מה הקשר בין פסולת תעשייתית לבין אומגה3? כיצד מתכות מגיעות לדגים שאנחנו אוכלים? ולמה לא כל תוסף אומגה 3 הוא בטוח לשימוש? כך תצרכו אומגה 3 בצורה בטוחה ללא רעלי מתכות.

ידוע כי המקור הטבעי הטוב ביותר עבור אומגה 3 הוא דגים, או דגי ים ליתר דיוק. ניתן לצרוך דגים כפי שהם ולהעדיף דגי ים (דניס, מקרל, לוקוס ועוד) או לצרוך אומגה 3 כתוסף תזונה ממקור ימי. דגי ים או דגי מים מלוחים הם העשירים ביותר באומגה 3, אך לצערינו הם גם "העשירים" ביותר במתכות כבדות ושלל רעלים הנפלטים לים וכך נוצר מצב שבו רב הנזק מן התועלת. אז כיצד נוכל לצרוך אומגה 3 ללא הרעלת כספית?

איך מגיעה הכספית לדגים?

חשוב להבין שכספית, ושאר מתכות ורעלנים, אינם נוצרים בצורה טבעית בדגים ובים סתם כך, אלא מדובר בתוצרי לוואי של התעשייה אשר מגיעים עם השפכים אל מי הים. שם המתכות וביניהם הכספית, נספגות בפלנקטון ונספגות בגופם של הדגים הניזונים ממנו ובדגים הניזונים מהדגים ההם וכן הלאה וכן הלאה. בעצם ככל שהדג גדול יותר ונמצא גבוה יותר בשרשרת המזון, כך עולה כמות הכספית שהוא מכיל. לכן, כשאנחנו אוכלים דגי ים ובייחוד את הגדולים שבהם (כמו הטונה למשל) אנחנו חושפים את עצמינו לכמויות גבוהות של כספית ושאר מתכות כבדות.
פסולת תעשייתית

הסכנות באכילת דגי ים גדולים

מתיל כספית, שזוהי צורתה הגולמית של הכספית אשר נמצאת בדגי ים, היא גם הצורה המסוכנת ביותר של המתכת. מתיל כספית נספג כמעט בשלמותו במערכת העיכול ומשם נספג לכל רקמות הגוף ובהם המוח. הנזק החמור ביותר שיוצרת כספית (עוד בטרם הרעלת כספית) הוא למערכת העצבים. אפילו כמויות קטנות יחסית של החומר יכולות להיות מזיקות ובייחוד לנשים בהריון שכן חשיפה גבוהה למתיל כספית קשורה באופן ישיר לירידה בתפקודי המוח של העובר. בנוסף לכספית, מתכות כבדות נוספות שניתן למצוא בדגי ים, כוללות גם עופרת, קדמיום, קובלט ועוד.

מדוע הדגים הקטנים הם היחידים שנרצה לצרוך?

ידוע כי דגי ים, מקבלים אומגה 3 מאכילת פלנקטון- אצות או יצורים ימיים זעירים. בעצם ככל שהדג קטן יותר, כך עולה ריכוז האומגה 3 בגופו שכן הוא קיבל אותה ממקור ראשון. דגים גדולים לעומת זאת, שהם לרוב דגי מעמקים, ניזונים מדגים קטנים יותר אשר המרחק בינם לבין האומגה 3 הוא כמה וכמה חוליות בשרשרת המזון. אך זוהי לא הסיבה היחידה להעדיף דגים קטנים. מתכות כבדות שוקעות במעמקי הים, מקום משכנם של הדגים הגדולים (דגים כמו טונה, כריש, דג חרב ועוד). לא רק שהדגים הגדולים ניזונים ממזון נגוע במתכות כבדות, הם אף ניזונים מדגים אחרים אשר ניזונו ממתכות כבדות. בעצם, על מנת להימנע ככול הניתן מצריכה של כספית, עופרת ושאר מתכות, כדאי תמיד להעדיף דגים הנמצאים נמוך ככל הניתן בשרשרת המזון. לא רק שהם אינם ניזונים ממתכות הנמצאות בדגים אחרים, הם אף אינם שוחים במעמקים, היכן שנמצאות המתכות הכבדות.

 המתכות והרעלים אשר בדגים עוברות לאומגה 3 - גלו איך להמנע מהם

המקור הטוב ביותר עבור אומגה 3 מן החי, הוא צריכה של דגי ים קטנים כמו מקרל, אנשובי, הרינג וסרדינים. אך על מנת ליהנות מאומגה 3 בצורה קבועה, נוחה ועם מינימום מאמץ, הדרך הנוחה ביותר היא צריכה יומית של תוסף תזונה אומגה 3. לצערינו אך עד כה לא ניתן היה לדעת מאילו דגים עשוי תוסף התזונה שאנו מכניסים לגוף והאם או כמה רעל מתכות הוא מכיל. חברת נוטרי די פיתחה לאחרונה תוסף תזונה אומגה 3 העשוי מדגי ים קטנים, עשירים בחומצות שומן ונטולי מתכות, החברה הציגה אישורים ומסמכים אשר הקנו לה את האישור להצהיר כי מדובר באומגה 3 מדגים קטנים בלבד וללא חשש ממתכות, כך שכעת אפשר לצרוך אומגה 3 בביטחון מלא ובמקסימום תפוקה. להזמנה ישירה של אומגה 3 מדגים קטנים וללא מתכות - לחצו כאן