סיבולת לב ריאה מהי? וכיצד לשפרה ולחזקה?

בעת ביצוע פעילות אירובית, גופנו עסוק בתהליך הנשימה ופיזור החמצן אותו אנו שואפים והבאתו אל השרירים. תפקידן של הריאות בתהליך הזה הינו להעביר את החמצן למערכת הדם אשר מעבירה אותו לכל התאים בגופנו בעזרתם של העורקים, כאשר הלב הוא זה שאחראי על דחיפת הדם.

מהסבר פיזיולוגי בסיסי כל כך עולות שאלות כמו מהי בכלל סיבולת לב ריאה ואיך לשפר סיבולת לב ריאה?. למעשה, סיבולת לב ריאה היא היכולת של מערכות הגוף השונות - מערכת הנשימה, מערכת הלב, מערכת הדם וכמובן מערכת העצבים לעבוד בסינרגיה בזמן שאנו מבצעים פעילות גופנית עם דגש על פעילות עצימה וממושכת.

ככל שנאמן את סיבולת הלב ריאה שלנו, כך הגוף יוכל לקלוט יותר חמצן בזמן קצר, לנקות את הפסולת המצטברת במערכות הגוף השונות והתאים החוצה ולהזרים כמות מוגברת של דם לעורקים, לתאים בגוף וללב שלנו.

את סיבולת הלב ריאה אנו יכולים לחזק באמצעות ביצוע פעילות אירובית כמו רכיבה על אופניים, שחייה, ריצה, הליכה מהירה/ ג’וגינג ועוד. גם באמצעות ביצוע פעילות גופנית על דופק גבוה בחוגים ופעילויות שונות המהוות עבור רבים מאיתנו סוג של תחביב לאורך זמן כמו קיקבוקסינג, ספינינג, ריקוד, שיעור אירובי בתנועה, משחקי כדור למינהם ועוד ניתן לשפר את הסיבולת.

אם אתם מרגישים שאתם וכמובן הגוף שלכם מסוגלים לעמוד בפעילות מאומצת לאורך זמן בלי להתאמץ יותר מדי, כנראה שהכושר הגופני שלכם טוב ושריר הלב חזק ומאומן, ובכל זאת, שווה להשקיע בביצוע תרגילים שיגרו את המערכות השונות ויעלו את קצב פעימות הלב.

ביצוע 3 סטים של תרגילי כוח (בין 10-15 חזרות) זה אחר זה בין 2-3 בשבוע עם מנוחה של 10 שניות בין סט לסט, מבלי לוותר על הפעילות האירובית הרגילה שאתם מבצעים, ישפרו משמעותית את סיבולת הלב ריאה שלכם וישפרו את ההישגים שלכם באימון האירובי עצמו ואף יחזקו את השרירים וכך יפחיתו משמעותית את הסיכוי לפציעות ספורט.

תרגילים כמו ניתורי פיסוק, סקווט בשילוב קפיצה וירידה לשכיבת שמיכה, ניתורי צד, קפיצות בחבל, עלייה במדרגות ועוד הם תרגילים מצוינים לשיפור סיבולת לב ריאה, רק יש לשים לב שאתם עושים אותם נכון ובצורה מדויקת, לאט, תוך כדי נשימות עמוקות עם התרגיל.

ריצה על ההליכון

היתרונות שבפיתוח סיבולת לב ריאה חזקה

ראשית ככל שהסיבולת שלנו מפותחת יותר, כך נוכל להתמיד במאמץ לאורך זמן כי הגוף יהיה מסוגל לקלוט כמות גדולה יותר של חמצן ולהעביר אותו כאמור לכלי הדם בזמן מאמץ. שנית, סיבולת לב ריאה מסייעת בחיזוק שריר הלב, תורמת לתהליך הירידה במשקל ולשריפת השומנים בגוף.

הקשר בין סיבולת לב ריאה לבין טווחי הדופק

מאוד חשוב להתאים את סוג האימון למטרה שלנו ולעבוד על פי טווח הדופק באחוזים. אם למשל המטרה שלנו היא לשרוף שומן תוך כדי אימון אירובי עלינו לעבוד על בין 55%-65% מהדופק המירבי. לעומת זאת אם ברצוננו לשפר את הכושר ולפתח סיבולת לב ריאה עלינו לבצע פעילות גופנית בטווח שנע בין 75%-90% מהדופק המירבי.

מכאן עולה השאלה - איך בודקים דופק מירבי או דופק מטרה?. הדופק המירבי שלנו תלוי בגיל שלנו ואת הבדיקה ניתן לעשות או באמצעות בדיקת מאמץ במעבדה מיוחדת או על ידי שימוש בנוסחא מתמטית קבועה: לחישוב דופק מירבי לגברים נציב 220 מינוס הגיל ולנשים 226 מינוס הגיל.

מאוד חשוב להבין שאין סיבה להגיע באימון לדופק המירבי שכן במצב זה הגוף נמצא בסטרס מוגבר, אלא כאמור לשים לב לאחוזים לפי מטרת האימון וכמובן לפי מצבנו הרפואי. בעוד עבודה בטווחי דופק נמוכים מתאימה לספורטאים בתחילת דרכם ו/או אנשים מבוגרים הסובלים מעודף משקל, עבודה בטווחי דופק גבוהים מתאימה לספורטאים מנוסים.