ערך תזונתי של ביצה

ביצים הן מוצר בסיסי אותו ניתן למצוא כמעט בכל מקרר בישראל. נושא הבריאות לגבי אכילת ביצים איננו מיושר עד הסוף, ואנשים רבים רואים בביצים כגורם לעלייתו של הכולסטרול הרע בגוף. אינספור מחקרים נעשו בנושא, ובשנים באחרונות ביצים נחשבות לאחד המזונות הבריאים והחיוניים לעיכול.

אחת השאלות הנפוצות בנושא של צריכת קלוריות היא כמה קלוריות יש בביצה? ובכן, החלטנו לנתח את הסוגייה ולפרט עבורכם את כמות הקלוריות שיש בביצה ממוצעת. כמובן שכשאר אתם אוכלים ביצה מקושקשת או חביתה יש להוסיף את הקלוריות שבשמן שכן הביצה סופגת את מרביתו.

ובכן, בביצה קשה (בינונית עד גדולה) יש בממוצע 50-60 גרם כלומר 78-85 קלוריות. אם בחרתם לאכול רק את החלבון אותו מכילה הביצה, (החלק הלבן) תופתעו לגלות כי ב-100 גרם של חלבון יש 48 קלוריות. בכדי לפשט לכם את הנתון הזה בחרנו בביצה גדולה, במשקל של 35 גרם בה יש 18 קלוריות. לעומת זאת, החלמון (החלק הצהוב) הוא זה שמכיל את רוב הקלוריות.

ב-100 גרם חלמון יש לא פחות מ-317 קלוריות. כלומר, בביצה גדולה 54 מתוך סך הקלוריות הן של החלמון. הסיבה להבדל הניכר בקלוריות שבין החלבון לחלמון בביצה היא מכיון שחלבון הביצה כמעט ולא מכיל שומנים, בעוד חלמון הביצה מכיל אחוזי שומן גבוהים. אם חשבתם שבחלבון הביצה יש יותר חלבונים בעקבות השם שלו, אולי תופתעו לגלות שבחלמון הביצה יש 16% חלבון בעוד בחלבון עצמו יש 11%.

ביצים קשות בתוך צלחת עץ

היתרונות הבריאותיים שבאכילת ביצה

פרט לכמות הקלוריות הסבירה שיש בביצה אחת (חשוב לזכור שהיא משביעה באופן יחסי), באכילת ביצה יש מגוון של יתרונות. החלמון מורכב בחלקו מחומר הנקרא לציטין. לציטין היא חומצת שומן בריאה שמווסתת את רמות הכולסטרול בגוף.

ביצה אחת מכילה בממוצע בין 200-300 מ״ג כולסטרול שזוהי למעשה הכמות המומלצת ביום לאדם בוגר. ביצה ביום היא ההמלצה עבור אנשים בוגרים בעוד לילדים מומלץ לצרוך שתיים מהן. ביצים מספקות לגוף חומצות אמינו המסייעות לתהליכי בנייה וצמיחה של הגוף, התאים והרקמות.

חומצות האמינו הן אבני הבניין של החלבונים ומהוות חלק בלתי נפרד מתהליכים רבים המתרחשים בגוף. כמו כן, ביצים מספקות לגוף ויטמין D, ויטמין B12, כולין אשר אחראי על התפחות המוח ועל תקינותה של מערכת העצבים וסלניום - אחד מנוגדי החמצון החשובים למניעה של יצירת תאים סרטניים ואף מחזק את המערכת החיסונית באופן ניכר.

בנוסף צריכה של בין 1-2 ביצים ביום, תספק לגופנו כמות נדיבה של סידן, ברזל, ניאצין, ויטמין A, ויטמין E, זרחן ואבץ. כמו כן, סיצים הם מקור מצויין לחומצות שומן בלתי רוויות וחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3,אומגה 6 ואומגה 9 התורמות לצמיחה ולהתפחות תקינה של הגוף ואף מסייעות בתהליכים פיזיולוגיים רבים המתרחשים בגופנו.


דיאטת סופר פוד