

  • עיכוב אלצהיימר – מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה גילה כי בקרב עכברים שקיבלו כורכום, התפתחות האלצהיימר היתה איטית יותר ביחס לעכברים שלא קיבלו את הצמח הצהוב. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא שהכורכומין, החלק הפעיל בכורכום, מעכב את ההצטברות של משקעים הנוצרים בגלל חלבון שנקרא עמילואיד B, ובכך מגן על תאי המוח ובאופן כללי משפר את הזיכרון גם אצל אנשים בריאים.
  • מניעת הזדקנות מואצת – הכורכומין הוא גם נוגד חמצון רב עוצמה, אפילו יותר מוויטמין E, שנחשב לאחד הלוחמים הקשוחים ביותר ברדיקלים החופשיים שמאיצים את הזדקנות התאים בגופנו, ובאופן כללי מחוללים נזקים רבים. הכורכום מצליח אפילו לנטרל את אחד הרדיקלים החופשיים הכי הרסניים, ההידרוקסיד.
  • הפחתת הסיכון ללקות בהתקף לב ושבץ מוחי – אחד מגורמי הסיכון העיקריים להתרחשותם של התקפי לב הוא היווצרות קרישי דם. קרישי דם הם גם גורם סיכון משמעותי להתרחשות שבץ מוחי. אינדיקציה מובהקת לסיכוי של אדם מסוים ללקות בהתקף לב או בשבץ מוחי (שביחד, אגב, אחראיות ליותר ממחצית מקרי המוות של קשישים, וגם מי שמצליח לשרוד עדיין סובל מאיכות חיים נמוכה משמעותית) היא רמת חלבון בשם פיברינוגן (Fibrinogen), שעולה באופן טבעי ככל שאנחנו מתבגרים ומזדקנים. הכורכום מצליח להצניח את רמת הפיברוניגן, ובכך מפחית את הסיכון להתקפי לב ושבצים מוחיים.
  • אפקטיבי נגד קוליטיס – מחקר שנערך כאן בארץ, בביה"ח שיבא תל השומר, גילה כי לצמח הכורכום יכולת לסייע לטפל בקוליטיס – דלקת כרונית של המעי הגס (בדומה לקרוהן, שהיא דלקת כרונית של המעי הדק). מדובר במחלה ששכיחותה מגיעה לעד אחד ל-70,000 באוכלוסיות מסוימות ותוקפת בעיקר צעירים בגילאי 15-30 וקשישים בני 60-80.
  • אנטי-דלקתי – למעשה הכורכומין הוא אנטי דלקתי באופן כללי, ומסייע לטיפול במגוון רחב של דלקות כולל דלקות מפרקים. הדרך שבה נלחם הכורכומין בדלקות היא באמצעות עיכוב ייצור COX-2 - פרוסטגלנדינים רעים שמחוללים את הדלקת - וזאת מבלי לפגוע ביכולתו של הגוף לייצר פרוסטגלנדינים טובים שנקראים COX-1 ושומרים על הציפוי הפנימי של הקיבה (בזמן שתרופות אנטי דלקתיות רבות פוגעות בשני סוגי הפרוסטגלנדינים ועל כן שימוש בהן עלול להוביל לכיבי קיבה או דימומים במעיים).

כורכומין טבעי | טבע בריא

כורכום והלבנת שיניים

כאמור, הכורכום עשיר בחומר פעיל הקרוי כורכומין, שהוא חומר אנטי-בקטריאלי, אנטי-פטרייתי ואנטיספטי, ולכן הוא יכול לסייע לנו לנקות את השיניים מהצטברויות של מזון, לכלוך וחיידקים. נוגדי החמצון שבכורכומין מסייעים גם הם לנקות את חלל הפה, אך גם לחזק את מערכת החיסון שלנו ולהוות טיפול מונע מהצטברויות של חיידקים ולכלוך בעתיד. נוסף על כך, תבלין הכורכום או שורש הכורכום עצמו הם מעט מחוספסים, כך שבעזרתם תוכלו לשפשף את השיניים, ולנקות מהן את הלכלוכים העקשניים שלא הצלחתם להסביר במברשת השיניים. 

אבל... האם יש בזה גם חסרונות?

למרות הסגולות שיש לכורכום בנוגע לניקיון השיניים ולהבנת השיניים, חשוב לשים לב שיש כמה חסרונות שכדאי להתחשב בהם. ראשית, צחצוח בעזרת כורכום דורש יותר זמן מצחצוח שיניים רגיל, משום שלאחריו שנדרש זמן להסיר את הצבע הצהוב מהשיניים בשטיפה של הרבה מאוד מים. אבל לא רק את השיניים שלנו: כורכום נוטה להכתים כל דבר שהוא נוגע בו, לכן כדאי לנו להקפיד ולצחצח קרוב לכיור, ובכל מקרה לדאוג שהוא יהיה כמה שפחות במגע עם הסביבה שלנו. לבסוף, הכורכום פוגע במברשת השיניים שלנו וצובע אותה בצהוב, כך שכדאי לנו להביא בחשבון שנאלץ להחליף מברשות שיניים לעיתים קרובות.

איך מלבינים שיניים עם כורכום - צעד אחר צעד

אז אם אתם מעוניינים לנקות את השיניים שלכם ביסודיות ואף לסייע להן לקבל גוון לבן ובריא יותר, נסו את המשחה הבאה שאפשר להכין בקלות ובמהירות, עם רכיבים שאפשר למצוא בכל סופרמרקט או חנות:


מצרכים

  • שתי כפיות תבלין כורכום או שורש כורכום
  • כפית סודה לשתייה
  • כפית שמן קוקוס

*היחס נותר דומה (2:1:1).


אופן ההכנה

לערבב את כל הרכיבים יחד היטב, עד שנוצרת לנו משחה. לשים כמות מכובדת של המשחה על מברשת השיניים ולצחצח מספר דקות את השיניים בעדינות. כדאי להיזהר שלא ללכלך את הכיור תוך כדי הצחצוח, משום שלא פשוט להסיר כתמים של כורכום ממשטחים. 

מחיר כורכום טרי

כורכום טרי מחיר ניתן למצוא בסופרמרקטים, בחנויות ירקות אורגניות ובחלק מחנויות הטבע. המחיר של כורכום טרי עומד על כ-15 ₪ בממוצע.

המחיר של תוסף תזונה של כורכומין, החומר הפעיל של כורכום טרי, הוא משתנה, ולרוב עומד על מחיר שבין 90 ₪ ל- 180 ₪ בממוצע. המחיר של התוסף משתנה לפי הרכיבים של המוצר, כמות הכמוסות שמכיל המוצר, האישור של המוצר, המותג, ועוד.

איך אוכלים שורש כורכום טרי?

הכורכום הוא שורש טעים ובריא, אשר כדאי לנו לשלב בתזונה היומיומית שלנו. מאבקת התבלין של שורש כורכום, ניתן להכין תבשילים נפלאים, מאכלים מסורתיים, חליטות תה ואף שייקים למיניהם:

מתכון לשייק כורכום

הינה רעיון לשייק כורכום מפנק, כתום ובריא, שתוכלו להכין בקלות במטבח הביתי שלכם. כמובן שאפשר לשחק עם המרכיבים, ולהוסיף פרי או ירק שאתם אוהבים במיוחד, ושיכולים לשדרג לכם את השייק. 


מצרכים

  • כוס אחת של אננס/תפוז/לימון קפוא
  • כוס אחת של מנגו/קיווי/תות קפוא
  • כוס של מים קרים (אפשר להמיר בקרם קוקוס חלק מהכמות ולהכין שייק על בסיס קרם קוקוס)
  • כפית של ג'ינג'ר כתוש
  • כפית כורכום 
  • ניתן להוסיף לשייק אגוזי קשיו, תרד, סלרי, תפוחים, מלון, תמר ועוד.


אופן ההכנה

נכניס את כל הרכיבים לבלנדר ונטחן אותם, עד לקבלת שייק במרקם חלק והוא מוכן.

חליטת כורכומין | טבע בריא

מתכון לחליטת שורש כורכום

חליטת שורש כורכום נחשבה לבריאה עוד מימי קדם: היא מסייעת לנקות את מערכת העיכול שלנו, את הריאות שלנו ואף את מחזור הדם שלנו ממזיקים, שומנים או הצטברויות של רעלים.


מצרכים

  • ליטר מים
  • 400 גר' בצל
  • 2 כפות יפות של אבקת כורכום (עדיף אבקה של תוסף תזונה של כורכומין או של שורש הכורכום, לא התבלין)
  • 400 גר' דבש
  • 2 שיני שום
  • שורש ג'ינג'ר בגודל אגודל


אופן ההכנה

  • נחמם את המים בסיר על הגז עד לרתיחה. בינתיים, נקצוץ את הג'ינג'ר, השום והבצל ונוסיף אותם לסיר.
  • כאשר התערובת מגיעה לנקודת רתיחה, נוסיף את הכורכום וננמיך את האש.
  • נאפשר לסיר לרתוח, עד שנותרת בו חצי מכמות הנוזל.
  • נוסיף את הדבש ונמשיך לערבב לעוד מספר דקות.
  • נכבה את האש ונסנן את הנוזל. כדאי למעוך את הבצל והג'ינג'ר, כדי לספוח מהם נוזלים נוספים.
  • נמתין עד שהתערובת תגיע לטמפרטורת החדר ולאחר מכן נשים אותה במקרר.

*ניתן לשתות את התערובת קרה או חמה. אפשר גם להוסיף שתי כפות של התערובת לתה ירוק או חליטת תה ולשתות.

*מומלץ לשתות שתי כפות של התערובת פעמיים ביום, בבוקר ובערב, שעתיים לאחר הארוחה.

תמצית כורכום

תמצית כורכום עצמה, הכורכומין, מרכיבה בין 3% ל-6% בממוצע של כורכום. משום שמחקרים אימתו כי תמצית כורכום אכן מעניקה שלל הטבות לגופנו, החליטו המומחים לייצר תוספי תזונה של כורכומין.

תוספי תזונה של כורכומין מכילים תמצית כורכום, יחד עם רכיבים נוספים, שכל מטרתם היא לסייע לכורכומין להיספג בצורה היעילה ביותר. אחד הרכיבים הללו הוא פפרין, החומר הפעיל של הפלפל השחור.


הכורכום בפני עצמו הוא שורש בעל איכויות בריאותיות גבוהות, אך אם אנו רוצים לראות תוצאות ושינוי באורח החיים שלנו – אפשר לנסות לשלב בתזונה היומית תוספי תזונה של כורכומין.

כיום יש מגוון מוצרי כורכום המכילים את החומר הפעיל – הכורכומין. רוב המוצרים מגיעים בצורה של קפליות או קפסולות כורכום לבליעה, ויש גם כורכומין בנוזל, כשלמעשה מדובר במיצוי מרוכז של החומר המתאים במיוחד לאנשים שמתקשים בבליעת כדורים. 

כפי שניתן לראות, יש מגוון רחב מאוד של מוצרים וחברות בשוק תוספי התזונה – ובתוספי כורכומין בפרט. ההבדלים בין המוצרים לא מסתיימים בבחירה בין נוזל לבין כמוסות, וחשוב לשים לב לפרטים נוספים כמו למשל הרכיבים שבמוצר (כפי שציינו, יש מרכיבים שמסייעים לספיגה של החומר), ריכוז הכורכומין, וכן החברה שממנה אתם רוכשים את המוצר. כשזה נוגע בכורכומין, אין ספק כי כורכומין Terra הוא אחד המומלצים – הוא עומד בתקנים ומכיל כמות יפה של כורכומין טהור (והוא, אגב, מתאים גם לטבעונים). 

לסיכום 

אין ספק שבכורכום, ובפרט בכורכומין, יש שלל תכונות פלאיות שיכולות להועיל לגוף שלנו בדרכים טובות ולמנוע מחלות וליקויים שונים. את זה הבינו כבר לפני אלפי שנים בתרבויות רחוקות, וממשיכים ללמוד על כך גם כיום, בעולם המערבי, באמצעות מחקרים וניסויים. 

להזמנה של כורכום וכורכומין במבצע לחצו כאן >>