משלוח חינם תמיד בכל הזמנה  |     עסקה בטוחה: התחרטת? תחזיר!

התחברות למועדון VIP

מייל:

סיסמא:

שכחתי סיסמא
לא VIP? לחץ להצטרפות בחינם!
סל הקניות שלי ערוך סה"כ: 0   ₪ לקופה
 
 

חדשות ומבצעים

כתבות

ספרו עלינו

מהו חלבון

 

חלבון - אחד משלושת אבות המזון הנחוצים לתפקודים שונים בגופנו.

 

מה זה חלבון?

למעשה, כמעט כל איבר בגוף שלנו מורכב מחלבון  זה או אחר והקוד הגנטי הוא זה שקובע איך ייראה החלבון ובאיזה מקום יהיה ומאיזו תרכובת של חומצות אמינו יצור החלבון את העור, השרירים, הרקמות, האנזימים שמפעילים את גופנו ואת המערכת החיסונית המגנה על גופנו מפני מחלות וזיהומים.

 

כל החלבונים בנויים מאבני הבניין המכונים גם חומצות אמינו. יש 22 חומצות אמינו כאשר 8 מהן מכונות חומצות אמינו חיוניות אותן הגוף לא מסוגל לייצר ולאגור בעצמו ולכן אנו מקבלים אותן מהמזון שאנו אוכלים.

 

תפקידיהם של החלבונים בגוף האדם:

1.        בונים תאים ורקמות ואחראיים על גמישות התא

2.        בונים שרירים

3.        מסייעים בהעברת חומרים כמו מזונות וחמצן לתוך ומחוץ לתאים

4.        משמשים כנוגדנים במערכת החיסונית

5.        יש הורמונים שהם בעצם חלבונים ומעבירים את המסרים בין התאים

 

מחסור בחלבון - למה הוא גורם?

מחסור ממושך בחלבון עלול לגרום לפגיעה בתהליך ההתפתחות והגדילה אצל ילדים ובני נוער, עלול לפגום בשיקום של רקמות ושרירים, להוביל לירידה בטמפרטורה של הגוף, להזיק למערכת החיסונית שלנו ולהחליש אותה, לגרום לגוף לפתח עמידות להורמון האינסולין האחראי על החדרת הסוכר אל תוך התאים, לפגוע במראה וגמישות העור, לעייפות, לנשירה של שיער ועוד.

 

יותר מדי חלבון - למה הוא גורם?

עודף בחלבונים עלול לגרום למערכת החיסונית להיות רגישה יתר על המידה, לפגוע בצפיפות העצמות ובתפקודי כבד או כליות.

 

כמה חלבון הגוף צריך?

אנשים רבים מעמיסים כמות גדולה של חלבונים ולכן חשוב לדעת כמה חלבון הגוף שלנו צריך בהתאם למשקל גופנו ובהתאם לעצימות הפעילות הגופנית שאנו מבצעים. הכמות המומלצת עבור אדם רגיל שלא מתאמן בעצימות גבוהה נעה בין 0.6-0.8 גרם חלבון על כל קילוגרם ממשקל גופנו כאשר הכמות המומלצת עבור אדם שמתאמן לעתים קרובות ובעצימות גבוהה נעה בין 1.6-2 גרם על כל קילוגרם ממשקל גופנו. באופן כללי, הכמות המומלצת של חלבונים אמור להוות בין 15%-20% מהתפריט היומי שלנו. במצבים של פעילות גופנית עצימה וממושכת, כשהגוף נמצא אחרי מחלה או ניתוח ובתקופה של צמיחה או גדילה, הגוף זקוק ליותר חלבון.

 

מזונות עשירים בחלבון

ביצים, דגים, עוף, הודו, בשר, מוצרי חלב וגבינות מכילים כמויות נעות של חלבון. גם קטניות, דגנים ופחמימות כמו חומוס, שיבולת שועל, עדשים, קינואה, כוסמת, שעועית לסוגיה, קוסקוס וסויה מכילים חלבון.

 

חלבון מלא - מהו?

חלבון מלא הוא חלבון המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות. חלבון מלא ניתן לצרוך או ממקורות מהחי כמו ביצה או עוף למשל או בשילוב של דגן עם קטניה כמו למשל עדשים עם אורז, שעועית עם תירס, חומוס עם פיתה ועוד…

 

הנה כמה דוגמאות לכמויות של חלבון בהתאם למזון שאנו צורכים…

גביע קוטג’ למשל מכיל 24 גרם חלבון

ביצה מכילה 7 גרם חלבון

200 גרם של מנת בשר מכילה 30-40 גרם חלבון

כוס חלב סויה מכילה 7 גרם חלבון

150 גרם של טופו מכיל 10 גרם חלבון

 

כנראה לעיל, מזונות שמקורם מהחי מכילים יותר חלבון ממקורות מהצומח אך קיימים מגוון של פתרונות להעשיר את התפריט בחלבון גם עבור מי ששומר ומקפיד על תפריט צמחוני או טבעוני. אצת הספירולינה למשל מכילה כמויות נעות של חלבון.

 

ניתן להוסיף לתפריט היומי שלנו גם תוספי תזונה המכילים כמויות נאות של חלבון כמו למשל חטיפי חלבון, שייק חלבונים רק חשוב לוודא שמדובר במוצרים איכותיים המכילים רכיבים טובים ומזינים.

 

מוצרים הקשורים לכתבה