מחקרים מוכיחים שחסר במגנזיום גורם לעלייה בתמותה, וככל שאנו מתבגרים יורדת תכולת המגנזיום בגוף. אך מסתבר, שבמזון שאנו אוכלים ובמים שאנו שותים אין מספיק מגנזיום. אז איך מעלים את כמות המגנזיום בגוף ואיזה מגנזיום הוא הטוב ביותר? הכל בכתבה הבאה

מגנזיום הוא מינרל חיוני שהכרחי לתפקוד תקין של התאים בגוף. הוא מספק אנרגיה לתאים ומשתתף בכ-300 תהליכים בגוף, ולכן זכה לשם "מינרל החיים". המגנזיום לוקח חלק בתהליכי מטבוליזם ובסנתוז חלבונים, החשובים לבניית התאים בגוף. הוא מסייע, בין השאר, לבניית העצמות, שמירה על קצב לב יציב, תפקוד תקין של השרירים והעצבים. בנוסף, הוא מסייע בשמירה על לחץ דם תקין ובוויסות רמות הסוכר בדם. 

מחסור במגנזיום עלול לגרום להתכווצויות שרירים, עייפות כרונית, נדודי שינה, וסת לא סדירה, חרדות, עצירות ובחילות. חוסר במגנזיום עלול גם לגרום להפרעות בקצב הלב, המנבאות תמותה, כתוצאה מאוטם בשריר הלב. מחקרים מראים, שבאוכלוסיות הצורכות מגנזיום בכמויות שאינן מספיקות, אחוזי התמותה עולים.

הסיבות למחסור במגנזיום בגוף

  • תזונה – מגנזיום מצוי בעיקר בירקות עם עלים ירוקים, קטניות, אגוזים, זרעים, ודגנים מלאים לא מבושלים. אך בחברה המערבית, עם המעבר למזון מעובד ומתועש, אנו צורכים פחות מגנזיום במזון. גם הקפאת מזון מפחיתה את כמות המגנזיום שבו, ובבישול המזון מאבד כ-70% מתכולת המגנזיום.
  • גיל - ככל שאנו מתבגרים יורדת תכולת המגנזיום בגוף, ואצל מבוגרים וקשישים יש ירידה משמעותית בכמות המגנזיום.
  • תרופות מסוימות ומחלות נלוות כמו סוכרת, גורמות אף הן לירידה בכמות המגנזיום בגוף.

בישראל יש סיבות נוספות למחסור במגנזיום. החשיפה לחום גורמת לאיבוד מגנזיום בזיעה, ומצבי לחץ ומתח ממושכים גורמים לאיבוד מגנזיום בשתן בגלל העלייה ברמת האדרנלין.

במי השתייה בארץ אין כמעט מגנזיום

מי שתייה מהווים מקור חשוב למגנזיום. אבל בישראל, אחוז גבוה מאוד של מי השתייה לצריכה הביתית מותפלים, בשיטה שמשאירה במים ריכוזים אפסיים של מגנזיום ומינרלים נוספים. בארץ נעשה גם שימוש נרחב במים המותפלים לצורך השקיה חקלאית, מה שמשפיע גם על רמה נמוכה של מגנזיום בגידולים חקלאיים למאכל, ובמוצרים מהחי. משום כך, משרד הבריאות המליץ בשעתו להוסיף מגנזיום למי השתייה בארץ, אך זה לא נעשה עד כה. 

אז מה עושים?

מסקר שערך משרד הבריאות עולה, שצריכת המגנזיום בישראל נמצאת בגבול הנמוך של הצריכה המומלצת בכל קבוצות הגיל. הפתרון לכך הוא להקפיד על צריכה של מזונות עתירי מגנזיום, וליטול תוסף מגנזיום.

מבין תוספי המגנזיום, מגנזיום ציטראט הוא בעל יכולת ספיגה גבוהה מאוד בגוף. חומצת ציטראט נקשרת היטב לחומצה הציטרית המצויה אצלנו בגוף באופן טבעי, ומסייעת לספיגה יעילה יותר של המגנזיום בגוף.

למגנזיום ציטראט מומלץ לחצו כאן >>

איזה מגנזיום ציטראט הוא הטוב ביותר?

מחקרים מוכיחים כי מגנזיום ליפוזומלי נספג בתאים בצורה טובה הרבה יותר ממגנזיום רגיל.

הסיבה לכך היא, שמינרלים הסטנדרטיים מתחילים להתפרק במערכת העיכול עוד לפני שהם מגיעים לתאים, ובכך מאבדים חלק ניכר מהיתרונות הבריאותיים שלהם.

בטכנולוגיה הליפוזומלית משתמשים בליפוזום כדורי שעוטף את המינרל, ומשפר את יכולתו להגיע ולחדור אל תאי הגוף מבלי להתפרק בדרך, מה שגורם לעלייה דרמטית בריכוז המינרל בדם ולשיפור משמעותי בתהליך הספיגה שלו בגוף.

מבין תוספי המגנזיום הליפוזומלי, מומלץ לבחור תוסף ליפוזומלי המכיל שילוב של מגנזיום ציטראט ומגנזיום ביסגליצינאט. מחקרים מראים שמגנזיום ציטראט ומגנזיום ביסגליצינאט הם בעלי זמינות ביולוגית גבוהה ביותר - מה שמגביר את ריכוז המגנזיום בדרכי העיכול, ומשפר את ספיגתו בתאי הגוף.

למגנזיום ליפוזומלי מומלץ לחצו כאן >>

magnesium

10 סיבות חשובות ליטול תוסף מגנזיום ציטראט

1. הוא מפחית את הסיכוי להיווצרות מחלות כמו סוכרת ומחלות לב וכלי דם

חולים בסוכרת מאופיינים ברמות נמוכות של מגנזיום, וחוסר במגנזיום עלול להחמיר תנגודת לאינסולין. מחקרים מראים כי צריכת מגנזיום משפרת את הפרשת האינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 2. כמו כן, מגנזיום חיוני למניעת מחלות לב וכלי דם, ויעיל לטיפול במצבים כגון אי-ספיקה לבבית ויתר לחץ דם.

2. הוא מסייע במניעת שקיעה של שומנים בדפנות כלי הדם

נטילת מגנזיום מסייעת לשמירה על מחזור דם תקין ומונעת התכווצות כלי דם, ועל ידי כך מסייעת במניעת שקיעה של שומנים בדפנות כלי הדם.

3. הוא מסייע בשמירה על בריאות העצמות והמבנה שלהן

רקמת העצם מכילה כ-60% מהמגנזיום בגוף. המגנזיום מסייע בתהליך בניית עצמות השלד, עוזר לווסת את ספיגת הסידן בעצמות, ומונע הצטברויות של סידן במקומות מיותרים בגוף. בנוסף, הוא משפר את צפיפות העצם באופן משמעותי ויעיל במניעה של אוסטאופורוזיס.

4. הוא משתתף בתהליכי ייצור האנרגיה

המגנזיום חיוני לייצור אנרגיה כי הוא מסייע בפירוק הפחמימות לסוכרים בתוך התאים. בנוסף, הוא דרוש לתהליך הייצור של מולקולת חשובות כמו DNA ו-RNA, וחלבונים חיוניים לגוף.

5. הוא מפחית את רמות הסטרס

מגנזיום משתתף בפעילות ההורמונלית בגוף, מווסת את פעולתם של הורמונים ומוליכים עצביים שונים, וגורם לדיכוי הפרשת ההורמונים קורטיזול (הורמון הסטרס) ואדרנלין. במחקרים נמצא קשר בין נטילת תוסף מגנזיום לבין שיפור תסמינים של חרדה וסטרס.

6. הוא חיוני לתפקוד תקין של השרירים ובפרט שריר הלב

למגנזיום תפקיד חשוב במערכת השרירים. הוא משתתף בתהליך הכיווץ וההרפיה של השריר, וצריכה שלו יעילה למניעת שרירים תפוסים. המגנזיום גורם להפרשת חנקן חד-חמצני שמרחיב את כלי הדם ותורם לזרימה טובה יותר של הדם, ובכך מרפה את השרירים.

7. הוא מסייע לספורטאים ולכושר הגופני

אצל העוסקים בספורט, המגנזיום חשוב כדי לווסת את קצב הלב ולחץ הדם ולסייע בהתאוששות לאחר הפעילות. באימון מאומץ הגוף משתמש ביותר מגנזיום כדי להפיק אנרגיה ולשמור עליה. אך רמת המגנזיום בגוף אצל ספורטאים יורדת מהר, כי הוא מופרש בזיעה ובשתן.

חוסר במגנזיום מוביל לחולשה של שרירי השלד המביאה לירידה בכושר גופני. הוא עלול גם לגרום להתכווצויות שרירים, להיתפסות שרירים ולכאב. 

נטילת מגנזיום מאפשרת לשרירים לקבל אנרגיה ולהתחזק, להקל על התכווצויות ודלקות שרירים, לסייע בהתאוששות לאחר האימון ולשפר ביצועים.

8. הוא מסייע במניעת לידות מוקדמות ומומים

נטילת מגנזיום חשובה מאוד לבריאות האם ולהתפתחות העובר. היא מונעת לידה מוקדמת, מקטינה את הסיכוי להפלה ספונטנית ומפחיתה את הסיכוי למומים בעובר. בנוסף, מגנזיום עשוי למנוע לחץ דם גבוה בהריון, וכן סוכרת ורעלת הריון.  

9. הוא תורם להאטת תהליכי ההזדקנות בגוף

צריכה של מגנזיום מגבירה את פעולת חילוף החומרים של התאים ואת חידוש הרקמות השונות בגוף, ובכך הוא מאט את תהליכי הזדקנות. כמו כן, מגנזיום יעיל בהתמודדות עם תופעות של גיל המעבר, ומשפר תופעות של אגירת נוזלים וגלי חום. 

10. הוא עוזר במניעת הפרעות בקצב הלב

נטילת מגנזיום יעילה להסדרת קצב הלב ולפעילותו התקינה, כי הפרעות קצב עלולות להוביל גם לדום לב פתאומי.


לסיכום, המגנזיום הוא מינרל חשוב מאוד לגופנו, אך כמותו במזון המעובד ובמי השתייה בארץ איננה מספקת. משום כך כדאי לצרוך מגנזיום ליפוזומלי המכיל מגנזיום ציטראט וביסגליצינאט, שישלים את רמת המגנזיום הנדרשת לגוף.

למגנזיום ליפוזומלי מומלץ לחצו כאן >>


מחקרים נוספים על מגנזיום 

מחקר מספר 1: כל מה שרצינו לדעת על מגנזיום

מחקר מספר 2: סיקור אודות מינרל המגנזיום

מחקר מספר 3: יתרונות מגובים מחקרית של מגנזיום

מחקר מספר 4: סיקור מלא אודות מגנזיום

מחקר מספר 5: השוואה בין מגנזיום אוקסיד למגנזיום ציטראט

מחקר מספר 6: מגנזיום מסייע למנוע נקעים ושברים

מחקר מספר 7: התפקיד של מגנזיום במהלך טיפול בדיכאון

מחקר מספר 8: סיקור וביקורת אודות חקר המגנזיום עד כה

מחקר מספר 9: מגנזיום מסייע למנוע תופעות לב וכלי דם ובפרט כשל לבבי

מחקר מספר 10: מגנזיום תורם לבריאות השיניים באופן משמעותי

מחקר מספר 11: מגנזיום מייעל את הפעילות של ויטמין D בגופנו

מחקר מספר 12: חשיבות המגנזיום בבריאות קלינית

מחקר מספר 13: הערכה מלאה אודות מגנזיום

מחקר מספר 14: השפעת תוספי מגנזיום על לחץ דם

מחקר מספר 15: היתרונות הרבים של המגנזיום לבריאות

 

 



מאיה בן שושן משמשת בשנים האחרונות ככתבת בריאות במגזין טבע בריא. היא בעלת תואר שני בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב, עם ניסיון רב שנים ככותבת, עורכת ויוצרת תוכן לדיגיטל ולטלוויזיה בתחומי הבריאות, ה-wellness והלייף סטייל.