מהי קלוריה?

קלוריה, המונח הנפוץ ביותר בכל הנוגע לספורט, דיאטה וההרזיה, הינה, למעשה, יחידה המתייחסת לחום ולאנרגיה, כאשר קלוריה הינה הכמות הדרושה של החום בו יש לעשות שימוש במטרה לחמם גרם אחד של מים בחום של מעלת צלזיוס בודדת, וזאת בלחץ בדרגה של אטמוספירה אחת.

בכל הנוגע למשקל, קלוריה היא יחידת הכמות בעזרתה אנו מכמתים את כמות האנרגיה הנצרכת במהלך אכילת מזון מכל סוג. קלוריה הינה, למעשה, קק"ל – קילו קלוריה. לכל אחד מאבות המזון ישנה כמות קילו קלוריות המתייחסת לגרם אחד. כך, לדוגמא, גרם אחד חלבון, שווה ל - 4 קילו קלוריה. גרם אחד של פחמימות שווה ל – 4 קילו קלוריה.

גרם שומן אחד, לעומת זאת, שווה לתשע קילו קלוריה. למעשה, שומן מכיל כמות קלוריות כפולה ויותר, בהשוואה לכמות הקלוריות הקיימת בפחמימות ובחלבונים. אחת התוצאות הישירות הנוגעות לשימוש האישי במטבח היא, לדוגמא, העובדה ששימוש בשמן במהלך טיגון מעלה באופן חד את ערכו הקלורי של המאכל המטוגן, כאשר ככל שנעשה שימוש בכמות גדולה יותר של שמן, הערך הקלורי עולה באופן דרסטי.  

כמה קלוריות זה קילו?

כל קילו ממשקל הגוף מכיל ריכוז משוער של 4000 עד 7000 קלוריות, כשההבדל נעוץ בהרכב המשקל. מספר הקלוריות שמכיל קילו של שומן שונה ממספר הקלוריות שמכיל קילו של שריר. החלוקה מחושבת על פי האומדן הבא: קילו שומן מכיל כ 8000 – 7000 קלוריות, ואילו קילו שהחלק הדומיננטי בו הוא שריר, מכיל 1400 – 700 קלוריות בלבד.

קלוריות

כיצד נוצר קילו שומן / שריר?

צריכה של מזון חסר ערך תזונתי ועתיר קלוריות ללא ביצוע של פעילות גופנית במקביל לאכילה, מוביל לעלייה ברקמת השומן. התוצאה היא, כמובן, מראה שמן ובלתי מחמיא, לצד נזק משמעותי לבריאות, והגברת הסיכון למחלות קשות כאלה ואחרות.

צריכה קלורית עודפת יוצרת מצב של חוסר איזון אנרגטי, כאשר מאזן האנרגיה (קלוריות) חיובי ולא מבוצעת פעילות גופנית מספקת במטרה לאזנו. קילו שריר, לעומת זאת, נוצר כאשר צריכה קלורית מלווה בפעילות גופנית שגרתית ועקבית.

ככלל, הבחירה בין קילו שומן לקילו שריר, נתונה בידיו של האוכל. מעבר לאספקט של הפעילות הגופנית, סוג המזון משפיע אף הוא על נקודת המיקום הסופית של הקלוריות הנצרכות. לניצול מאגרי הקלוריות לבניית שריר ולמניעת השמנה בלתי רצויה, מומלץ לצרוך מזון עתיר חלבונים, כגון קטניות, מוצרי חלב, בשרים למיניהם, ביצים ודגים, ומזונות עתירי פחמימות, כמו תפוחי אדמה, לחם, אטריות ומזונות דומים.
דיאטת סופר פוד