ביטחון עצמי נמוך משפיע על הרבה דברים בחיים שלנו. פעולות שלאחרים נראות פשוטות כמו לפעמים להיות אסרטיבי ולומראת המיל לא הן מאוד קשות לאלו מאיתנו בעלי הבטחון העצמי הנמוך. דוגמא נוספת לדבר אשר נובע מבטחון עצמי נמוך הוא ביישנות וחוסר היכולת לפתח שיחה עם קולגה ואפילו עם בחור או בחורה בפאב.

 

אנשי מקצוע רבים כמו פסיכולוגים ומאמנים טוענים כי אנשים בעלי בטחון עצמי הם אלו שבדרך כלל הולכים אחרי המטרות שלהם עד הסוף, משיגים את היעדים שהציבו לעצמם, בין אם זה בהיבט המקצועי, כמו קידום בעבודה, או הקמת סטראט אפ, השגת משרה ניהולית וכדומה, ובין אם במישור האישי כמו השגת בן או בת הזוג אחריהם אנו מחזרים כבר תקופה ארוכה וכן הלאה.

 

העובדה אם אצל אדם קיים בטחון עצמי או לא קיים בטחון עצמי ניכרת בהרבה היבטים עוד לפני שבכלל שוחחנו עם אותו אדם כמו למשל צורת ההתנהגות שלו. אם אנחנו רואים אדם אשר מתנהג בחוסר נוחות בחברה, מנסה שלא ליצור קשר עם אחרים, נראה סגור ומחפש להיות בתוך עצמו זהו סממן מרכזי לחוסר בטחון עצמי. לעומת זאת, אדם בעל בטחון עצמי, יחפש להתחיל ולנהל שיחה במקום חדש, ינסה להתרועע עם אנשים ולהתערבב בשיחה על ידי דיבור על נושאים רלוונטיים ומציאת נושאי שיחה משותפים. בנוסף צורת הלבוש של אדם גם כן יכולה לומר הרבה מאוד על הבטחון העצמי שלו. אם אדם מסוים מתלבש בצורה מסוגננת ואופנתית אשר מתאימה למידות שלו זהו סימן לביטחון עצמי בנוגע להופעה, כאשר אדם עם חוסר בטחון עצמי לעיתים ילבש בגדים אשר לא תואמים את מידותיו ולא מחמיאים למידות גופו. חשוב לציין כי חוסר בטחון עצמי הוא אינו מחלה חשוכת מרפא וכמעט כל נדבך באישיות שלנו ניתן לעבוד עליו, לטפל בו ולחזק אותו.

 

שיטות לשיפור הבטחון העצמי

שיפור הבטחון העצמי נעשה במספר שיטות, כאשר בין השיטות לשיפור בטחון עצמי נוכל למצוא סדנאות אשר במהלכן נחווה טיפול קבוצתי בדרך לשיפור הבטחון העצמי, ישנם מאמנים, או כמו שאנחנו נוהגים לקרוא להם קואוצ'רים, אשר יעבדו איתכם במסגרת אישית של אחד כל אחד על בעיית החוסר בטחון עצמי ויציידו אתכם בכלים אשר יתאימו לכם לשיפור הבטחון העצמי. לכל שיטה כאמור יש את היתרונות והחסרונות שלה, כאשר הסדנא הקבוצתית הינה טיפול פחות יקר אשר במהלכו נהיה מוקפים בעוד מספר מצומצם של אנשים עימם יש לנו מחנה משותף, דבר שאולי יעזור לנו להפתח ולהיות חלק מתהליך שיפור הבטחון העצמי שלנו. לעומת זאת,ישנם אנשים מסוימים שתהליך קבוצתי עלול להפריע להתקדמות שלהם. מאידך טיפול אישי יכול בדיוק לגעת באותן נקודות שיעזרו לנו להשתפר בדיוק במקום שבו יש לעבוד עליו, תודות להיותו של הטיפול יותר ממוקד לנו ומתאים לנו מבחינה אישית. אך כמובן שטיפול אישי עלול להיות יותר יקר במידה ויתארך למספר רב של מפגשים.

 

שיטות נוספות לשיפור הבטחון העצמי

פרט לשתי השיטות שהזכרנו, של טיפול קבוצתי וטיפול אישי על ידי מאמנים או פסיכולוגים קיימות שיטות נוספות. עם צמיחתה וגדילתה של רשת האינטרנט אנו עדים לכך שאנשים רוכשים קורסים אינטרנטיים בנושאים שונים, חלק מאותם נושאים בהם ניתן למצוא קורסים אינטרנטיים הוא שיפור הבטחון העצמי. באותם קורסים אינטרנטיים ניתן למצוא סרטונים, מאמרים וטקסטים שונים אשר יכולים לעזור בשיפור הבטחון העצמי. אותם קורסים יכולים להיות מאוד מועילים לאנשים מסויימים, במיוחד כאלה שלא חושבים שיהיה להם קל להפתח לקבוצה או למטפל יחיד ומעדיפים לקבל הדרכה ממוחשבת.

החסרון היחיד במקרים כאלה הוא שלא תמיד אנו יודעים מי עומד מאחורי הקורס ומהי הכשרתו המקצועית ויכול להיות שהתכנים שאותם מוכרים לנו אינם מדעיים או מוכחים ואולי לא יעזרו לנו לשיפור הבטחון העצמי בטווח הארוך, אלא רק ישמשו לנו בתור פלסטר לבעיה רגעית. לכן, חשוב תמיד לברר מי עומד מאחורי אותם קורסים לפני שאנחנו רוכשים אותם ומתמסרים אליהם. בנוסף לאותם קורסים נוכל למצוא ברחבי רשת האינטרנט מספר רב של סרטונים עם הרצאות של כיצד נוכל לשפר את הבטחון העצמי, במיוחד ב-YOUTUBE  וב- TED, לצד מאמרים רבים שנכתבו על ידי אנשי מקצוע בתחום, בהחלט יכולים לספק לנו פתרון מספק לעניין.

 

מספר טיפים לשיפור הבטחון העצמי

לפני סיום, החלטנו לתת לכם מספר טיפים משלנו על כיצד לשפר את הבטחון העצמי.

1)     דברו אל המראה ייתכן וזה נשמע לכם כמו קלישאה אך דיבור אל המראה בהחלט יכול לעזור לכם, במיוחד כאשר אתם צריכים לשאת דברים אל מול מספר אנשים בעבודה או אפילו אם אתם רוצים להתחיל שיחה עם בחור או בחורה בפאב. כאשר אתם עוברים על הטקסט של הדברים שאתם צריכים להגיד בישיבה החודשית או שיחת הפתיחה שלכם בפאב מראש מול המראה, יש לכם מקום לשינויים ושיפורים וכאשר אתם מגיעים לרגע האמת בו תצטרכו לשאת את הדברים או לגשת אל הבחור או הבחורה הדברים ישמעו לכם מוכרים ואתם תשחו בשיחה.

2)     השלימו עם מי שאתם - הדבר אולי החשוב והמרכזי בתהליך שיפור הבטחון העצמי הוא להגיד לעצמכם בכל יום שאתם פשוט לא בעלי בטחון עצמי נמוך ולהפסיק לחשוב שאתם כאלו. הדבר הראשון בדרך לשיפור הבטחון העצמי הוא ההרגשה הפנימית שלכם עם עצמכם, וברגע שלא תחשבו שאתם כאלו זה יהיה צעד משמעותי בדרך לשיפור הבטחון העצמי. על מנת להשיג את זה עליכם להסתובב כמה שיותר בחברת אנשים שבה אתם מרגישים בנוח ומעצימים את תחושת הבטחון העצמי שלכם. על הדרך כדאי להפתר מאנשים שליליים שגורמים לכם להרגיש שלא בנוח או מאידך להעמיד אותם במקום.

3)     גרמו לאנשים חדשים שאתם מכירים לחשוב עליכם דברים חיוביים הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להציג את עצמכם באור חיובי ולא לדבר על תכונות שליליות כמו העובדה שאתם ביישנים או לא אסרטיביים, בחרו לספר לאותם אנשים על התכונות הטובות שלכם וכתוצאה מכך הם גם יסתכלו עליכם באופן חיובי.

4)     היו אמיצים קחו החלטה על שינוי אמיץ או תהליך חדש שאתם רוצים לעבור או להניע בעקבות השינוי הגדול שלכם. זה יכול להיות התנעת תהליך במקום העבודה שלכם וזה יכול להיות ללכת לבר ולהתחיל עם הבחור או הבחורה הראשונה שאתם פוגשים על הבר. ברגע שתראו שאתם מסוגלים לעשות משהו שלא חשבתם שתצליחו לעשות בעבר, זה יעצים את התחושות שאתם מרגישים כלפי פנים.

5)     שפרו את התדמית העצמית שלכם שיפור התדמית שלנו יכולה להעשות גם על ידי שיפור ההופעה החיצונית שלנו כמו למשל רכישת בגדים חדשים ואופנתיים למלתחה שלנו או תספורת חדשה ואפילו ירידה במשקל. במקרים רבים שיפור ההופעה החיצונית משפיעה באופן ישיר על התחושות הפנימיות שלנו ואנו עתידים להרגיש שיפור בבטחון העצמי.