התחלתם להתאמן? מעולה! בטח המליצו לכם לקחת אבקת חלבון או גיינר כחלק מתוכנית האימונים. אבל מה ההבדל ביניהם? מה מתאים למי? ועל מה חשוב להקפיד כשבוחרים אותם? כל התשובות בכתבה הבאה

כל מתאמן או ספורטאי בתחילת דרכו, שמעוניין להתחיל בתהליך של בניית מסת שריר, חיטוב, עלייה או ירידה במשקל, נתקל בשני תוספי תזונה מומלצים כחלק בלתי נפרד מתוכנית האימונים - אבקת חלבון ואבקת גיינר. נכון שצריכת חלבון איכותי זה רק חצי עבודה - אבל זה חצי חשוב מאין כמוהו. הנה כל מה שחשוב שתדעו על אבקת חלבון וגיינר.

אבקת חלבון

אבקת חלבון היא פורמולה המכילה כמות גבוהה של חלבון. קיימים סוגים שונים של אבקות חלבון: אבקת חלבון מי גבינה בעלת מנגנון ספיגה אחד בגוף, ואבקת חלבון שהיא תשלובת חכמה של חלבונים. בתשלובת זו יש כמה סוגי חלבונים איכותיים, כמו חלבון אלבומין (חלבון ביצה), חלבון מי גבינה, חלבון איזולט או חלבון קזאין. ויש גם אבקות חלבון צמחוניות או טבעוניות המבוססות על חלבון סויה, חלבוני קטניות וכו'.

 

ברוב אבקות החלבון יש כמות מסוימת של פחמימה, במטרה להחזיר לגוף את האנרגיה שהוא ניצל בזמן האימון. בנוסף, אבקות החלבון מכילות גם חומצות אמינו מסוג ,BCAA ולעיתים גם רכיבים נוספים כמו ויטמינים, מינרלים, גלוטמין ועוד.

אבקת גיינר

גיינר, לעומת זאת, הוא שילוב בין פחמימה לבין חלבון ושומנים, כשההבדל העיקרי בין אבקת חלבון לבין גיינר הוא בכמות הקלוריות. בעוד שאבקת חלבון מכילה כמות קטנה של קלוריות בכל מנת הגשה, אבקת גיינר מכילה כמות גבוהה של קלוריות, כלומר כמות גבוהה של פחמימות.

בנוסף לחלבון, אבקות גיינר מכילות גם פחמימות מסוגים שונים: פחמימות פשוטות - עמילנים וסוכרים למתן אנרגיה זמינה, ופחמימות מורכבות עשירות - כשהאיכותיות ביניהן הן פחמימות הבטטה.

גם כאן, ניתן למצוא אבקות גיינר המשלבות בין כמה סוגי חלבונים בכמה רמות ספיגה, לבין אבקות גיינר בהן יש רק סוג אחד של חלבון.
גיינר מומלץ במבצע | טבע בריא

למי מתאימה אבקת חלבון?

  • לספורטאים בתחילת דרכם, שרוצים לתמוך בתהליך בניית מסת השריר ולשפר את צריכת החלבון היומית.

  • לספורטאים באמצע תוכנית האימונים, שמעוניינים להמשיך בתהליך בניית מסת השריר.

  • לספורטאים שכבר הגיעו ליעדים שלהם ומעוניינים לשמר את הקיים.

  • למי שמעוניין לגוון בין הארוחות וליהנות ממשקה איכותי שמכיל רכיבים המיטיבים עם הגוף מסביב לזמני האימון.

  • למי שרוצה לספק לגוף כמות גבוהה של חלבון, מבלי להגדיל בצורה משמעותית את כמות הקלוריות, כלומר לשלוט בכמות הפחמימות שהוא מכניס לגוף.

למי מתאימה אבקת גיינר?

  • לספורטאים רזים מאוד בתחילת דרכם, שמעוניינים להגדיל את הצריכה הקלורית היומית שלהם בצורה משמעותית ולא מצליחים לעשות זאת רק באמצעות המזון שהם אוכלים.

  • לכל מי שרוצה לעלות את משקל גופו ולא מעניין אותו כמה קלוריות הוא צורך.

  • לאנשים עם חילוף חומרים מהיר מאוד.

  • לאנשים רזים שאין להם הרבה תיאבון.

  • למי שרוצה לגוון מדי פעם, ולהחליף ארוחה רגילה בשייק איכותי וטעים המשלב בין פחמימה לחלבון.

שינויים בהרגלי הצריכה

הבדל נוסף בין אבקת חלבון לגיינר הוא מועד הצריכה. את אבקת החלבון מומלץ בדרך כלל לצרוך אחרי האימון, כי תהליך בניית מסת השריר מתרחש בחלון ההזדמנויות הזה. אבקת גיינר אפשר לצרוך בצורה מפוצלת - חצי מנת הגשה כשעה עד שעה וחצי לפני האימון, וחצי מנת הגשה מיד אחריו. וזאת, בגלל כמות הפחמימות בגיינר, שמספקת לנו אנרגיה זמינה גם לפני האימון ומחזירה את האנרגיה שנוצלה אחרי האימון.


לסיכום, ההבדלים העיקריים בין אבקת חלבון לגיינר הם:

 

  • יחס חלבון פחמימה - בגיינר יש הרבה יותר פחמימות בהשוואה לאבקת חלבון.

  • קלוריות - מנת הגשה אבקת גיינר בדרך כלל תכיל יותר קלוריות מאשר אבקת חלבון.

  • מועד הצריכה - את אבקת החלבון צורכים אחרי האימון, את הגיינר צורכים חצי מנה לפני האימון וחצי מנה לאחר האימון.


שימוש מועיל ובריא!

טבע בריא - הבית של מפתחי הגוף בישראל