להזמנות: 03-6485501
סל הקניות
סגירה
שם
כמות
מחיר
הבית שלך לחיים בריאים יותר
100% קניה בטוחה
שירות לקוחות 03-6485501
  • קנייה מאובטחת
  • החזר כספי מלא
  • אפשרות תשלום לשליח
  • משלוח מהיר

כל מה שרצית לדעת על גאבא

GABA

גאבא, Gaba או בשמן המדעיgamma-Aminobutyric acid , או γ-aminobutyric acid, הוא מוליך עצבי חיוני, אשר אחראי לוויסות אינספור פעילויות, המתרחשות במוחנו על בסיס יומיומי.

כאשר אנו לחוצים, עצבניים, מתנועעים בחוסר תכלית, חושבים ללא הפסקה – גאבא הוא המוליך העצבי שמסייע להרגיע את התחושות הללו. גאבא אף מסייע לשמור על טונוס שרירים.

משום שהוא מסייע להקל על פעילות-יתר המתרחשת במוחנו, גאבא מהווה רכיב בתרופות רבות לשם טיפול בנדודי שינה, לחץ וחרדה, כאבי ראש, התכווצויות, עוויתות ואף פרכוסים של ממש או הפרעות פסיכיאטריות קשות. 


להזמנה ישירה של גאבא - לחצו כאן


הביולוגיה מאחוריי גאבא


גאבא הוא מוליך עצבי מעכב כלומר – הוא מסייע לדכא פעולות מעוררות במערכת העצבים שלנו. הוא מופרש באזורים רבים במוחנו ולרבות קליפת המוח, אשר אחראית לכל התהליכים הקריטיים ביותר עבורנו: מתנועה, להבנה, למחשבה ואף לתפיסה.

גאבא מיוצר מהמוליך העצבי גלוטומט (Glutamate) – המוליך הנפוץ ביותר במערכת העצבים שלנו: הוא אחראי לעוררות של מעל ל- 90% מהקשרים במוח שלנו (הסינפסות). תהליך הייצור נוצר באמצעות הנוכחות של ויטמין B6 ואנזים הקרוי Glutamate Decarboxylase,

במובן הביולוגי של הפעולה, הנוכחות של גאבא מביאה להפרשה של חלבונים, המסייעים לווסת את עוררות היתר שהתרחשה בנוירונים (תאים) במוחנו. ישנם גורמים רבים שעשויים להוביל לעוררות-יתר במוחנו, אך מבחינה ביולוגית – פעמים רבות מדובר במחסור בגאבא – שמביא להשלכות שליליות.

אפשרות אחרת, היא כמות מוגזמת של המוליך העצבי גלוטומט: ככל שיש לנו יותר גלוטומט בראשנו, כך אנו פעילים יותר, ערניים יותר וקשובים יותר. ועם זאת, כמות מוגזמת של גלוטומט מביאה לפעילות מוגזמת של אזורים במוחנו, שעשויים להביא להפרעות קשב וריכוז, נדודי שינה, תחושות מוגברות של לחץ וחרדה ועוד.

הבעיה מתרחשת כאשר נוצר חוסר איזון בין גאבא וגלוטומט, שמביא לעוררות-יתר באזורים מסוימים במוחנו או לעייפות מוגברת. איזון איכותי בין השניים, יתרום לסינרגיה איכותית שתייעל משמעותית את התפקוד של כל מערכת העצבים שלנו.


להזמנה ישירה של גאבא - לחצו כאן


היתרונות הרבים של גאבא


משום שגאבא הוא מוליך עצבי מעכב, ניכר כי אנו חשים בחסרונו כאשר אנו חווים פעילות-יתר של מצבים שונים במוחנו: מחקרים מצאו כי אנשים הסובלים מנדודי שינה, לדוגמא, מכילים 30% פחות גאבא במוחם, לעומת אנשים שאינם סובלים מנדודי שינה. נתונים דומים נמצאו באשר לדיכאון, לחץ, חרדה, התכווצויות, כאבי ראש ופרכוסים.

הנוכחות של גאבא במערכת העצבים שלנו, מסייעת לדכא את הדלקתיות שנוצרת במוחנו ולווסת את הפעילות שלו. מסיבה זו גאבא אף מצוין להקלה על תופעות קשב וריכוז. 



wake up
הדלקתיות שנוצרת במוחנו

מה זו הדלקתיות הזו? מדובר בתופעה שמתרחשת במוחנו כתוצאה מאינספור גורמים: תזונה לא נכונה, הזנחה גופנית, מיעוט בשעות שינה, עישון, שתייה מרובה של אלכוהול, אכילה מרובה של סוכר לבן, שוקולדים, משקאות ממותקים ושומני טרנס לא בריאים (לרוב נמצאים בצ'יפס שאנו אוכלים בחוץ, במאכלים שמוכנים מראש, במרגרינה או בשמנים ששכבו הרבה זמן) – יובילו כולם להשלכות שליליות בגופנו ולרבות, פגיעה ברמות הגאבא בגופנו.


גאבא, תוספי תזונה ותרופות

קיימות תרופות רבות המכילות את גאבא בתצורה של כימיקל, שהמטרה שלהן היא לסייע ולפצות על המחסור במוליך העצבי. התרופות יעילות, אך מביאות עמן תופעות לוואי רבות ולא נעימות.

כיום קיימים תוספי GABA רבים שאנו יכולים ליטול, אך מחקרים מעידים כי רובם לא מסייעים לפצות על מחסור של גאבא במוחנו לאורך זמן. עם זאת, אם אנו סובלים מלחץ, חרדה או נדודי שינה וניטול תוסף של גאבא באדיקות ולאורך זמן, רובנו כן נהנה מהיתרונות של המוליך העצבי.

עם זאת, רוב המומחים ממליצים לשלב תוספי תזונה שמסייעים לסנתז את גאבא באופן טבעי במוח שלנו: כפי שציינו קודם, גאבא מיוצרת מגלוטומט וויטמין B6, אשר קיימים גם כתוספי תזונה בשוק כיום.

זאת ועוד, גם תוסף של מינרל המגנזיום נחשב ליעיל מאוד, בעת התמודדות עם רמות נמוכות של גאבא – המגנזיום מסייע לחקות את הפעילות של GABA, כך שנחוש רגועים, שלווים וממוקדים גם בעת מחסור. בנוסף, המגנזיום מסייע לשמור על התקינות של המעברים השונים במוח שלנו (הממברנות), לכן כדאי לנו לצרוך אותו על בסיס קבוע.

אף קיימים צמחי מרפא רבים, שמסייעים להגביר את הייצור של גאבא כגון צמח הוולריאן, הפסיפלורה והאשווגנדה.

אם אנו עדיין לא סובלים ממחסור בגאבא, כדאי לנו לדאוג לעצמנו מבחינה תזונתית: לאכול הרבה ברוקולי, כרובית, תרד, חומוס, תפוחי אדמה, בננות, אורז, צימוקים, קינואה ועוד. כשאנו בוחרים לאכול אותם, מומלץ שנדאג לאכול אותם טריים, לבשל או לאפות אותם ולשלב אותם עם מאכלים בריאים נוספים, שיעשירו את חיינו לאורך השנים.

להזמנה ישירה של גאבא - לחצו כאן

X
הבית שלך לחיים בריאים יותר