סושי הפך בשנים האחרונות לאחד המזונות הפופולרים ברחבי העולם, וכמו כל טרנד, גם אצלנו בארץ חובבי הסושי הם לא מעטים.

העניין הוא שהסושי המקורי אותו אוכלים ביפן הוא פשוט מאוד, ומורכב לרוב ממעט אורז, אצת נורי והרבה דג. כמו כל דבר שמביאים לארץ חייבים להתאים את המוצר לקהל היעד, ולכן והסושי הישראלי לא דומה בשום צורה לסושי היפני.

מסיבה זו ועוד סיבות נוספות קשה מאוד לחשב באופן מדוייק כמה קלוריות יש בסושי. הסיבה העיקרית לכך היא שהמעבר של הסושי למערב, הביא איתו וורסיות מטוגנות מסוגים שונים, תרכובות דגים להן הכניסו רטבים (ספייסים למינהם), שילוב של הרול עצמו עם רטבים משמינים ולכן כאשר אתם שואלים את עצמכם כמה קלוריות יש בסושי, השאלה היא איזה רול בחרתם לעצמכם ומה יש בתוכו.

ממה מורכב הסושי וכמה קלוריות יש בכל מרכיביו?

בכדי להקל עליכם, בחרנו לפרט בקצרה מה מרכיבים הרולים הפופולרים בישראל וכמה קלוריות יש בכל מרכיב

אצת נורי

האצה היא חלק מרוב הרולים (חוץ מסוג הנקרא נגירי המכיל רק דג ואצבע של אורז). האצה היא בין המרכיבים הבריאים בסושי הישראלי, זאת משום שיש בה מעט מאוד קלוריות והיא עשירה במינרל היוד הגורם לתפקוד תקין של בלוטת התריס (לאנשים הסובלים מתפקוד יתר של הבלוטה, האצה לא מומלצת).

סושי עם אבוקדו ודג נא

אורז עגול

האורז המרכיב את סושי הוא מעט שונה מהאורז הרגיל אותו אנו רגילים לאכול. אורז הסושי עשיר בפחמימות ודל בסיבים ולכן אם אתם מעוניינים בארוחה דלה בקלוריות, בחרו רק בשני רולים ולא יותר.

דגים נאים

רוב מנות הסושי מורכבות מסלמון ומטונה אדומה. דגים אלה נחשבים לאיכותיים ובהם יש כמות נדיבה של חלבון ואומגה 3 התורמת להורדת הטרגליצרידים בגוף ומפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן.

ירקות

רולים שונים מורכבים מירקות שונים ,לרוב טריים ביניהם גזר, מלפפון, אספרגוס ועוד. למרות שירקות הם חלק חשוב מהתפריט היומי שלנו, זאת משום שהם מכילים מינרלים, ויטמינים וסיבים תזונתיים אחרים הכמות שלהם בסושי היא מזערית ולכן תרומתם איננה גבוהה.

אבוקדו

למרות היותו מכיל כמות גבוהה של קלוריות ושומנים, האבוקדו הוא דווקא הרכיב הבריא בסושי שכן הוא מכיל חומצות שומן חיוניות, וויטמין A וסיבים תזונתיים. כל אלה בעלי יתרונות רבים לגופנו.

כפי שנאמר בתחילת המאמר, כמות הקלוריות בסושי תלויה בסוג הרול אותו אנו אוכלים. בניגירי סלמון לדוגמא יש בממוצע 140 קלוריות (לשתי יחידות). הרולים הגדולים הנקרים פוטומאקי מכילים בממוצע בין 250-500 קלוריות. אם אתם מקפידים לשמור על תפריט קלורי בריא ומאוזן, הימנעו מאכילת רולים בהם יש מרכיבים מטוגנים (טמפורה) המכפילים את כמות הקלוריות של הסושי.

ברול הסושי הקלאסי והנפוץ ביותר (סלמון אבוקדו) יש בממוצע 300 קלוריות.

לסיכום, יש קושי לחשב את כמות הקלוריות המדוייקת בסושי שאנו אוכלים, זאת משום שהוא מכיל מרכיבים רבים ומחולק לאורז, לדג עצמו, לאבוקדו ולרטבים שמוסיפים לו מסביב. זכרו, גם אם בחרתם לאכול רול צמחוני המורכב רק מירקות, אבוקדו ואורז אתם צפויים להגיע לארוחה של 350 קלוריות, ולכן אכלו סושי אך בתבונה.
דיאטת סופר פוד