צריכה נכונה של חלבונים אחרי אימון חיונית לשיקום הגוף ממאמץ הפעילות הגופנית ולמקסום הפוטנציאל הגלום באימון.

חלבונים אחרי אימון – למה?

המאמץ בחדר הכושר מזיק לרקמת השריר ומפרק אותה. אימון עוצמתי, בעיקר אימון כוח, גורם לנזק לסיבי השריר, וזאת משום שגוף המתאמן מחליף סיבי שריר חלשים בסיבי שריר יעילים יותר ומעצב את הרכבו מחדש. במהלך אימון מסיבי, מאגרי הפחמימות וחלבון השריר מתרוקנים בהדרגה, ובעוד המתאמן ממשיך להתאמן בעוצמה, הרי שאם אם לא יקפיד על צריכת חלבונים אחרי אימון, יתכן בהחלט שהאימון המאומץ לא יוביל לתוצאות הרצויות.

 

ככלל, לא ניתן לבזבז אנרגיה ללא אספקה של תמורה מתאימה לגוף.על מנת לאפשר לגוף להתאושש באופן האופטימלי ממאמץ האימון, יש לצרוך חלבונים ופחמימות מתאימים לאחר האימון, בהתאם לסוג האימון ולרמת המאמץ הגופני שכרוכה בו. צריכת חלבונים אחרי אימון מייצרת אספקת חומצות אמינו, אשר חיוניות לתיקון הנזקים שנגרמו לרקמת השריר, ואספקת אנזימים אשר מאפשרים לגוף להסתגל למאמץ הגופני.




חלבונים אחרי אימון




חלון ההזדמנויות

חלון ההזדמנויות, במהלכו מומלץ לצרוך חלבונים אחרי אימון, הוא פרק זמן מוגבל, באורך 60 - 30 דקות לאחר האימון, שבו זרימת הדם בגוף מואצת יחסית והליכי בניית השריר וחידוש מאגרי האנרגיה מתבצעים באופן אפקטיבי, כהמשך ישיר לאימון. ההמלצה היא לצרוך את החלבונים בתוך 30 הדקות הראשונות, ולא יאוחר משעה. המינון המומלץ לצריכת חלבונים אחרי אימון תלוי בעוצמת האימון. אחת הדרכים היותר מומלצות לצרוך את כמות החלבון האופטימלית אחרי אימון עצים הינה באמצעות שייק חלבון המבוסס על תשלובת חלבונים איכותית. 

 

ככל שהאימון היה עוצמתי יותר, מינון החלבונים שמומלץ לצרוך לאחריו יהיה גבוה יותר. לאחר אימון כוח, בו התמודד הגוף במאמץ עם נשיאת משקלים כבדים, מומלץ לצרוך כ – 1.6 גרמים חלבון לכל ק"ג ממשקל הגוף. במידה והפעילות הגופנית שבוצעה הייתה מתונה יותר, כמו אימון אירובי, מומלץ לצרוך חלבונים אחרי אימון במינון של 1.4 – 1.2 גרמים חלבון לכל קילוגרם ממשקל הגוף. ההקפדה על המינון המתאים של החלבון הינה חובה. צריכה מוגזמת של חלבונים תתבטא בהשמנה, ותהפוך את האימון לבלתי אפקטיבי. אבקת חלבונים אלפא תספק לגופכם אחרי האימון 26 גרם של חלבון טהור ונקי אשר יסייע בתהליך תיקון הנזקים, שיקום הרקמות והתאים מהאימון העצים ויחזיר לגוף את האנרגיה הדרושה לו. כמובן שמנת הגשה איננה מחליפה ארוחה אלא היא זו המעניקה את ה״בוסט״ שאחרי האימון מה שמאפשר למקסם את יתרונותיו של חלון ההזדמנויות אך לאחר בין שעה לשעתיים מצריכת השייק מומלץ לאכול ארוחה מזינה המכילה את כל אבות המזון. 

 

תכנון נכון

 

צריכת חלבונים אחרי אימון בתוך חלון ההזדמנויות המומלץ עשויה להתגלות לעיתים קרובות כמשימה מורכבת, וזאת בשל אי הערכות מתאימה מראש. אם ברצונכם להפוך את צריכת החלבונים אחרי אימון לשגרה, יש לתכנן אותה מראש כראוי. העריכו מראש את זמן האימון המשוער שלכם ואת אורך מרווח הזמן שיעמוד לרשותכם בין האימון לבין המטלה הבאה בשגרת יומכם.

 

אם עומדת בפניכם נסיעה ארוכה, העדיפו לצרוך את מנת החלבונים הדרושה לכם בחדר הכושר או תוך כדי הנסיעה, וזאת על מנת שלא תחמיצו את חלון ההזדמנויות שלכם. אם היעד הבא שלכם קרוב לחדר הכושר, תוכלו לעזוב את חדר הכושר ולצרוך את החלבונים הדרושים לכם במקום אחר, תוך הקפדה על מסגרת הזמן של חלון ההזדמנויות. מעבר לכך, מומלץ מאוד להתרגל להכנה מראש של מנת החלבונים הדרושה. בין אם בחרתם לצרוך את החלבונים באמצעות מזונות עתירי חלבון ובין אם העדפתם אבקות חלבון – הכינו מראש את מנת החלבון בתיק, וכך תוכלו לוודא שלא תפסידו את שעת הכושר הטמונה בחלון ההזדמנויות שלאחר האימון שלכם.

חוסר תאבון

צריכת חלבונים אחרי אימון עוצמתי עשויה להיתקל בחוסר תאבון מוחלט מצדכם. עם זאת, חשוב לדעת כי גם אם אינכם חשים רעב, הרי שלאחר מאמץ האימון, גופכם רעב בהחלט. לכן, תוכלו לבחור לתדלק את עצמכם באמצעות מנות חלבון קלות יחסית, כמו שייק חלבון, שיספק לגופכם תדלוק הולם לאחר המאמץ הרב הכרוך בפעילות הגופנית העוצמתית. עם הזמן, גופכם יתרגל לצריכת חלבונים אחרי אימון והמשימה תהפוך עבורכם להרגל שבשגרה.