מחקר בינלאומי מצא לא מזמן כי דיאטת הרזיה יכולה לשמש כנשק יעיל כנגד טרשת עורקים בכלי הדם המובילים למוח. מוסף "זמנים בריאים" של עיתון "ידיעות אחרונות" מבאר וממליץ על מזונות אשר "מנקים" לנו את העורקים.

מאת: ד"ר ברוריה טל.

המחקר מצייר לנו תמונת מצב אופטימית לגבי עוצמתה של תזונה נכונה בניקיון כלי הדם בגוף ובשיקומם לאחר פגיעה. המחקר כלל צוות חוקרים מהמרכז הרפואי סורוקה ומאוניברסיטת בן גוריון אשר עבדו עם חוקרים מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב, לייפציב בגרמניה ואונטריו בקנדה, והוכיח בפעם הראשונה כי דיאטת הרזיה אכן גרמה בהצלחה לנסיגה בטרשת עורקים שהצטברה בכלי הדם המובילים למוח. 

טרשת (או הסתיידות) העורקים היא מחלה לה גורמים מוצקים שומניים אשר מצטברים על דפנות העורקים, גורמים להצרתם ולבסוף להתפתחות דלקת. המחלה, בהדרגה, גורמת לסתימה בכלי הדם עד שהם חסומים לגמרי, מצב הנקרא אוטם. כאשר יש אוטם במוח,  הדבר מכונה שבץ מוחי. כאשר יש אוטם בעורקי הלב, זהו התקף לב.

במהלך המחקר נמצא כי עיבוי עורקי הקרוטיס (נמצאים בצידי הצוואר) המובילים למוח, פחת ב 5% לאחר שנתיים של דיאטה מתוכננת. "ממצאי המחקר מצביעים על כך כי התמדה בדפוסי דיאטה בריאה תורמת לאורך זמן לנסיגת הטרשת." כך אומרת ראש צוות החוקרים, ד"ר איריס שי מאוניברסיטת בן-גוריון.

המחקר כלל 140 משתתפים, כולם עובדי הקריה למחקר גרעיני, ובעלי מדד BMI  (מסת גוף) בסביבות ה 30 – השמנה בינונית. רוב הנחקרים היו ממין זכר ובגיל ממוצע של 51. עוד מהנתונים הראשוניים נמצא כי, אצל משתתפים אשר היו מבוגרים וכבדים יותר, דופן העורק בצווארם היה מעובה יותר וכן היו להם רמות אינסולין וערכי לחץ דם גבוהים יותר.

המשתתפים חולקו באקראי לשלוש קבוצות

הראשונה אכלה מזון דל שומן, השנייה מזון ים-תיכוני והשלישית מזון דל בפחמימות.  לאחר שנתיים, התגלה כי רמת לחץ הדם הסיסטולי של המשתתפים ירדה בעוד רמת הכולסטרול הטוב בדמם (HDL) עלתה, והם ירדו במשקלם.
"הממצאים מעידים כי דיאטה דלה בפחמימות הנצרכת לאורך זמן הינה לא פחות אפקטיבית ובטוחה מדיאטה דלת-שומן או ים-תיכונית כשמדובר בהפחתה במשקל ובתרומה לנסיגת הטרשת מהעורק הראש המוביל למוח", מעיד ד"ר דן שוורצפוקס - ראש המחלקה הרפואית של הקריה למחקר גרעיני בדימונה. 
"ממצאים אלו מאפשרים לרופא או המטפל להציע אלטרנטיבות  כאשר הוא מתכנן טיפול תזונתי להפחתה במשקל."

7 המזונות אשר "מנקים" לנו את העורקים

פיצוחים ואגוזים ללא מלח

אגוזי פקאן, אגוזי מלך, זרעוני חמנייה, בוטנים, שומשום מלא, טחינה משומשום מלא לוז וקשיו, שקדים, זרעוני דלעת, זרעוני צ'יה. כל המזונות הללו מכילים פיטוסטרולים, חומרים שומניים דמויי כולסטרול המפחיתים את רמת ספיגת הכולסטרול במעי. בנוסף לכך הם עשירים בשומנים בלתי רוויים, אשר מפחיתים את הפקת הכולסטרול בכבד. 
כמות מומלצת: כ30 גר' ליום.

שמן זית כתית מעולה מכבישה קרה 

השמן מכיל חומצות שומן מסוג אומגה 9 המעודדות את עליית הכולסטרול הטוב
(HDL)  וכן גם חומרים נוגדי חמצון המפחיתים מן הנזק שגורם הכולסטרול הרע (LDL) 
כמות מומלצת: 2 כפות ביום.

ניקוי עורקים

שמן צמחי טבעי

שמן סויה, שמן תירס, שמן קנולה, שמן חמניות. שמנים המכילים רמות גבוהות של שומנים בלתי רווים אשר מפחיתים את הייצור של כולסטרול רע, כמו גם פיטוסטורלים אשר מונעים חלקית את ספיגת הכולסטרול במעי. אנו ממליצים להשתמש בהם בבישול ובאפיה במקום לעשות שימוש בחמאה או מרגרינה. 

קטניות

שעועית יבשה, אפונה, סויה, חומוס, מאש, עדשים. הקטניות מכילות סיבים תזונתיים רבים, בעיקר מסוג גואר גאם, אשר נקשרים לכולסטרול הנמצא במעי ומפחיתים את רמת ספיגתו בדם.
כמות מומלצת: חצי כוס (לאחר בישול) ליום או 80 ג' טופו או 2 כפות סלט חומוס.

דגנים מלאים 

הגרסה המלאה של שיבולת שועל, שיפון, אורז, פתיתים, תירס, כוסמת, קוסקוס, דוחן, קינואה, פסטה, לחם, כוסמין. כל אלו מכילים פיטוסטרולים, סיבים תזונתיים  וחומרים נוגדי חמצון. 
כמות מומלצת: מומלץ לצרוך בכל ארוחה דגנים מלאים מבושלים או לחם מלא.

פירות וירקות

מכל הגדלים, סוגים וצבעים. פירות וירקות מכילים סיבים תזונתיים, בעיקר מסוג הפקטינים, אשר נקשרים לכולסטרול הנמצא במעי ומפחיתים את רמת ספיגתו בדם. בנוסף לכך הם גם מכילים חומרים נוגדי חמצון.
כמות מומלצת: 3 פירות  ו5 ירקות ליום. 

דגים

בעיקר דגי בריכה כמו באס, בורי, לברק, פורל, וכן סלמון. בדגים אפשר למצוא רמות גבוהות של חומצות שומן אומגה 3, להן השפעה הנוגדת את הדלקת התוקפנית בדופן כלי הדם וגם מפחיתות את כמות השומנים
הנוצרים בדם, בעיקר טריגליצרידים.  

כמות מומלצת: 3 מנות לשבוע, במקום המנה הבשרית בתפריט. 

בנוסף, ניתן לצרוך כמה מזונות על אשר יסייעו לכם בהשגת מטרה זו.


טיפ: גרעיני צ'יה חסרי טעם וריח, ומשום כך קלים מאד לשימוש ואידיאליים להוספה למזון האהוב עליכם ובמיוחד כתוספת לארוחות ילדים.

Super Food Diet Banner new1