ברפואה המסורתית הוא משמש לטיפול במחלות כבר 4,000 שנה. במערב גילו אותו רק לפני כ-10 שנים, ומחקרים רבים הוכיחו את יעילותו הרפואית. אך בצורתו הטבעית כשורש הוא עלול לגרום לתופעות לוואי מסוכנות, אך אל דאגה - יש דרך בריאה יותר ליטול אותו. כך תצרכו את נוגדי החמצון החזקים שבליקוריץ גם אם אתם לא אוהבים אניס

כשמדברים על ליקוריץ (שנקרא גם ליקריש, ליקריץ, שׁוּשׁ או במבליק אם אתם ירושלמים), האסוציאציה הראשונה שעולה לנו בראש היא הממתק השחור או סוכריות הליקוריץ הצבעוניות. בהכנת הממתקים האלה משתמשים גם באניס, שטעמו מאוד דומיננטי. יש מי שממש אוהב אניס, אבל יש גם הרבה כאלה שממש שונאים אותו. בנוסף, ממתקים אלה מכילים המון סוכר, צבעי מאכל וכמות קטנה יחסית של שורש ליקוריץ. לכן לא מומלץ לצרוך אותם בכמויות גדולות, וגם אין להם סגולות ריפוי של ממש.

בניגוד לממתקים, שורש הליקוריץ עצמו הוא אחד השורשים הבריאים ביותר בטבע. הוא מכיל ערכים תזונתיים רבים כמו אשלגן, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E, סידן, ברזל, מגנזיום, אבץ ועוד רשימה ארוכה של נוגדי חמצון חשובים. 

ברפואה המסורתית התחילו להשתמש בשורש ליקוריץ כבר לפני כ-4,000 שנה לטיפול במחלות רבות. ברפואה המערבית גילו אותו לפני כ-10 שנים, וייצרו כמוסות שמשמשות כתרופה של ממש. מבין צמחי המרפא, שורש הליקוריץ כיום הוא אחד מהצמחים שנעשה בהם השימוש הנרחב ביותר ברחבי העולם.

אבל בליקוריץ יש גם חומרים שעלולים לגרום לעלייה בלחץ הדם ולתופעות לוואי נוספות. לעומת זאת, כאשר ממצים את שורש הליקוריץ מוציאים ממנו את החומרים שעלולים לגרום לעלייה בלחץ הדם, ומוציאים גם את חומרי הטעם והריח. מה שנשאר לאחר תהליך המיצוי הוא חומר בשם גלברידין, שאין לו תופעות לוואי, ויש לו תכונות של הורדת לחץ דם והורדת כולסטרול. בנוסף, הגלברידין אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר בטבע, שמסייע למחלות כרוניות כלליות - יתר לחץ דם, סוכרת ועוד. משום כך הדרך הבריאה, היעילה והנוחה ביותר לצרוך שורש ליקוריץ היא בכמוסות.

למבצע על כמוסות שורש ליקוריץ מומלצות לחצו כאן >>

9 סיבות חשובות ליטול שורש ליקוריץ

1. הוא מסייע בהפחתת קצב שקיעת הכולסטרול בעורקים

בשורש הליקוריץ יש נוגדי חמצון חזקים במיוחד, המעלים בכ-55% את התנגדות הכולסטרול הרע לחמצון, וכתוצאה מכך רמות הכולסטרול בגוף יורדות. הכולסטרול הטוב בגוף יודע לנקות את העורקים, ולכן במצב תקין קיים שיווי משקל בין קצב שקיעת הכולסטרול בדפנות העורקים, לבין קצב הניקוי של העורקים. אם קצב שקיעת הכולסטרול גבוה מקצב הניקוי, העורקים ילכו ויסתמו עם הזמן. 


ולקצת גאווה ישראלית – שורש הליקוריץ נחקר בכמה מחקרים שנעשו בארץ. במחקר שערך צוות חוקרים בטכניון בראשותו של פרופ' אבירם נמצא, שהכולסטרול בגוף היה הרבה יותר עמיד לחמצון לאחר נטילת שורש ליקוריץ. במחקר מאוחר יותר שפרסם אותו צוות הוכח, שלחץ הדם של מי שצרך כמוסות ליקוריץ ירד ב-10% לעומת נבדקים שלא נטלו אותו. ושכדי לשמור על האפקט הזה, יש להמשיך לצרוך כמוסות אלה בקביעות.

במחקר נוסף שנערך בטכניון על ידי צוות חוקים בראשות פרופ' פוגלמן נמצא, שצריכת ליקוריץ הפחיתה משמעותית את קצב שקיעת הכולסטרול בדפנות העורקים, וכך התבצע ניקוי טוב יותר של העורקים.

בנוסף, לכמוסות שורש ליקוריץ יש תכונות שמעכבות היווצרות פלאק שעלול לחסום את כלי הדם – ולכן הוא מסייע לשמירה על כלי הדם, ונחשב כמסייע להגנה מפני טרשת עורקים ומחלות כלי דם נוספות.

2. הוא מקל על בעיות במערכת הנשימה כמו שפעת, ברונכיטיס ואסטמה

שורש הליקוריץ מכיל חומרים אנטי-דלקתיים שמרחיבים את דרכי הנשימה, עוזרים להפחית דלקתיות בסימפונות והופכים את פעולת הנשימה לקלה יותר. בנוסף, קיימים בו גם ספונינים גליקוזידים שמסייעים לפירוק ליחה. השורש מסייע גם להתמודדות עם דלקות וזיהומים של מערכת הנשימה העליונה והתחתונה, שפעת, כאבי גרון, שיעול, אלרגיות, סטרידו וזיהומים ויראליים כרוניים כגון הרפס.

3. הוא נלחם בתסמיני אולקוס, צרבות, כאבי בטן ובעיות במערכת העיכול

ליקוריץ מכיל פלבנואידים - נוגדי חמצון חזקים שידועים ביכולת שלהם לחזק את המעיים והקיבה, להתמודד עם דלקות וכיבים פנימיים ולסייע בבעיות עיכול שונות. צריכת שורש ליקוריץ מגנה על דופן מערכת העיכול, ובכך משפרת את אספקת הדם לאזורים הפגועים. בנוסף, הוא מסייע להילחם במחלות דלקתיות של מערכת העיכול כגון קרוהן וקוליטיס, משקם מצבים של ספיגה לקויה במערכת העיכול, מקל על גזים ונפיחות ובעל תכונה מסככת שיעילה לטיפול בעצירות.

 

למבצע על שורש ליקוריץ מומלץ לחצו כאן >>

4. הוא נוגד חמצון, אנטי-דלקתי ואנטי-ויראלי

במחקר מקיף נמצא, ששורש ליקוריץ מכיל נוגדי חמצון רבים, הידועים ביכולתם לחזק את המערכת החיסונית ולסייע לה להתמודד עם דלקות שונות כמו דלקות פרקים. בנוסף, ליקוריץ מסייע בבעיית הרדיקלים החופשיים, מצב של חמצון יתר בגוף, ומחקרים הראו שהוא אפילו יכול למנוע סרטן


בליקוריץ יש חומצה גליצריזינית, חומר הדומה בהרכבו לקורטיזול - הורמון נוגד-דלקת שמייעל את תפקודי המוח. אנשים הסובלים ממחלות אוטואימוניות כמו דלקות פרקים, זאבת וטרשת נפוצה וזקוקים לקורטיזול, יכולים להיעזר בכמוסות שורש ליקוריץ כדי להתמודד עם המחלה.
שורש ליקוריץ | טבע בריא

5. הוא יעיל לטיפול בהליקובקטר פילורי

חיידק ההליקובקטר פילורי נצמד לרירית הקיבה וגורם לתסמינים שונים כגון בחילות, כאבי בטן, נפיחות, ולכיבים בקיבה ובמערכת העיכול, גסטריטיס כרוני וסרטן הקיבה. מחקרים מראים כי שורש הליקוריץ מסייע למנוע את התפשטות ההליקובקטר פילורי על ידי נטרול היכולת של החיידק להיצמד לדפנות הקיבה.

6. הוא עוזר להתמודד עם השמנת יתר וסוכרת

הליקוריץ מכיל אמורפרוטינים, שמפחיתים את רמות הסוכרים וחומצות השומן בגוף. וכך, רמות הסוכר במחזור הדם נותרות נמוכות, ולגוף אין צורך לייצר אינסולין נוסף, ומשום כך מחקרים הוכיחו שהוא מסייע במניעת סוכרת. לאלה החולים בסוכרת, הליקוריץ מסייע לשמור על מאזן סוכרים תקין ומונע גם היווצרות של כבד שומני - תופעה הנחשבת שכיחה בקרב הסובלים מסוכרת. כמו כן, נטילת ליקוריץ במינונים נמוכים מסייעת לדיכוי תיאבון.

7. הוא מסייע לטיפול בבעיות עור, אקנה ופסוריאזיס

ליקוריץ מסייע להתמודד עם מחלות עור שונות כמו אקנה, אקזמה ופסוריאזיס, על ידי האצת חילוף החומרים בתאי העור וייצור של תאי עור חדשים, בריאים ועשירים בלחות. בנוסף, הוא מגן על העור מפני הקרניים המזיקות של השמש. 

8. הוא בעל השפעה חיובית על הפריון, איזון המחזור והפחתת תופעות גיל המעבר

צריכה יומית של ליקוריץ לפני תחילת המחזור החודשי עשויה להקל על התכווצויות בבטן, תחושת בחילה ומצבי רוח משתנים. 


שורש ליקוריץ מאט את תהליך ההזדקנות ומסייע להתמודד עם תופעות גיל המעבר. הוא מכיל גליקוגן, רב-סוכר המסייע לייצר אנרגיה בגוף ויעיל להפחתת גלי החום האופייניים לנשים בגיל המעבר. בנוסף, הגליקוגן מאט את קצב בריחת הסידן שאופיינית לגיל המעבר, ובכך מצמצם את הסיכוי לאוסטאופורוזיס. החומרים הפעילים שבשורש משפיעים גם על הבלוטות ההורמונליות בגוף, ומסייעים להשיב אותו לאיזון הורמונלי.

9. הוא יעיל בטיפול נגד עששת ודלקות חניכיים

מחקרים הוכיחו את היתרונות הבריאותיים של שורש ליקוריץ בכל הקשור להיגיינת הפה. בזכות התכונות האנטי-בקטריאליות של שורש הליקוריץ, הוא מסייע בהפחתת אבנית וריח רע בפה, נלחם בחיידקי-פה ועוזר לשמור על בריאות החניכיים.

איך בוחרים תוסף ליקוריץ איכותי?

את שורש הליקוריץ עצמו בצורתו הטבעית לא כדאי לקחת לתקופה ממושכת, משום שהדבר עלול להוביל לתופעות לוואי כמו יתר לחץ דם, מחסור באשלגן, קטרקט ואגירת נוזלים בגוף. כמו כן, צריכת השורש לא מתאימה למי שאלרגי לקטניות, לנשים בהריון, או נשים המקבלות טיפול הורמונלי.

הדרך הנכונה ליהנות מסגולותיו הרבות של שורש הליקוריץ היא לצרוך אותו בכמוסות. הכמוסות אינן גורמות לתופעות הלוואי האלה ואינן גורמות לעליית לחץ הדם, ולכן ניתן לצרוך אותן באופן יומיומי, ללא צורך בהפסקות.

חשוב לבחור אך ורק כמוסות שמכילות מיצוי מרוכז ובטוח של החומר הפעיל שנמצא בשורש הליקוריץ. כדי לא להכניס לגופנו חומרים טבעיים, יש לבחור תוסף שמכיל רכיבים טבעיים ושאינו מהונדס גנטית.

מבין התוספים שקיימים בשוק, היעיל ביותר הוא תוסף שמכיל תמצית DGL שפירושה Deglycyrrhizinated Licorice. זוהי תמצית שהוסר ממנה החומר Glycyrrhizin, כדי למנוע את תופעות הלוואי שעלולות לקרות כשנוטלים את הליקוריץ בצורתו הטבעית כשורש.

 

למבצע על כמוסות שורש ליקוריץ DGL מומלצות לחצו כאן >>

צפו בד"ר פוגלמן מתראיין אצל פרופ' קרסו על שורש הליקוריץ:

 

מחקרים נוספים בנושא שורש ליקוריץ

מחקר מספר 1: יתרונות מגובים מחקרית אודות שורש הליקוריץ

מחקר מספר 2: האיכויות האנטי-וירליות והאנטי-מיקרובליות של שורש הליקוריץ

מחקר מספר 3: שורש הליקוריץ מסייע למנוע חולי או בעיות של הכבד

מחקר מספר 4: שורש הליקוריץ מכיל נוגדי חמצון עוצמתיים, המהווים רכיבים קרצינוגניים

מחקר מספר 5:  שורש הליקוריץ מסייע ללחום בתאים סרטניים ולהביא למותם

מחקר מספר 6: סיקור יסודי אודות שורש הליקוריץ

מחקר מספר 7: דירוג היתרונות הבריאותיים של שורש הליקוריץ, לפי רמת היעילות של הפעילות ומספר המחקרים, שמאמתים את איכותה

מחקר מספר 8: הערכה בוטנית וקלינית של שורש הליקוריץ

מחקר מספר 9: היתרונות המגוונים של שורש הליקוריץ

מחקר מספר 10: סיקור מלא אודות שורש הליקוריץ

מחקר מספר 11: שורש הליקוריץ מייעל את תהליכי הניקיון של גופנו

מחקר מספר 12: שורש הליקוריץ תורם להקלה על מחלת הסוכרת

 

_________________________________________________________________
מאיה בן שושן משמשת בשנים האחרונות ככתבת בריאות במגזין טבע בריא.
היא בעלת תואר שני בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב, עם ניסיון רב שנים ככותבת, עורכת ויוצרת תוכן לדיגיטל ולטלוויזיה בתחומי הבריאות, ה-wellness והלייף סטייל.