מחקרים קובעים שלחץ, מתח וחרדה משפיעים לרעה על בריאותנו ועלולים להוביל לדיכאון עמוק. ובמציאות הקשה של היום, עוד יותר מתמיד, כולנו חייבים להישאר רגועים, שפויים ואופטימים. חוקרים רבים הוכיחו שתוספי תזונה יעילים להורדת הסטרס ואפילו לטיפול בדיכאון. אז אל תסבלו - תקראו!

מחקרים קובעים שמתח (או בלעז, סטרס) הוא אחד הסיבות העיקריות שגורמות למחלות. הוכח שרמות גבוהות של אדרנלין וקורטיזול גורמות לעליית לחץ דם, ומעלות את הרמות של הסוכר בדם,  מפחיתות את זרימת הדם למערכת העיכול ועוד.

בתקופה הנוכחית, עוד יותר מתמיד, רמת הלחץ גדולה מאוד, גם אצל אנשים שרגועים בדרך כלל. כשמנגנון הלחץ בגוף מופעל בתדירות גבוהה זה עלול להפוך לבעיה כרונית, וכשאלמנט הלחץ יפחת הגוף יתקשה מאוד לחזור למצב מאוזן ובריא.

במהלך הטיפולים בקליניקה שלי אני משלבת דיקור, טיפולי מגע, מדיטציה וטכניקות נשימה שמטרתם לאזן את מערכת העצבים וליצור רגיעה. זה עוזר מאוד בזמן הטיפול, אבל זה לא מספיק. לדעתי המקצועית, חשוב מאוד לצרוך מדי יום את המרכיבים הנכונים, שירגיעו את מערכת העצבים ויזינו את בלוטת יותרת הכיליה (האדרנל), שמפעילה את מנגנון הלחץ בגוף.

אז איך עושים את זה? בעזרת תזונה בריאה וגם - עם תוספי תזונה מסוימים, שמסייעים לגוף להתמודד לאורך זמן עם המציאות המלחיצה. הם לא מחליפים תרופות כמובן, אבל כדאי לכם מאוד לנסות אותם. כי בניגוד לתרופות כימיות תוספים אלה הם טבעיים ובריאים, ואינם יוצרים תלות גופנית.

הנה כמה תוספים שהוכחו מחקרית כיעילים בהפחתת לחץ, מתח, חרדה ואפילו דיכאון.

רודיולה

ברפואה הטבעית, הרודיולה משתייכת לקטגוריית הצמחים האדפטוגניים - צמחים שתומכים ביכולתו של האדם להסתגל לאתגרים הפיזיים והרגשיים שאיתם הוא מתמודד.

אני אוהבת להציע את תוסף הרודיולה בקליניקה שלי כיוון שהוא איננו יוצר תלות פיזית, ואינו מותיר את המטופלים עם תחושת כובד ועייפות. במחקר קליני שנערך על נבדקים שסבלו מחרדה נמצא שתוסף רודיולה הביא לירידה ברמת הסטרס, ירידה ברמת החרדה, הכעס, הבלבול והדיכאון.
Rhodilola Stress teva bari
סובלים מחרדה או דיכאון? לכל התוספים הטבעיים שיעזרו לכם לחצו כאן
>>


אשווגנדה

עוד אחד מהצמחים האדפטוגניים שמסייעים לנו להתמודד עם קשיי היומיום הוא צמח האשווגנדה (או בשמו השני ויתניה משכרת). האשווגנדה תומכת במערכות גוף שונות ומשפרת את פעילות בלוטת התריס ואת תפקוד מערכת החיסון, המוח והזיכרון, ומסייעת גם בפינוי רעלי מהגוף.

האשווגנדה מתאימה מאוד למחלימים ממחלות מתישות - למשל, לאלה המחלימים מווירוס הקורונה, והיא מזרזת את ההתאוששות ומקלה עליה.

השורש של האשווגנדה יעיל במיוחד לחיזוק בלוטת יותרת הכליה ובכך מקל על מצבי עומס, לחץ וחרדה. מחקר מדעי הוכיח, כי מיצוי מרוכז של שורש האשווגנדה מאפשר להתמודד בקלות רבה יותר עם מתחים וחרדות, ומשפר את מצב הרוח.

האשווגנדה הוא צמח הודי שאיננו גדל בארץ, ולכן מומלץ ליטול אותו כתוסף טבעי שמכיל מיצוי של השורש עצמו בריכוז גבוה. 

זעפרן 

הזעפרן מופק ידנית מפרחי כרכום שמקורם בהודו. בשנים האחרונות הוכח, שלמיצוי סיבי הזעפרן יש סגולות מרפא רבות כמו שמירה על בריאות הרשתית ומניעת ניוון מקולרי, ושמירה על בריאות הלב וכלי הדם.

מחקרים רבים מצביעים על השפעתו כנוגד חרדה ודיכאון. החוקרים בדקו ומצאו, שהשפעתו של הזעפרן על מצבי לחץ, חרדה ודיכאון דומה ביעילותה לתרופות כימיות אך כמובן, אין לו את תופעות הלוואי שלהן.

אני באופן אישי צורכת אותו כשאני מתקשה להירדם. הזעפרן מסייע לי מאוד להוריד את רמות האדרנלין הגבוהות בגופי ולהירגע. אז אני ממליצה עליו מידיעה אישית, כי הוא מאוד עוזר לי במצבי סטרס ואנרגיה גבוהה מדי.
Saffron1 teva bari
מרגישים לחץ או חרדה? לתוספים המומלצים שיסייעו לכם לצאת מזה לחצו כאן >>


מגנזיום ציטראט

מגנזיום הוא מינרל חיוני למערכת העצבים. חוקרים הוכיחו את הקשר בין מחסור במגנזיום לבין מתח, כאבי ראש, מתח בשרירים ופיברומיאלגיה. אם אתם מרגישים מתוחים, לחוצים, עצבניים, או שאתם סובלים מבעיות כמו התכווצויות שרירים, גב תפוס, מיגרנות, יתר לחץ דם, עצירות, נדודי שינה או עייפות יתר - ייתכן מאוד שחסר לכם מגנזיום בגוף.

במזונות ממקור צמחי כמו דגנים מלאים, קטניות ועלי סלק יש רמות גבוהות של מגנזיום, אך רובנו לא צורכים אותם ברמה מספקת ויומיומית. לרובנו יש רמות נמוכות מדי של מגנזיום בגוף, ולכן מומלץ מאוד לצרוך אותו כדי להרגיש הקלה ורוגע.

ואגב, הוכח מחקרית שתוסף מגנזיום גם עוזר לשינה טובה ומפחית נדודי שינה, אז מומלץ ליטול אותו לפני השינה.

לבנדר צרפתי

השמן האתרי מפרחי לבנדר נחשב למלך השמנים, ומצטיין בניחוח נפלא. ניתן למרוח אותו ישירות על העור ללא חשש מכוויה או גירוי של העור (אצל רובנו. לאנשים מסוימים עלולה להיות רגישות ללבנדר, אבל זה ממש נדיר). 

מעבר לסגולותיו כמחטא, שמן לבנדר מחייה את העור, משפר החלמה של העור ומשקם אותו, והוא ידוע כמרגיע מאוד ומשרה שינה. ויותר מכך - הוכח מחקרית שללבנדר יש השפעה נוירולוגית ופסיכולוגית רבה, והוא אפקטיבי מאוד במצבי לחץ, חרדה ודיכאון. ולכן כיום נעשה בו שימוש לריפוי. 

אפשר להשתמש בשמן לבנדר לעיסוי או אידוי במבער, למרוח אותו באזור הרקות או פשוט להריח אותו ישירות מהבקבוק. ואם רוצים להירדם טוב יותר - מומלץ לטפטף כמה טיפות של שמן לבנדר על הכרית. ואין לכם מה לדאוג – שלא כמו שמן רגיל הוא מתאדה ואיננו מכתים את המצעים.

אגב, אם אתם לפני מעמד מלחיץ כלשהו כמו ראיון עבודה, עמידה מול קהל או מבחן חשוב, הנה טיפ קטן ממני - תמרחו כמה טיפות שמן לבנדר באזור הלב וזה יעזור לכם מאוד להירגע.

לסיכום - הלחץ מלחיץ! אך גם בתקופה מלחיצה זו אפשר להרגיש נינוחים ורגועים ולשמור על מצב רוח טוב, אבל אי אפשר לעשות את זה לבד. קחו את תוספי התזונה הטבעיים האלה באופן יומיומי, והם יעזרו לכם לצאת מהלחץ, החרדה והמתח. בדוק!

להנחות ענק על כל התוספים שמסייעים במצבי חרדה, מתח ודיכאון לחצו כאן >>

_______________________________________________________________________________________

עמרית בן סירה (N.D, C.Ac, Re.Na) היא מומחית טבע בריא לנטורופתיה ורפואה טבעית, ובעלת קליניקה לרפואה טבעית בגישה אינטגרטיבית (משולבת) 360º גוף-נפש כבר למעלה מעשרים שנה. בנוסף, היא מרצה ומנחה סדנאות בריאות inside-out על תזונה ואנטי-אייג'ינג בארץ ובעולם