המורינגה עלתה לאחרונה שוב לכותרות בזכות מחקר ישראלי חדש שקובע, שיש לה ערכים בריאותיים יוצאי דופן ופוטנציאל רפואי אדיר. אז האם המורינגה באמת מצדיקה את כינויה "ארון התרופות של הטבע" ואיזה סוגי מורינגה כדאי לצרוך?

מורינגה מכונפת (Moringa oleifera) הוא עץ הגדל למרגלות הרי ההימלאיה, וגם באזורים טרופיים וחצי-טרופיים כמו אינדונזיה, פיליפינים ודרום אמריקה. עלי המורינגה, שבמשך אלפי שנים נעשה בהם שימוש ברפואה ההודית, מצטיינים בתכונות אנטי-ויראליות, אנטי-בקטריאליות ואנטי-אלרגניות, ומכילים עשרות תרכובות מרוכזות של נוגדי חמצון הנלחמים בדלקות שונות בגוף.

בעולם המדע כיום, עץ המורינגה נחשב לצמח היבשתי המזין ביותר בעולם, והוא מכונה גם "עץ הניסים" (Miracle Tree) או "ארון התרופות של הטבע" (Nature's Medicine Cabinet), והינו מושא פופולרי למחקר, בזכות ערכיו הבריאותיים והתזונתיים יוצאי הדופן.
 
המורינגה נחשבת בעולם המערבי למזון-על, וחוקרים ישראלים מהמכון הוולקני מצאו כי בצמח קיים פוטנציאל אדיר בתעשיית התרופות, תוספי התזונה, המזון, הקוסמטיקה וטיהור המים.

בישראל קיימים גידולי מורינגה באזורים שונים בארץ, והם נחשבים לאיכותיים מאוד. מעצי המורינגה הישראליים מפיקים כמוסות, אבקות ותמציות שונות עבור תוספי תזונה.

צפו בכתבה על מורינגה בחדשות 12:


אז למה חשוב להוסיף את המורינגה לסלט של הבוקר? שאלנו את המומחים וקיבלנו 7 סיבות חשובות: 

1. היא מסייעת לאיזון רמת הסוכר, הכולסטרול ולחץ הדם

צריכה של מורינגה יעילה עבור הסובלים ממחלת הסוכרת, ולבעלי נטייה ללחץ דם גבוה או כולסטרול גבוה. הצמח מכיל חלבונים דמויי אינסולין, המשפיעים על האופן בו האינסולין מופרש בגוף, ובכך מאזנים את רמת הסוכר והטריגליצרידים בדם.


מחקרים מראים שצריכה של מורינגה מורידה את רמת ה-LDL (הכולסטרול הרע) ומעלה את ה-HDL (הכולסטרול הטוב), וכן משפרת משמעותית את תפקוד הלב והכבד.

2. היא תורמת לחיזוק המערכת החיסונית

המורינגה יעילה לחיזוק מערכת חיסון, ובאפריקה אפילו משתמשים באבקה של העלים לטיפול בחולי איידס. ומאחר שהמורינגה נחשבת לצמח מרפא אנטי-דלקתי, היא מומלצת לאנשים הסובלים מחוסר איזון במערכת החיסונית. כמו כן, המורינגה מסייעת בחיזוק המערכת החיסונית של נשים בהריון ומסייעת להימנע מהדבקה של וירוסים ויראליים וזיהומים שהגוף חשוף אליהם בתקופת ההיריון.

3. היא בעלת תכונות אנטיביוטיות ומסייעת להילחם בזיהומים

מחקרים מראים כי המורינגה היא למעשה אנטיביוטיקה טבעית - העלים, התרמילים והזרעים של הצמח נחשבים לאנטי-דלקתיים - ולכן היא יעילה בטיפול בזיהומים פטרייתיים ונגיפיים, כמו קנדידה, דלקות גרון וסטרפטוקוקוס.

4. היא תומכת בירידה במשקל, מזרזת את קצב חילוף חומרים ומגינה על מערכת העיכול

צריכה של מורינגה מסייעת לזירוז המטבוליזם בגוף ותומכת בפעילות עיכול תקינה, דבר המסייע לשמירה על משקל גוף תקין. כמו כן, החלבונים הרבים שבצמח יוצרים תחושת שובע, ולכן המורינגה מפחיתה את הרצון לסוכרים ופחמימות, ובכך תומכת בתהליך של ירידה במשקל.

5. היא מסייעת באיזון התפקוד של בלוטת התריס

במחקרים הוכח, שלמורינגה השפעה על המערכת ההורמונלית ושהיא מאזנת את בלוטת התריס, גם במצבים של תת-פעילות וגם במצבים של יתר-פעילות.

6. היא עוזרת למנוע התפתחות והחרפה של דלקות פרקים

ברפואה המסורתית המליצו לנשים בהריון ולילדים קטנים לאכול את עלי הצמח, כדי לבנות ולחזק את העצמות. מחקרים מראים כי העלים של המורינגה מעכבים דלקת ונוגדי שגרון, ולכן היא יעילה מאוד נגד דלקות מערכתיות אוטואימוניות, ומסייע בטיפול בכאבי פרקים, דלקת פרקים שגרונית וגאוט.

7. היא עשירה בברזל, אשלגן, סידן, אבץ, ויטמין B וויטמין C

למורינגה יש ערך תזונתי רב והיא מכילה כמויות גדולות מאוד של סידן, אומגה 3, ויטמין E, ויטמין A, ויטמין K, כלורופיל ומגנזיום, וכן 18 חומצות אמינו. האומגה 3 שבצמח מסייעת לשמירה על גמישות התאים, מונעת סתימות עורקים ומפחיתה את הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם.

לא כל מורינגה היא מורינגה! אז איזה מורינגה כדאי לצרוך?

יש כמה דברים שצריך לבדוק כשבוחרים תוסף מורינגה:

  • סוג המורינגה - קיימים שני סוגים של מורינגה: מורינגה שמופקת מהזרעים של העץ ומורינגה שמופקת מהעלים של העץ. המורינגה שעליה נעשו המחקרים היא המורינגה המופקת מהעלים.
  • סינתטית או טבעית - לצערנו, בתחום תוספי התזונה קיימים תוספי מורינגה שגודלו בצורה מלאכותית ולא בטבע. חשוב לבחור בתוסף מורינגה שעשוי מחומרים טבעיים בלבד, ללא חומרים משמרים וללא רכיבים שהונדסו גנטית.
  • ריכוז המורינגה - קפה או קפאין? כורכום או כורכומין? מורינגה או מיצוי מורינגה?
    כמו בצמחים רבים, המיצוי המרוכז המופק מהצמח חזק בהרבה מהצמח עצמו. קיימים כיום מיצויים חזקים פי 10 מהעלים עצמם ולכן מומלץ לצרוך אותם. לאור המחקרים האחרונים חשוב לוודא שהמיצוי עשוי באמת מעלי המורינגה.
  • משקל הכמוסה מול משקל המורינגה - חשוב לבחון בתווית המוצר מהו משקל המורינגה ולא מהו משקל הכמוסה. משקל הכמוסה כולל בתוכו גם את משקלם של רכיבים נוספים ואת משקל האריזה כמובן. אז זכרו לבדוק מה משקל המורינגה בכמוסה.
  • ארץ הייצור - מורינגה ישראלית ומורינגה הודית נחשבות למורינגות המבוקשות בעולם. את המורינגה ניתן לגדל במקומות נוספים כמובן, אבל התנאים האקלימיים של ישראל והודו מאפשרים לעץ לשגשג בתנאים אלו.


לסיכום - יותר ויותר אנשים בוחרים להוסיף את המורינגה לסלט של הבוקר, בעקבות המחקרים שעמדו על חשיבותה הרפואית. חשוב להקפיד כמובן על צריכת מורינגה נכונה.


לצפייה בכל מוצרי המורינגה לחצו כאן >>

 

טבע בריא - הבריאות שלך בידיים טובות

מחקרים נוספים על מורינגה