המאמר באדיבות Nutri-D Sport

מאת : אורי שפרכר- מאמן כושר

 

כל אחד מאתנו כאשר נרשם לראשונה למכון כושר זוכר את תהליך בניית תוכנית האימון הראשונית , מדובר בתוכנית בסיסית המשלבת מגוון תרגילים פשוטים יחסית העובדים על כל חלקי הגוף ומרגילים את המתאמן לעבודה בחדר הכושר . לאחר סדר גודל של כחודש ( תלוי במתאמן) , עוברים לשלב הבא ולתוכנית אימון חדשה. השאלה שנשאלת ע"י רבים איזו תוכנית עדיפה?

 

איזו תוכנית אימון עדיפה?

 

ראשית רצוי לזכור שתוכניות אימונים הם דבר אישי לכל אחד ואחד.  לכל אחד תיתכן מטרה ולכן  תוכנית ששתתאים לצרכיו , בין אם מדובר בהנאה מהאימון ובין אם מדובר בפיתוח חלק מסויים בגוף . גם מספר הפעמים שהמתאמן מגיע למכון בשבוע  משתנה בין מתאמן למתאמן. תדירות גבוהה של אימונים מאפשרת לרוב גיוון  גדול יותר בתוכנית האימון .

תוכנית האימון הקלאסית ביותר מיועדת לרוב למתאמנים המגיעים 3-4 פעמים בשבוע ורוצים  להראות טוב יותר ולעשות ספורט . התוכנית נקראת AB  או ABC  ובעצם מפצלת את הגוף לכמה אזורים בכדי להגדיר מה יכלול האימון – ( לדוגמא – חזה+יד קדמית + רגליים , גב +יד אחורית + כתפיים) .  כשמדובר בתוכנית כזו או דומה ,( גם אם מדובר בפיצול הגוף לשלושה אימונים שונים ) רצוי להקפיד על מנוחה נכונה בימים בהם לא מגיעים .בנוסף חשוב להקפיד על השקעה שווה בין כל חלקי הגוף ולא להזניח שרירים משמעותיים כמו הרגליים .

 

 

תוכנית אימון למתקדמים

 

למתאמנים מתקדמים יותר הפוקדים את המכון כ5-6 פעמים בשבוע ניתנת אפשרות להפוך כל אימון לעבודה על שריר אחד ( אימון לרגליים, אימון לגב וכן הלאה ) . בתוכנית זו ניתן להעמיס על השרירים עומס עולה בכל אימון ולהביא לעליה משמעותית במסת השריר . חלוקת האימון הינה כזו  שהשהשרירים שהמתאמן לא עבד עליהם פעמיים באותו השבוע יהיו בתחילת השבוע שאחרי.

תוכנית נוספת שיכולה להיעשות ע"י מתאמנים מנוסים אשר אינם מספיקים להגיע יותר מפעם פעמיים בשבוע לחדר הכושר  מסיבות שונות . במצב כזה, רצוי להפיק את המירב מהאימונים שכן מבצעים, ליצור אימון איכותי שמפעיל קבוצות שרירים רבות בכל אימון . מתאמנים שנאלצים לבחור את תוכנית האימון הזו , יבצעו תרגילים מורכבים ואיכותיים שמערבים מספר קבוצות שרירים. תרגילי כמו סקווט , דדליפט , מתח , שכיבות שמיכה ומקבילים הם דוגמאות לתרגילים איכותיים בתוכנית אימון שכזו . סביר  השיפור יהיה מעט איטי יותר ממתאמנים המגיעים בתדירות יותר גדולה ,  אך עדיין ניתן לשמר את היכולת הגופנית ולשפרה .

 

לסיכום, מגוון האפשרויות במכון הוא גדול, כל מתאמן צריך להתאים לעצמו תוכנית אישית על פי מספר הפעמים שהוא יכול להתאמן, על פי התרגילים שהוא מסוגל לבצע ועל פי מטרותיו